۰۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۶
کد خبر: ۴۵۱۸۸۱
رییس پژوهشکده قرآن و حدیث پژوهشگاه مطالعات تقریبی:

وحدت یک حقیقت است نه یک شعار صرف

رییس پژوهشکده قرآن و حدیث پژوهشگاه مطالعات تقریبی با تأکید بر این که وحدت یک حقیقت است نه یک شعار صرف گفت: مشترکات شیعه با اهل سنت در مباحث روایی، تفسیری و دیگر موضوعات بیش از 90 درصد است.
مراسم رونمایی از موسوعه السنة النبویة

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید مصطفی حسینی رییس پژوهشکده قرآن و حدیث پژوهشگاه مطالعات تقریبی امروز در مراسم رونمایی از موسوعه السنة النبویة فی مصادر المذاهب الاسلامیة که در سالن اجتماعات مدرسه دارالشفا برگزار شد، به تشریح روند جمع آوری احادیث شیعه و سنی در این موسوعه و چگونگی انتشار آن پرداخت.

وی افزود: در طول بیش از 10 سال پژوهشگران پژوهشکده قرآن و حدیث فعالیت های تحقیقی و پژوهشی انجام دادند تا موسوعه به ثمر رسید، طرح تجمیع احادیث بین فریقین برای نخستین بار توسط مرحوم آیت الله العظمی بروجردی و شیخ شلتوت مطرح شد ولی با ارتحال این دو عالم جهان تشیع و تسنن این امر مغفول واقع شد.

حجت الاسلام حسینی با بیان این که با دستور رهبر معظم انقلاب این امر در دستور کار قرار گرفت و پس از 13 سال موسوعه عظیم السنه النبویه با 62 جلد منتشر شد، اظهار داشت: در این موسوعه روایات فریقین از کتب آن ها جمع آوری شده است که با تحقیق بیشتر می توان به روایات بیشتر دست پیدا کرد.

وی با تأکید بر این که وحدت یک حقیقت است نه یک شعار صرف ادامه داد: مشترکات شیعه با اهل سنت در مباحث روایی، تفسیری و دیگر موضوعات بیش از 90 درصد است؛ با وجود 50 هزار روایتی که در این کتاب جمع آوری شده است چگونه می توان با وحدت مقابله و مخالفت کرد.

رییس پژوهشکده قرآن و حدیث با بیان این که تدوین موسوعه نشان داد که بیشترین اشتراکات بین دو مساله فقه و اهل بیت(ع) است، ابراز داشت: حجم روایات مذکور در ابواب فقهی از ابتدای طهارت تا آخر دیات و موضوع اهل بیت(ع) بیش از 12 هزار صفحه این موسوعه را به خود اختصاص داده است.

وی عنوان کرد: احادیث مشترک بسیاری در خصوص اهل بیت(ع) و حضرت مهدی(عج) وجود دارد و تدوین کتاب های مستقل شاهد بر این مدعا است و این حجم عظیم نوید بخش آن است که تقریب و وحدت با مبانی اهل سنت نیز مطابق است؛ حتی با محوریت اهل بیت(ع) مفترقات نیز این قابلیت را دارد که به مشترکات مبدل شود.

حجت الاسلام حسینی خاطرنشان کرد: تدوین این موسوعه برخی از ابهامات در زمینه مفترقات بین تشیع و تسنن را از بین برد و نشان بسیاری از مباحثی که تصور می شد از مفترقات حدیثی است در مشترکات بین الفریقین وجود دارد.

وی اضافه کرد: به عنوان نمونه در بابب خمس که تصور می شد از مختصاب شیعه است روایات مشترک بین الفریقین در قالب یک کتاب جمع آوری شده است که در موسوعه قرار دارد؛ از دیگر مسائل می توان به توسل، تبرک، زیارت، حکومت اسلامی، مباحث اقتصادی و مسائل انسان شناسی و حقوق زن اشاره کرد.

رییس پژوهشکده قرآن و حدیث با اشاره به شیوه تدوین موسوعه گفت: شیوه تدوین این موسوعه به گونه ای بوده که ابتدا روایات اهل سنت و سپس روایات شیعه نقل شده است؛ اتخاذ این روش دلایل متعددی داشت که یکی از آنها نگرش مرحوم آیت الله العظمی بروجردی بود که معتقد بودند روایات اهل بیت(ع) ناظر به روایات و ابواب اهل سنت است از این رو مخاطب با مقایسه این دو طریق به حقایق بیشتری دست پیدا می کند.

وی افزود: موسوعه حاضر منبع و مرجعی ارزشمند برای همه محققانی است که روش مقارن که روشی قرآنی و منطبق با سیره اهل بیت(ع) را در پژوهش های گوناگون خود برگزیده اند./1323/پ202/ی

ارسال نظرات