۰۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۰
کد خبر: ۴۵۱۴۴۷
نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی:

خداوند برتری انسان را در رعایت تقوای الهی معرفی کرده است

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی با بیان این که در نزد خدای متعال آنچه که برای ما معیار فضیلت و برتری محسوب می شود ارزش و اهمیتی ندارد، گفت: آیه 34 سوره نساء از آیات اصولی است که طبیعت و خلقت انسان را معرفی کرده و برتری را تنها در رعایت تقوای الهی معرفی کرده است.
حجت الاسلام والمسلمین قریشی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی، نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی در سلسله مباحث تفسیر قرآن کریم با اشاره به آیات 33 و 34 سوره مبارکه نساء، اظهار داشت: در این آیات خدای متعال به مسأله تقسیم ارث بین وراث پرداخته و به پرداخت صحیح سهم الارث تأکید می کند.
 
وی افزود: مرد و زن نسبت به هم درجاتی دارند و خدای متعال از درخواست موقعیت یکدیگر نهی فرموده است و برای هر یک نسبت به هم وظایفی قرار داده که هر دو فرد موظف به رعایت آن هستند.
 
نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی گفت: از آیه 33 سوره نساء که در مواجهه با نشوز بانوان پس از سفارش خدای متعال به دادن تذکر لسانی و استفاده از قهر و آشتی و عدم جواب گرفتن از این روشها به آقا اجازه زدن داده است، سو استفاده کرده و سر هر مسأله او را دچار ضرب و شتم کند.
 
وی ادامه داد: در آیه 33 سوره نساء خدای متعال می فرماید: «برای هر فرد موالی و وراثی قرار داده ایم از آنچه که ترک کرده اند پدر و مادر، قوم و خویش و کسانی که با شما عهد و پیمان بسته اند، سهم آنها را به خودشان دهید به درستی که خدای متعال به هر چیزی شاهد و ناظر است».
 
حجت الاسلام والمسلمین قریشی ابراز کرد: مشهور مفسران عهد و پیمان منظور در این آیه را ازدواج می دانند اما برخی معتقدند که به هر سه طبقه شامل است، چون ازواج وارد قوم و خویش می شوند و برخی معتقدند که به ضامن جریره مربوط می شود یعنی کسی که هیچ وارثی ندارد با فردی پیمان می بندد که پس از مرگ همه مشکلات و مسائل او را به عهده بگیرد با این شرط که از او ارث ببرد.
 
وی خوردن سهم ارث دیگران را خطا و اشتباه دانست و گفت: برخی از خانواده ها متأسفانه افرادی هستند که برای خوردن سهم ارث دیگر اعضا تلاش می کنند در حالی که اگر پروردگار تبارک و تعالی را شاهد و ناظر بر اعمال خود می دیدند از انجام چنین ظلمهایی اجتناب می کردند.
 
امام جمعه ارومیه افزود: امام علی(ع) مسلمانان را از نافرمانی خدا در خلوات نهی می کنند، چرا که خدای متعال همواره شاهد اعمال ما انسانها است و در روز قیامت خود او داوری می کند.
 
وی با اشاره به آیه 34 سوره نساء که مربوط به مسأله نشوز زنان و عدم اطاعت آنان از همسر خود است، ابراز کرد: در نزد خدای متعال آنچه که برای ما معیار فضیلت و برتری محسوب می شود ارزش و اهمیتی ندارد و این آیه از آیات اصولی است که طبیعت و خلقت انسان را معرفی کرده و برتری را تنها در رعایت تقوای الهی معرفی کرده است.
 
نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی ادامه داد: در دین اسلام چون معیار عبارت از تقوا است، عده ای از خانمها و آقایان به مقامات عالیه و مقام اولیا رسیده اند به طور مثال همان اندازه که باید از کلام پیامبر اکرم(ص) و ائمه(ع) باید اطاعت کنیم باید مطیع خواست و فرمان حضرت زهرا(س) باشیم.
 
وی با بیان اینکه نظر کسانی که از لحاظ سرشت و تکالیف مادی مرد و زن را برابر می دانند اشتباه است، افزود: هر چند که مقامات معنوی مرد و زن وابسته به عملکرد و میزان تقوای آنها است، اما از لحاظ سرشت مادی و طبیعت خلقت جایگاه و روحیات متفاوتی دارند و وظایف آنان نسبت به هم بر این اساس تقسیم شده است.
 
حجت الاسلام والمسلمین قریشی اضافه کرد: وجود تفاوت در بین افراد بشر طبیعی است و همه مردم چه مرد و چه زن در یک جایگاه، مقام و توان و اختیار نیستند و خدای متعال از لحاظ عاطفی روحیات زنان را متفاوت از مردان خلق کرده است.
 
وی با اشاره به تلاش جریانهای فیمینیسمی و غیراخلاقی در جهان غرب برای تغییر روحیات زنان و وارد ساختن آنان به عرصه هایی که با لطافت وجودی آنان در تضاد است، ادامه داد: پرورش و تربیت کودکان که امری ظریف و نیازمند صبر و حوصله است یک کار زنانه است و این عمل از عهده یک مرد ساخته نیست و برعکس جنگ، خشونت و کشت و کشتار هم عملی خشن و خطر آفرین است که به عهده مردان گذاشته شده و ورود زنان به چنین عرصه هایی صحیح نیست.
 
امام جمعه ارومیه به وجود تناسب میان وظایف مرد و زن بر اساس طبیعت خلقت آنان تأکید و تصریح کرد: طبیعت زنان مناسب برای فرزندآوری و شیردهی به نوزادان خود خلق شده و فرزندآوری از عهده هیچ مردی ساخته نیست و اگر انسانها اجازه دهند هر فردی بر اساس سرشت و طبیعت خود رفتار کند عملی به نفع خود و جامعه بشری انجام داده است.
 
وی عدم اعطای مقام نبوت و امامت به بانوان را بخاطر طبیعت آنان دانست و افزود: نبی و امام باید وارد کارهای اجرایی شده و به عرصه های خطرناکی ورود کند، در حالی که لطافت وجودی زن به او چنین اجازه ای نمی دهد، بنابراین خدای متعال به زنان مقام ولایت را که نیازمند کارهای اجرایی نیست عطا فرموده است.
 
استاد حوزه و دانشگاه ارومیه با انتقاد از درخواست برخی از بانوان مبنی بر اعطای آزادیهای بیشتر به آنان برای انجام کارهایی که به طور طبیعی با سرشت آنان هماهنگ نبوده و کاری مردانه لحاظ می شوند، گفت: آیا زنانی که طلب انجام کارها و رفتارهای مردانه می کنند حاضر هستند در روزهای سرد و گرم سال چون مردان بیل به دست گرفته و در مزارع و معادن کارگری کنند و آیا چنین کارهای سنگینی را به نفع خود می دانند که به وجود تفاوتهای طبیعی اعتراض می کنند؟
 
وی عدم قائل بودن وجود تفاوت طبیعی در ساختار مرد و زن را ظلم به جنس زنان دانست و ادامه داد: در دین اسلام احکام هر فردی بر اساس ساختار او معین شده و در زندگی خانوادگی و زن و شوهری خدای متعال جایگاه هر فرد را بر اساس تکالیف و وظایفی که بر عهده او قرار داده، تعیین فرموده است.
 
حجت الاسلام والمسلمین قریشی با بیان اینکه قدرت مدیریت و برنامه ریزی به طور طبیعی در وجود مردان قوی تر از زنان است و بر این اساس وظیفه مدیریت خانواده بر عهده مردان است، توضیح داد: فضیلت و برتری زنان در بُعد عاطفی است و مدیریت عاطفی خانواده وظیفه بانوان است و اینکه مدیریت مادی و حفاظت از خانواده به عهده مردان گذاشته شده توهین به زنان نیست بلکه بر عکس ارزشگذاری به زنان است که مرد باید نیازهای مادی او را تامین کند.

وی با بیان اینکه حفظ آبرو و حیثیت مردان در دست همسران آنان است و زن صالحه آن را حفظ می کند، گفت: خدای متعال حق استمتاع جنسی از همسر، صدور اجازه به زنان برای خروج از منزل و ممانعت از رفتاری که حیثیت و آبروی مردان را به خطر می اندازد به مردان داده و در مقابل آنان را مکلف به تأمین نیازهای مادی زنان و حفاظت از آنان در برابر خطرات کرده است.
 
نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی ادامه داد: به غیر از موارد بالا زنان در دیگر عرصه ها کاملا آزاد هستند و در آیه نشوز خدای متعال بخاطر حفاظت از زن به مرد اجازه داده است که با موعظه، قهر و در نهایت تنبیه از نشوز و نافرمانی زنان جلوگیری کند.
 
وی وجود عاطفه را که سبب عدم به دست آوردن شناخت صحیح از مردان بیگانه و به خطر افتادن آنان می شود را فضیلت دانست و افزود: چون مردان از روحیات هم باخبرتر بوده و شناخت بیشتری از هم دارند، اذن زنان را در ارتباط با دیگران و ورود و خروج از منزل به دست مردان داده است تا از آنان در برابر شیادانی که سعی در فریب آنان و سوء استفاده از لطایف وجودی آنان دارند حفاظت کند و اینکه اذن ازدواج دختر باکره بر عهده ولی او است نیز بر این اساس است.
 
حجت الاسلام والمسلمین قریشی با بیان اینکه بانوانی که بدون منت و دریافت مزد از مردان کارهای منزل را انجام داده و امورات داخلی منزل را مدیریت می کنند بانوانی نجیب هستند که همسرانشان باید از آنها ممنون باشند، خاطرنشان کرد: مردان حق دستور دادن به زنان برای انجام کارهای منزل یا شخصی خود را ندارند و در امورات شخصی مانند نوع رفتار در منزل یا غذا خوردن و ... حق تحکم بر آنان ندارند.
 
وی با اشاره به آیه نشوز که موعظه، قهر و ضرب را به مردان برای مقابله از نافرمانی بانوان و به خطر افتادن آبروی آنان اجازه داده است، گفت: در مورد مردانی که بخواهند نشوز کرده و به خانواده خود خیانت بکنند به زنان اجازه موعظه داده شده است اما دو مرحله قهر و ضرب را نباید زن به خاطر روحیه و تکلیفی که دارد انجام دهد، چون قهر فاصله را بیشتر کرده و ضرب به خاطر ضعف و ظرافت جسمی زن کار صحیحی نیست.
 
امام جمعه ارومیه با اشاره به تفسیر مراجع از ضرب در آیه نشوز، افزود: در تحریر وسیله امام راحل(ره) نوع ضرب را شرح داده اند که نباید همراه با خونریزی و کبودی باشد و حتما با نیت اصلاح و مقابله از نشوز زن باشد تا کانون خانواده و زندگی مشترک حفظ شود و در غیر این صورت مرد دچار ظلم و تعدی شده و باید در دنیا و آخرت پاسخگو باشد./936/201/ب2

ارسال نظرات