۲۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۸
کد خبر: ۴۴۹۴۵۲
نماینده خبرگان رهبری:

تحرکات ضد ايراني عربستان اهداف سياسي دارد

حجت الاسلام والمسلمین هاشم زاده هریسی با تأکید بر این‌که سعودي ها بيشترين ضربه را به دين اسلام مي زنند، گفت: تحرکات ضد ايراني عربستان اهداف سياسي دارد.
حجت الاسلام والمسلمین هاشم زاده هریسی

حجت الاسلام والمسلمین هاشم هاشم زاده هریسی، نماينده مردم آذربايجان شرقي در مجلس خبرگان رهبري در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز با بيان اين‌که تصميم گيران سعودي همچنان اصرار بر تنش میان ايران و عربستان دارند، اظهار داشت: آل‌سعود دچار توهم است و خيال می کند ايران قدرت زيادي به واسطه برجام به دست آورده و اين برنامه را دارد که عربستان را ضعيف و حاشيه نشين کند.

وي با تأکيد بر اين‌که عربستاني ها بايد بدانند که افزايش حوزه نفوذ دولت هاي اسلامي سبب مي شود تا همه کشورهاي مسلمان از جمله عربستان از آن بهره ببرند، خاطرنشان کرد: متأسفانه آنها قدرت ايران را به ضرر خود مي دانند، چون مي خواهند همه اتفاقات را به تنهايي به سرانجام برسانند.

حجت الاسلام والمسلمین هاشم زاده هریسی با بيان اين‌که تنش در کشورهاي اسلامي به صلاح مسلمانان نيست، افزود: اين فضا هزينه سازي و بي آبرويي به بار مي آورد و موجب استهلاک قدرت در جهان اسلام مي شود، در حالي که براي عظمت اسلام و مسلمين، واجب است که کشورهاي اسلامي با هم اتحاد داشته باشند تا بتوانند از توانايي هاي يکديگر بهره بگيرند.

نماينده خبرگان رهبري افزود: تصميم گيران کشورهاي اسلامي بايد اين را بدانند که آرزوي اسراييل، تفرقه در جهان اسلام است، رژيم صهيونيستي اگر ميلياردها دلار خرج کند، نمي تواند آسيبي که اين اختلافات به اسلام مي زند را به کشورهاي اسلامي تحميل کند، شرح اين شرايط نشانگر اين است که بيشترين بهره از اين فضاي تنش آلود را رژيم جعلي صهيونيستي مي برد. پس همه و حتي عربستان سعودي هم بايد در رفتارشان تغيير ايجاد کند.

وي به ريشه هاي چنين فضاي پر هزينه اي اشاره کرد و افزود: سبب اين مسائل، تندروي سعودی ها است که به رفتارهاي افراطي اصرار دارند و با کارهايشان سبب مي شوند که به دين ضربه بخورد؛ اگر دولت عربستان عاقل است و خود را خادم حرم امن الهي مي داند، بايد بيشتر از ساير کشورهاي اسلامي در راستاي وحدت مسلمين تلاش کند، نه اينکه دائم بر طبل اختلاف و کينه بکوبد، اين رفتارهاي سعودي ها با هيچ متر و معياري عقلاني نيست.

حجت الاسلام والمسلمین هاشم زاده هریسی ادامه داد: مگر مي شود خادم حرمين شريف بود و با کشورهاي اسلامي جنگ و ستيز کرد، با اين حال مشاهده مي شود که عربستان حتي حرمت زائران حرم امن الهي را نگه نمي دارد تا در طول يک روز نزديک به 7 هزار حاجي با حالت تشنگي و در شرايط بدي شهيد شوند؛ به نظر من اقلاً بايد عذرخواهي کند و براي از اين به بعد تضمين بدهد؛ عربستاني ها که به ظاهر خود را مسلمان مي دانند و در سال ميليون ها قرآن را چاپ و به کشورهاي مختلف مي فرستند، بدانند که قرآن در يکي از سوره هاي مبارکش کشتن يک نفر را برابر با کشتن همه مي داند.

وی با بيان اين‌که هم ايران و هم عربستان از کشورهاي مهم منطقهِ مهمِ خاورميانه هستند، گفت: تحليل گران مي گويند که آل سعود در رقابتي ذهني با جمهوري اسلامي است و به همين دليل از هيچ کوششي براي تضعيف ايران کوتاهي نمي کند، شک نکنيد همه تحرکات ضد ايراني و به دور از عقل سعودي ها با هدف سياسي انجام مي شود؛ اين در حالي است که ايران يا کشورهاي ديگر به فکر کشورگشايي يا ضعيف کردن عربستان نيستند که آنها چنين رفتاري را از خود نشان مي دهند، متأسفانه دولتمردان عربستان دچار توهم هستند و به همين دليل دست به اقداماتي مي زنند که واقعا مايه ننگ اسلام است.

وي علت رفتارهاي غلط و عصبانيت عربستاني ها را ناشي از تعامل ايران با جهان دانست و گفت: آنها چون دچار توهم هستند، خيال مي کنند ايراني که قدرت زيادي به واسطه برجام به دست آورده است، اين برنامه را دارد که عربستان را ضعيف و حاشيه نشين کند، اين ذهنيت غلط در صورتي است که قدرت ايران به عنوان يکي از کشورهاي مهم منطقه براي کل خاورميانه خوب است.

وي ادامه داد: عربستاني ها بايد بدانند که نفوذ دولت هاي اسلامي سبب مي شود تا همه کشورهاي اسلامي از جمله عربستان بهره ببرند، متأسفانه آنها قدرت ايران را به ضرر خود مي دانند، چون مي خواهد همه اتفاقات را خودش به تنهايي به سرانجام برسانند؛ اين در حالي است که اين کشور در چند سال گذشته اشتباه هاي زيادي در يمن و بحرين داشته و از حمله کنندگان به سوريه هم دفاع مي کند.

عضو خبرگان رهبري با بيان اين‌که حج فريضه اي واجب براي مسلمانان است و سعودي ها بايد بدانند که حرمين شريفين به همه مسلمان ها تعلق دارد، افزود: آنها از موقعيت جغرافيايي خود سوء استفاده کرده و ايراني ها را از حضور در این فریضه مهم الهی محروم کرده اند، گناه کبيره آنها اين است که سياست را بالاتر از دين مي داند و به همين دليل به خود اجازه يکه تازي مي دهند.

وي با بيان اين‌که حج براي مسلماناني که توان مالي دارند، واجب است، اما اگر اين شرايط اجازه اين امر را ندهد، دِيني به گردن کسي نمي ماند، ادامه داد: اينطور نيست که حج براي هميشه تعليق شود و امیدواریم به زودي اين مشکل حل شود و ايراني ها بار ديگر به سرزمين وحي اعزام شوند./935/302/ب2

ارسال نظرات