۱۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۷
کد خبر: ۴۴۸۴۱۳
نماینده خبرگان رهبری:

امام علي حكومت اسلامي را به شكل جمهوري و مبتنی بر آرای مردم بنيان نهاد

حجت الاسلام والمسلمین هاشم زاده هریسی گفت: بحث حكومت از مسأله امامت و ولايت جدا است، امامت يك امر ثابت و الهي است، ولي حكومت يك امر مردمي است، امام علي(ع) حكومت اسلامي را به شكل جمهوري و مبتنی بر آرای مردم بنيان نهاد و همچنین بر آرا و حاكميت مردم به صراحت تأكيد کرد.
حجت الاسلام والمسلمین هاشم زاده هریسی

حجت الاسلام والمسلمین هاشم هاشم‌زاده هریسی، نماینده مردم آذربایجان‌شرقی در مجلس خبرگان رهبری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، با بیان این‌که تأكيد مولای متقیان حضرت اميرمؤمنان علی(ع) بر حفظ مقبوليت حكومت در ميان مردم بود، اظهار داشت: علي(ع) از سوي خدا به صراحت به حكومت نصب شده بود و رسولش، بارها بر اين امامت تصريح كرده بودند.

وی با بیان این‌که حضرت علی(ع) نخستین كسي بود كه به اسلام ايمان آورد و پيامبر(ص) در حديث الدار، بر خلافت آن امام همام تصريح كرد، گفت: تصريح بر امامت و خلافت علي(ع) تا آن جا پيش مي رود كه حضرت محمد(ص) به ايشان مي فرمايد؛ تو هارون مني، همانطور كه هارون جانشين موسي بود تو جانشين مني. در حديث ثقلين بر دو امانت سنگين كه در ميان امت به جا مي گذارد تأكيد كرده و يكي را عترت و اهل بيت(ع) خويش مي خواند.

نماینده خبرگان رهبری ادامه داد: پيغمبر گرامي اسلام در پايان عمر و در بستر بيماري نیز به امامت علي(ع) تصريح كردند، با وجود اين تأكيدات پيامبر و امامت و مشروعيت قطعي حكومت علي(ع) از جانب خداي متعال، اميرمؤمنان(ع) تا مادامي كه مردم با خواست خود آمدند و با او بيعت كردند، حكومت ظاهري را نپذيرفت.

وی ادامه داد: زمانی كه در سقيفه، حق علي(ع) در حكومت و امامت مشروع را غصب كردند، آن حضرت مي توانست و قدرت داشت كه شمشير بردارد، همه آن ها را از بين ببرد و حكومت را به دست گيرد، ولي اين كار را نكرد و به تبليغ و استدلال اكتفا کرد، امام علي(ع) حکومت را نخواست تا روزي كه مردم بيدار شدند و به ايشان روي آوردند و تقاضاي پذيرش حكومت را كردند.

حجت الاسلام والمسلمین هاشم زاده هریسی با تأکید بر این‌که رأي مردم در مشروعيت ولايت و امامت شرط نيست، اما ولايت و امامت نياز به مقبوليت اجتماعي دارد، افزود: فلسفه حكومت علوي، اجراي عدالت است و تا مردم، حكومت را نخواهند، اجراي عدالت ممكن نيست، در زور هميشه ظلم و افراط و تفريط وجود دارد و با زور نمي توان عدالت را اجرا كرد.

وی ادامه داد: روايت «الحسن و الحسین امامان قاما او قعدا» از رسول اكرم(ص)، بر وابسته نبودن امامت بر رأي مردم تاكيد دارد، اما امام حسن(ع) و امام حسين(ع) اگر بخواهند حكومت كنند، شرط اصلي، رضايت و مقبوليت عامه است كه در آراي اكثريت امت و ملت متبلور مي شود و آن را در صدر اسلام بيعت مي ناميدند، حكومت امام علي(ع) بر همين اساس تشكيل شده است.

نماینده خبرگان رهبری تصریح کرد: بعد از رحلت رسول خدا بيعت و اقبال عمومي به جهت جهل مردم و یا هر دليل دیگري تحقق نيافت و امام علی(ع) در اثبات حق خود با گفتمان و استدلال از هر فرصتي استفاده مي كرد و اتمام حجت مي نمود، ولي بعد از اتمام حجت و ثبت آن در تاريخ، در نهایت با خلفاي وقت همكاري كرد و حق خود را با زور شمشير تحقق نبخشيد.

وی افزود: بحث حكومت از مسأله امامت و ولايت جدا است، امامت يك امر ثابت و الهي است، ولي حكومت يك امر مردمي است، حوادث آن دوران نشان می دهد که امام علي(ع) حكومت اسلامي را به شكل جمهوري و مبتنی بر آرای مردم بنيان نهاد و همچنین بر آرا و حاكميت مردم به صراحت تأكيد کرد./935/302/ب2

ارسال نظرات