۱۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۲
کد خبر: ۴۴۷۱۷۹
زاکانی مطرح کرد؛

فرهنگ اشرافی‌گری و غارت بیت‌المال مهم ترین علل کمبودهای مادی و معنوی کشور

زاکانی با بیان این‌که روحیه اشرافی‌گری برای جامعه بسیار خطرناک است، گفت: این روحیه کاری می‌کند که فرد، قدرت را راهی برای رسیدن به ثروت بداند، ثروتی که با آن به جان مردم می‌افتند.
زاکانی مشهد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، علیرضا زاکانی، نماینده سابق مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، شب گذشته در سلسله جلسات «محاکمه مردمی» با موضوع حقوق‌های نجومی به سخنرانی پرداخت و گفت: کشور ایران به فرموده مقام معظم رهبری، چندین برابر جمعیتش امکانات در آن وجود دارد.

وی اضافه کرد: همچنین ایران اسلامی مسؤولان خدمتگزاری دارد، رهبر جامعه ما نیز در بین رهبران جهان بی‌مانند است، بنابراین چرا این ظرفیت‌های بالای کشور در خدمت آبادانی مادی و معنوی قرار نمی‌گیرد؟!

زاکانی به فرهنگ غلطی که در جامعه وجود دارد، اشاره کرد و گفت: فرهنگ اشرافی‌گری و غارت بیت‌المال در جامعه راه را به جایی برده است که حداقل‌ها نیز برای بسیاری از افراد قابل دسترسی نیست، این فرهنگ آفت‌های متعددی دارد.

وی در تبیین آفت‌های اشرافی‌گری اظهار داشت: نخستین آفت اشرافی‌گری و غارت بیت‌المال، حرکت در مسیر پیوند بین قدرت و ثروت است و کاری می‌کند که فرد قدرت را راهی برای رسیدن به ثروت می‌داند، ثروتی که با آن به جان مردم می‌افتند.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که فیش‌های نجومی برای بسیاری از مردم تحمل کردنش سخت است، ابراز داشت: عده‌ای نیز در این جامعه که دارای فرهنگ‌اشرافی‌گری و غارتگری هستند، وقتی با چنین فیش‌هایی رو به رو می‌شوند اصلا به نظرشان کار ناشایستی نمی‌آید، آن‌ها حتی منت می‌گذارند که این حقوق‌ها حق ما است چون داریم شما را اداره می‌کنیم!

وی افزود: این افراد صاحبان ثروت‌های بادآورده‌ای هستند که چندین هزار میلیارد تومان ثروت دارند و بر سر مردم منت می‌گذارند زیرا این پول را به عنوان استفاده از نبوغ خود از مردم مطالبه می‌کنند.

زاکانی آفت جدی و مهم را ایجاد زمینه پیوست بین قدرت و ثروت دانست و ابراز داشت: همه مسؤولان ما چنین رفتاری ندارند اما هر چقدر افرادی که رویکرد اشرافی‌گری دارند اندک باشند برای نظام جمهوری اسلامی ایران زیاد است. جامعه ما نیز اینچنین مسؤولان زیاده‌خواهی را نمی‌خواهد.

وی به بیان آفت دوم اشرافی‌گری پرداخت و گفت: یک مسؤول آلوده مانند یک غده سرطانی است و تمام جامعه را آلوده می‌کند، این مسؤول ناشایست سعی می‌کند عناصر فاسد را بیابد و آن‌ها را در موقعیت‌های مختلف بگذارد تا با دستور او مردم را آزار دهند. بنابراین، مسؤول آلوده به خودش بسنده نمی‌کند و افراد دیگری را نیز همراه خود می‌کند.

 وی افزود: اگر مسؤولان فاسد زیاد شوند،‌ مسؤولان خدمتگزار و صادق را نیز آلوده می‌‌کنند؛ عده‌ای نیز که می‌خواهند با مفاسد مقابله کنند،‌ ناامید می‌شوند و جامعه را نیز سرخورده و ناامید می‌کنند.

گفتنی است، قبل از سخنرانی علیرضا زاکانی، حاج حیدر رحیم‌پور ازغدی از فعالان دوره نهضت نفت و انقلاب اسلامی به سخنرانی پرداخت./۸۶۲/202/ب2

ارسال نظرات