۱۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۴
کد خبر: ۴۴۷۱۷۲
مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی خبر داد؛

ساماندهی مداحان و شعرای آیینی خراسان شمالی در سامانه طوبی

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی با اشاره به آغاز ثبت‌نام مداحان و شعرای آیینی استان در سامانه طوبی، گفت: در این سامانه علاوه بر مداحان و شعرای آیینی، اطلاعات انجمنهای اسلامی و کانونهای فرهنگی و مذهبی نیز ثبت و ساماندهی می‌شود.
حجت الاسلام خادمی

حجت‌الاسلام علی خادمی، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان خراسان شمالی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، از آغاز ثبت‌نام مداحان و شاعران آیینی استان در سامانه طوبی همزمان با سراسر کشور خبر داد و افزود: بانک اطلاعات تشکلهای دینی سامانه طوبی به‌ منظور ثبت‌نام اطلاعات کانونهای فرهنگی تبلیغی، انجمنهای اسلامی، هیأتهای مذهبی و مداحان و شاعران آیینی در نظر گرفته شده است.

وی ثبت‌نام گروه‌های موردنظر با کد شناسایی ۹ رقمی به‌ صورت هوشمند و دسترسی آسان به اطلاعات نیروهای هدف، صدور مجوز و کارت شناسایی و امکان گزارش‌گیری از فعالیتهای صورت گرفته را از جمله اهداف ایجاد این سامانه دانست.

حجت‌الاسلام خادمی ادامه داد: انجمنهای اسلامی، کانونهای فرهنگی تبلیغی و مداحان و شعرای آیینی می‌توانند با ورود به این سامانه به نشانی tooba.tdm-ido.ir اطلاعات خود را در بانک اطلاعات تشکلهای دینی وارد ‌کنند تا در مراحل بعدی بستر لازم برای ورود اطلاعات هیئات مذهبی فراهم شود.

دبیر ستاد ساماندهی شؤون فرهنگی در مناسبتهای مذهبی استان خراسان شمالی با اشاره به اینکه سامانه طوبی با هدف یکپارچه‌سازی ثبت اطلاعات تشکلهای دینی و فعالان مذهبی زیر نظر نهاد تبلیغات اسلامی راه‌اندازی شده است، گفت: متقاضیان برای ثبت‌نام در سامانه طوبی باید کپی صفحه اول شناسنامه، کارت ملی، مدارک تحصیلی، عکس و مدارک مربوط به دوره‌های آموزشی گذرانده شده را همراه داشته باشند.

وی افزود: پس از ثبت‌نام و تأیید کانون مداحان و شاعران آیینی، به‌ صورت متمرکز و هماهنگ با سراسر کشور، برای مداحان و شاعران آیینی واجد شروط لازم کارت شناسایی صادر می‌شود.

حجت‌الاسلام خادمی با بیان اینکه مداحان و فعالان مذهبی زیر نظر نهاد تبلیغات اسلامی برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به دفاتر کانون مداحان و شاعران آیینی و یا کارشناسان تشکلهای دینی اداره تبلیغات اسلامی مراجعه کنند، اضافه کرد: تاکنون در شهرستان‌های هشت‌گانه خراسان شمالی هزار و 362 مداح شناسایی شده‌اند که از این تعداد 938 مداح برادر و 424 مداح خواهر هستند.

عضو شورای فرهنگ عمومی استان خراسان شمالی در ادامه با اشاره به نقش مداحان و شعرای آیینی و اهمیت قرار دادن تریبون نوحه و مرثیه ائمه اطهار(ع) در اختیار افراد مؤمن، متعهد و ولایتمدار، تصریح کرد: یکی از اقدامات صورت گرفته در این راستا، ایجاد و راه‌اندازی سامانه طوبی برای شناسایی و ساماندهی مداحان و شعرای آیینی است.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از کارهای انجام‌شده در این زمینه برگزاری دوره‌های آموزش تخصصی مداحی و مقتل خوانی برای فعالان این عرصه است، افزود: به این منظور در طول سال دوره‌های تخصصی آموزش با هدف آشنایی مداحان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) با مباحثی از مقتل شناسی و نغمه و آواز برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام خادمی با اشاره به اینکه این دوره‌ها با عناوین مقتل‌شناسی، مقتل خوانی، مفاهیم قرآنی، ادعیه، ادبیات فارسی و عربی برگزار می‌شوند، اظهار کرد: در واقع ارتقای توانمندی و ارائه روشهای کاربردی در مداحی به مداحان و فعالان این عرصه نیازمند برگزاری دوره‌های آموزشی مستمر در استان است./9314/302//ب2

ارسال نظرات