۰۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۳
کد خبر: ۴۴۶۲۹۶
مدیر مدرسه علمیه بقیه الله اعظم نورآباد:

هدایت دروس حوزه به سمت کاربری شدن، در فراگیری علوم مؤثر است

مدیر مدرسه علمیه بقیه الله اعظم نورآباد با اشاره به اینکه امروز کتب حوزه به سمت کاربردی شدن هدایت می شوند، گفت: این اقدام امری مؤثر در انتقال مفاهیم و یادگیری سریع مطالب برای طلاب است.
تحول در حوزه

حجت الاسلام سیداسماعیل موسوی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در خرم آباد، به تاریخچه تغییر و تحول در دروس حوزه اشاره و عنوان کرد: با توجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب از سال 86 به ایجاد تغییراتی در متون حوزه،این امر مورد توجه قرار گرفت.

وی با اشاره به پربار بودن محتوای متون قدیمی حوزه، افزود: این متون از علمای بزرگ به جای مانده و با توجه به محتوا، این کتب همچنان از منابع درجه یک شیعه هستند.

مدیر مدرسه علمیه بقیه الله اعظم نورآباد به شرایط جامعه اشاره کرد و گفت: با توجه به شرایط جامعه کنونی و مسائل اجتماعی ایجاد شده تغییر و تحول همواره امری ضروری است.

وی با بیان اینکه محتوای برخی متون برای طلاب جدیدالورود سنگین است، اظهار داشت: ایجاد تحول در راستای انتقال و فهم سریع مطاب به طلبه بسیار مؤثر است.

حجت الاسلام موسوی با اشاره به اینکه ایجاد تغییر و تحول با نظر کارشناسان فقه و اصول، اساتید و صاحبنظران حوزه صورت می گیرد، اظهار داشت: ابتدا باید ضرورت تغییر را بپذیریم و سپس به محتوا توجه داشته باشیم.

وی یادآور شد: باید به این نکته اهمیت داده شود که متون با چه قلم و بیانی نوشته شود که افزون بر حفظ ویژگیهای کتب قدیمی، نیاز جامعه و روان بودن محتوا در نظر گرفته شود.

مدیر مدرسه علمیه بقیه الله اعظم نورآباد با اشاره به ادعای اهل تسنن که شیعه در بحث سر سفره اهل تسنن است، خاطرنشان کرد: امروز تألیف کتبی از آیات قرآن همچون نهج البلاغه مورد استفاده قرار می گیرد و بسیار جامع و کامل است.

وی با اشاره به ایجاد تغییر و تحول در پایه های اول و دوم، بیان داشت: برای به نتیجه رسیدن این تحول ضروری است اساتید پس از بررسی و ارائه نظرات، با مفاهیم آشنا شده و مهارتهای لازم را در این زمینه کسب کنند.

حجت الاسلام موسوی به محتوای کتب پایه های دوم، سوم، چهارم و پنجم اشاره کرد و گفت: ایجاد تغییر و تحول در برخی کتب این پایه ها و قوی تر شدن محتوای آنها امری ضروری است.

وی وجود بحث صرف و نحو را نقطه قوی برای حوزه دانست و ادامه داد: صاحبنظران و اساتید با استفاده از این مباحث می توانند کتبی قوی برای ارتقای سطح علمی طلاب تألیف کنند.

مدیر مدرسه علمیه بقیه الله اعظم نورآباد ارتقای سطح کیفی کتب با حذف نقاط ضعف گذشته را نیازمند حمایت و توجه کارشناسان حوزه دانست و افزود: در روند تغیییر و تحول در متون حوزه باید به این نکته توجه شود که طلبه با مفاهیم علم در مراحل گوناگون آشنا شود.

وی با اشاره به اینکه امروزه دروس حوزه به سمت کاربردی شدن هدایت شده است، خاطرنشان کرد: درک مفاهیم نیازمند شناخت، آشنایی به علم و مهارت پیدا کردن به آن علم است.

ضرورت دانش افزایی اساتید حوزه

حجت الاسلام موسوی هدایت دروس حوزه به سمت کاربردی شدن را موجب تقویت یادگیری طلبه دانست و گفت: با تغییر متون باید دانش افزایی اساتید نیز مورد توجه قرار گیرد.  

وی با تأکید بر ضرورت استفاده از نظر مراجع تقلید در جهت تغییر و تحول متون حوزه، اظهار داشت: آشنایی اساتید حوزه با فنون و به روز شدن اطلاعات آنان نقش بسزایی در تحول متون حوزه دارد.

مدیر مدرسه علمیه بقیه الله اعظم نورآباد با اشاره به بررسی های صورت گرفته در جهت برطرف کردن نقاط ضعف برخی دروس حوزه، بیان داشت: پس از مدتی تدریس امکان مشاهده نقاط ضعف پس از چاپ وجود دارد و اینکه پس از مدتی نیاز به ویرایش داشته باشد امری طبیعی است./9459/302/ب2

ارسال نظرات