۲۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۱۲
کد خبر: ۴۴۴۳۴۹
در آستانه سالروز ورود آزادگان به کشور؛

مراسم رونمایی از آثار تازه‌نشر انتشارات پیام آزادگان برگزار شد

مراسم رونمایی از آثار تازه‌نشر انتشارات پیام آزادگان در آستانه سالروز ورود آزادگان به کشور، در خانه کتاب تهران برگزار شد.
رونمایی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مراسم رونمایی از آثار تازه‌نشر انتشارات پیام آزادگان در آستانه سالروز ورود آزادگان به کشور، عصر امروز دوشنبه 25 مرداد با حضور بیژن کیانی، مدیر مسئول انتشارت پیام آزادگان، فریبرز خوب‌نژاد، جانشین مدیرعامل موسسه فرهنگی هنری پیام آزادگان و برخی نویسندگان آثار منتشره در خانه کتاب برگزار شد.

ترویج آثار حماسه آزادگان نسبت به مشکلات آنها در اولویت است

در ابتدای این مراسم فریبرز خوب‌نژاد، جانشین مدیرعامل مؤسسه فرهنگی هنری پیام آزادگان با تشکر از خانه کتاب، گفت: همکاری مؤسسه خانه کتاب در برپایی آیین رونمایی برای آثار حوزه دفاع مقدس و به ویژه آزادگان دارد، نشان می‌دهد که برای این مؤءسسه بر خلاف بسیاری از سازمان‌ها و نهاد‌ها که باید در این عرصه توجه ویژه‌تری نشان دهند، هنوز سالروز گرامیداشت آزادگان و اسیران جنگ تحمیلی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

جانشین مدیرعامل مؤسسه فرهنگی هنری پیام آزادگان عنوان کرد: مشکلات آزادگان ناشی از خلق حماسه‌ای است که برای خانواده و کشور خود انجام دادند ترویج این اثر و حماسه توسط آزادگان شاید از پرداختن به مشکلات شخصی آنها در اولویت باشد.

خوب‌نژاد با اشاره به اینکه آزادگان آثار فرهنگی ماندگاری دارند، اظهار داشت: قلم‌ زدن آزادگان درباره مقاومتشان میراث مهمی برای آیندگان است، در این مسیر مؤسسه پیام آزادگان تاکنون بیش از 135 اثر منتشر کرده است و کتاب‌های زیادی را نیز در دست چاپ دارد.

وی افزود: در حوزه اسارت از سوی مؤسسه پیام آزدگان 10 یا 15 هزار ساعت فایل صوتی و تصویری جمع آوری و بخشی از آن در سایت بارگذاری شده است که نویسندگان و پژوهشگران به راحتی می‌توانند به آن دسترسی داشته و استفاده کنند.

جانشین مدیرعامل مؤسسه فرهنگی هنری پیام آزادگان، گفت: از بین 9 اثری که امروز رونمایی می‌شوند، نویسنده دو کتاب در بین ما نیستند؛ که یکی از آنها علی نجفی معروف به «علی فرعون» و دیگری، شهید حسن حسین‌زاده موحد نویسنده کتاب «آبی‌تر از آسمان» است که امیدوارم بتوانیم راه آنان را ادامه دهیم.

خوب‌نژاد در پایان با گلایه از فضای عمومی کشور خاطرنشان کرد: صفای این جمع را به هزاران رفتار آنچنانی نخواهیم داد و امیدواریم که این مراسم فتح بابی برای همکاری‌های بعدی با خانه کتاب باشد.

چشم‌پوشی بر خاطرات آزادگان ظلم بزرگی به نسل امروز است

در ادامه مراسم بیژن کیانی، قائم مقام سابق مؤسسه فرهنگی هنری پیام آزادگان گفت: جمعی از رزمندگان ما که بعد از جنگ گرفتار دشمن شدند با دست خالی و شرایط بسیار بد در مقابل دشمن ایستادگی کردند دشمنی که تلاش می‌کرد بر جسم و روح آنها مسلط شود اگر چه بر جسمشان تسلط پیدا کرد اما نتوانست بر روح آنها مسلط شود.

کیانی با تأکید بر اینکه مقاومت 10 ساله آزادگان جزء جدایی‌ناپذیر دوران دفاع مقدس است و تحت هیچ شرایطی نمی‌توان آن را انکار کرد، عنوان کرد: اسارت در جبهه دیگر اتفاق می‌افتد مبارزه‌ای که همه چیز برعلیه اسیر است اما آزادگان ما با ایمان توانستند بر این آن فائق آیند.

وی با اشاره به اینکه ما حق نداریم از کنار آنچه بر اسرا گذشته ساده بگذریم، اظهار داشت: اگر آنچه را که اتفاق افتاد ثبت و ضبط نشود ظلم برزگی به نسل امروز و آینده شده است چرا که آن بخش باشکوه مقاومت برای آنها بیان نشده است.

قائم مقام سابق مؤسسه فرهنگی هنری پیام آزادگان افزود: ممکن است برخی حوادث امروز برای من عادی باشد اما برای نسل آینده درس‌آموز است بنابراین نباید از کنار این امر به سادگی گذشت کرد.

کیانی با تأکید بر اهمیت حوزه نوشتار در ثبت و ضبط خاطرات آزادگان، گفت: یکی از حوزه‌هایی که می‌توان بر روی آن کار کرد در بخش مکتوب است چرا که در فیلم ممکن است بخشی از اثر دیده نشود اما کتاب قابلیت حمل و تمرکز داشته و می‌توان از آن یاداشت‌برداری کرده یا بخشی از آن را برای مطالعه انتخاب کرد.

وی افزود: 40 هزار آزاده داشتیم که هر کدام می‌توانند 40 هزار کتاب داشته باشند، در موسسه پیام آزادگان موضوعات مربوط به آزادگان با 100 موضوع تفکیک شده که نویسندگان و پژوهشگران می‌توانند به راحتی از آن استفاده کنند.

 قائم مقام سابق مؤسسه فرهنگی هنری پیام آزادگان در ادامه ابراز کرد: تلاش شده است با نظر کارشناسان و آزادگان روایت و آثاری که بیان شده در سطح بالای ادبی و محتوایی باشد.

کیانی با اشاره به داستان علی فرعون، عنوان کرد: علی نجفی تکاوری بود که کمی پیش از جنگ از سوی عوامل خائن خودی دستگیر و به عراقی‌ها تحویل داده می‌شود، ایشان به علت اصالت خود و وفاداری به انقلاب و نظام با وجود  تحمل سخت‌ترین شرایط در مقابل دشمن ایستادگی می‌کند.

 قائم مقام سابق مؤسسه فرهنگی هنری پیام آزادگان افزود: ایشان به علت عدم همکاری با عراقی‌ها برای بلوکه زنی به احتمال اینکه که شاید به نفع دشمن و به ضرر کشورمان باشد، 4 ماه در بدترین شرایط ممکن حبس شدند.

کیانی گفت: ایشان خدماتی را برای اسرا انجام دادند که بسیاری از ما شاید نتوانیم ان را انجام دهیم همیشه در هر عرصه که نیاز به از خودگذشتگی بود آمادگی داشتند.

کتاب واگویه سید به درخواست شهید همدانی نوشته شد

در ادامه سید احمد قشمی، نویسنده کتاب «واگویه‌های سید» در این مراسم گفت: این کتاب را به درخواست سردار سرلشکر شهید همدانی نوشته و به ایشان اهدا کردم.

وی با اشاره به اینکه خداوند به قلم و نوشتار قسم می‌خورد، از خلق نوشتار به خلق عظیم پیامبر می رسد، عنوان کرد: روزی که امام دستور تشکیل سپاه را دادند بنده و سردار در کانون جوانان اسلامی با هم مشغول به فعالیت بودیم بنابراین با یکدیگر خاطرات فراوانی را داشتیم.

خاطرات آزادگان برگی از تاریخ اسلام است

همچنین کوروش اسکندری، نویسنده کتاب «غربت باران» در این مراسم با گلایه از بی‌توجهی مسؤولان به آزادگان، گفت: حساب ما با مسؤولان جدا است، اگر چه دنبال مقصر نیستیم اما اگر آزاده نبودم مطالب بیشتری برای آزادگان می‌نوشتم.

وی با اشاره به اینکه داستان آزادگان و اسرا به طور قطع برگی از تاریخ اسلام است، عنوان کرد: اگر بر روی این برگ زرین خوب کار یا دفاع می‌شد برای نسل امروز بسیار مفید بود.

نویسنده کتاب «غربت باران»، افزود: همانگونه که از اسارت دوران عاشورا صحبت داریم درباره اسارت دوران دفاع مقدس نیز حرف برای گفتن هست، خاطرات اسراء شخصی نیست بلکه درس زندگی است.

اسکندری در پایان خاطرنشان کرد: این فرصت استثنایی برای ما بود که به جبهه رفته و اسیر شدیم بسیاری از اسرای ما گمنام زندگی کرده و گمنام  هم از دنیا خواهند رفت اما برای توفیقی که خداوند نصیب ما کرده است او را سپاسگزاریم.

اسارت مجاهدت با دست‌های خالی بود

در ادامه ابراهیم اعتصام، نویسنده کتاب «به سمت پرواز» به عنوان سخنرانی بعدی با اشاره به اینکه گمنامی گم نشده از شهرت گم شده زیباتر است، گفت: دفاع مقدس یک مقطع بی‌نظیر بعد از نهضت عاشورا و تاریخ بشریت به خصوص در تاریخ انقلاب اسلامی است.

وی افزود: امام راحل می‌فرمودند: که ملت ایران به واسطه ایثار و دفاع از اسلام نسبت به ملت حجاز زمان رسول الله(ع) و ملت کوفه در زمان حضرت امیرمؤمنان علی(ع) و امام حسین(ع) روسفیدتر بیرون آمدند.

نویسنده کتاب «به سمت پرواز» با اشاره به اینکه دفاع صورت‌های مختلفی داشت یک صورت آن شهادت شهدا، یک صورت دیگر جانبازی جانبازان و دیگری اسارت اسرا بود، عنوان کرد: اسارت نبردی متفاوت بود چراکه رزمندگان باید با دست خالی در زندانی که اسیر شده بودند مجاهدت می‌کردند.

اعتصام افزود: اردوگاه‌هایی که حداقل امکانات را نداشت انواع شکنجه، اذیت و آزار را به همراه داشت هر زمان فرصت به دست می‌آورد تبدیل به دانشگاهی می‌شد، آزادگان برای خود دولت، انواع وزیرها، برنامه‌های فرهنگی و سیاسی را داشتند.

وی با اشاره به  اینکه لحظه لحظه هشت سال دفاع مقدس و در ادامه آن سال‌ها اسارت و آزادگی درس‌آموز است، اظهار داشت: از آنچه در اسارت گذشته غفلت شده است به خصوص از بخش انسان‌سازی آن که می‌تواند نقش پویایی و رشد را برای نسل امروز داشته باشد.

این نویسنده خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب تأکید داشتند که برای نسل نوجوان و جوان از دوران اسارت نوشته شود چراکه می‌تواند برای نسل امروز کارآمد باشد.

اسارت اسرای ما شبیه واقعه عاشورا بود

همچنین محمد حسین چینی‌پرداز، نویسنده کتاب «61» به عنوان سخنران بعدی گفت:  امروز وقتی بمباران یمن را مشاهده می کنیم خاطرات دوران دفاع مقدس برای ما تداعی می‌شود.

 وی با اشاره به علت نامگذاری کتاب تحت عنوان،61 عنوان کرد: این عنوان الهام گرفته شهید آوینی است که در یکی از روایات فتح خود از ما به نام بازماندگان 61 یاد کرده بود.

نویسنده کتاب «61» با بیان اینکه کتاب حاضر را به اشک دیده مادران، زنان، خواهران و دختران شهدا تقدیم کردم، عنوان کرد: مراحلی که در اسارت طی کردیم شبیه واقعه عاشورا بود، بعد از اینکه ما را اسیر کرده و  یک روز از صبح تا غروب بدون اینکه به ما آبی بدهند در خیابان‌های بغداد چرخاندند آنجا حضرت زینب(س) را یاد کردیم.

چینی‌پرداز با بیان اینکه بعد از سفارش رهبری با گذشت 25 سال اقدام به نوشتن کتاب کردم، گفت: این کتاب شامل خاطرات 8 سال و نیم اسارت در دو اردوگاه عراق تا زمان بازگشت است که امیدوارم رسالت خود را به خوبی انجام داده باشم.

اسارت یادآور اسارت حضرت زینب(س) برای ما بود

در ادامه صفر عبدالملکی، نویسنده کتاب «آخرین تیر» نیز در این مراسم به سخنرانی پرداخت و گفت: کتابی که نوشتم در شرح رخداد‌هایی است که در زمان اسارت پیش آمده است، امروز ما وظیفه داریم که از طریق نوشتار رسالت خود را به سرانجام برسانیم و نباید تصور کنیم که وجود رسانه مانع به نتیجه رسیدن این رسالت خواهد شد.

وی افزود: زمان اسارت وقتی احساس می‌کردیم در مسیری که حضرت زینب(س) حرکت کرده قدم نهادیم از اسارت خود خوشحال می‌شدیم.

نویسنده کتاب «آخرین تیر»، با اشاره به عشق خود نسبت به امام راحل و حاج‌آقا ابوترابی، خاطرنشان کرد: بعد از ائمه معصومین(ع) خداوند رحمت خود را به دست امام راحل به ما رساند به همین دلیل دوست داشتم هر طور شده به امام راحل و حاج‌آقا ابوترابی خدمتی کنم، بنابراین 22 سال روی این موضوع کار کردم تاریخ انقلاب به ویژه دوران اسارت را به زبان قهرمان داستان تدوین کردم.

در پایان این مراسم از 9 عنوان کتاب با نام‌های آخرین تیر، به سمت پرواز، علی فرعون، غربت باران، من علیرضا متولد آپاتان، واگویه‌های سید، آبی‌تر از آسمان، کتاب «61» و کتاب اسیر شماره 7877(اثری به زبان فرانسوی) رونمایی شد./807/503/ب2

ارسال نظرات