۲۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۳
کد خبر: ۴۴۳۵۰۸

معرفی کتاب با محور امام رضا به زبان های عربی و انگلیسی

معرفی نخستین اثر علمی جامع درباره حرم مطهر، معرفی معارف رضوی، معرفی آثاری با محور حضرت رضا علیه السلام به زبان های عربی و انگلیسی از آخرین اخبار بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی ویزه دهه کرامت است.
آستان قدس رضوی

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، چاپ کتاب دعاهای امام رضا علیه السلام یکی از فعالیت های بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی، برای معرفی معارف رضوی به شیفتگان آن حضرت است که همزمان با دهه کرامت رضوی، کتاب «دعاهای امام رضا علیه السلام» را روانه بازار نشر کرد.

 

در کتاب «دعاهای امام رضا علیه السلام» دعاهای متعددی از حضرت رضا علیه السلام با عناوین موضوعی آمده است. در این کتاب بعداز اصالت یابی ادعیه این امام همام، دعاها در پنج زیر عنوان شامل مناجات ها و نجواهای عارفانه، خواهشها و تمناها، اعمال مربوط به زمانها و مکانهای خاص دسته بندی شده است.

 

یکی از بخش های این اثر، به زندگانی پر بار امام رضا علیه السلام و بخشی دیگر به معارف رضوی اختصاص یافته است، زائر بارگاه منور رضوی، در این اثر ارزشمند با کلام خود حضرت، با ایشان ارتباط پیدا کرده که به یقین در ارتباط و حظ معنوی وی بسیار تاثیرگذار است.

 

در مقدمه به گونه های دعا و در متن این کتاب، به شش موضوع پرداخته شده است؛ بخش اول تسبیح و مناجات و عباراتی عرفانی با ارزش و والا که تکریم خدا و پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم است، بخش دیگر صلوات بر پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم، زیارت، آداب زیارت و زیارتهای مختلفی برای بقاء متبرکه را تشکیل می دهد.

 

موضوع نمازها، تعقیبات و همچنین اعمال مکانها و زمانهای خاص و سخنانی که به ما رسیده از دیگر مباحث این کتاب را تشکیل می دهد.

 

54 دعا از دعاهای کوتاه تا چند صفحه ای در این مجموعه گرد آمده و به 40 منبع معتبر و دسته اول توجه شده است، در دعاهای حضرت رضا علیه السلام قدیم ترین و معتبرترین منبع انتخاب شده و به همین دلیل متن کامل دعاها در این کتاب در دسترس است.

 

نخستین اثر علمی جامع درباره حرم رضوی

همزمان با ایام دهه کرامت رضوی، بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی نخستین اثر علمی جامع، مستند و مصور حرم مطهر و آستان قدس رضوی را معرفی کرد.

 

دایره المعارف آستان قدس رضوی، منابع و اسناد و پژوهشهای تازه را معرفی می کند که حاصل 10 سال کار جمعی بیش از 150 پژوهشگر و نویسنده صاحبنظر است.

 

این اثر در دو جلد تدوین شده است که جلد نخست آن با 476 مقاله از حرف الف تا حرف سین در آبان ماه سال 1393 همزمان با آغاز چهاردهمین سال تاسیس بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی منتشر شد و جلد دوم آن نیز از حرف سین تا حرف ی در آینده ای نزدیک در اختیار علاقه مندان قرار می گیرد.

 

مقالات به شیوۀ الفبایی تنظیم و تدوین شده و به این ترتیب، هر موضوعی که به آستان قدس رضوی ارتباط داشته باشد، در این کتاب معرفی شده ‏است، این معرفی نه تنها یک توصیف ساده بلکه شرح زمینۀ تاریخی موضوع و پیشینۀ آن از ابتدای شکل‌گیری حرم م رضوی تاکنون است.

 

این کتاب از جهتهای گوناگون ساختاری، محتوایی، ظاهری و روند تولید و تدوین ویژگیهای منحصر به فردی دارد.

 

معرفی آثار به زبانهای عربی و انگلیسی

به مناسبت دهه کرامت، انتشارات ترجمه شده بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی به زبان عربی و انگلیسی با محور امام رضا به مخاطبان معرفی شده است.

 

« آداب زیارت الامام»، «الامام رضا بین نصوص الرساله و سلطه الرای و القبیله»، «الامام المهدی علیه السلام فی احادیث الامام رضا»، «الامام الرضا علیه السلام عند اهل السنه»، «الامام علی بن موسی الرضا علیه السلام امام الرافه و المعرفه»، « الصحیح فی فضل الزیاره الرضویه»و « تحیه یا ضامن الغزاله» عنوان برخی از آثاری است که به زبان عربی نوشته شده و به همت بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی ترجمه فارسی شده است.

 

همچنین کتابهای «آداب زیارت امام رضا علیه السلام»، «امام رضا علیه السلام امام هشتم شیعیان»، «حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام امام رافت و معرفت»، «نشانه های برجسته مشهد» و «واژه نامه و حرم مطهر امام رضا علیه السلام» از جمله آثاری است که به زبان انگلیسی نگاشته شده که در گروه ترجمه بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی به زبان فارسی ترجمه شده است.

 

براساس این گزارش «آداب زیارت الامام علیه السلام» ترجمه کتاب آداب زیارت است که برای آشنایی زائران عرب زبان با زیارت و چگونگی آن منتشر شده است. در این اثر پس از مقدمه، اهداف زیارت، آداب زیارت امام علی بن موسی الرضا علیه السلام، با رویکرد معرفت شناسی، طهارت روح و جسم، آمادگی روحی و عاطفی، نماز به درگاه خداوند، دعا و نیایش بهیشگاه پروردگار، پیمان صداقت و بندگی به درگاه الهی، دعا برای ظهور امام عصر علیه السلام تدوین شده است.

 

کتاب «الامام رضا بین نصوص الرساله و سلطه الرای و القبیله» نیز از دیگر آثار منتشر شده به زبان عربی است که جایگاه امام رضا علیه السلام را در احادیث نبوی و در برابر سیاست حکومت عباسی و دیدگاه قبائل و طوایف آن زمان مورد بررسی قرار می دهد. موضوع ولایتعهدی امام رضا علیه السلام و سیاستی که مامون در این برهه اتخاذ کرده، واکنش این امام همام در برابر این تصمیم خلیفه عباسی و سر انجام شهادت امام رضا علیه السلام از مهم ترین مطالب این کتاب است.

 

نویسنده در کتاب «الامام المهدی علیه السلام فی احادیث الامام رضا علیه السلام» با توجه به احادیث امام علی بن موسی الرضا علیه السلام به توصیف و تحلیل دوران غیبت پرداخته و جایگاه امام مهدی علیه السلام را در روایات و اندیشه امام رضا علیه السلام تبیین کرده است.

 

اثر «الامام الرضا علیه السلام عند اهل السنه»، عنوان پژوهش دیگری است که تلاش می کند ویژگی های گوناگون حیات نورانی امام علی بن موسی الرضا علیه السلام را به روایت اهل سنت در 7 بخش، زندگانی، شخصیت، روایت، امامت، ولایتعهدی، کرامت و زیارت با رویکردی توصیفی، تحلیلی برای خوانندگان ترسیم کند. مولف کوشیده است با توجه به روایت های مندرج در کتب علمای اهل سنت به ابعاد مختلف فوق بپردازد.

 

کتاب «آداب زیارت امام رضا»، را می توان از آثار منتشر شده به زبان انگلیسی نام برد. در این اثر، پس از بیان مقدمه، اهداف و آداب زیارت امام علی بن موسی الرضا علیه السلام با رویکرد معرفت شناسی، طهارت روح و جسم، آمادگی روحی و عاطفی، نماز به درگاه خداوند، دعا و نیایش به پیشگاه پروردگار، پیمان صداقت و بندگی به درگاه الهی و دعا برای ظهور امام عصر علیه السلام، تدوین شده است.

 

«امام رضا،امام هشتم شیعیان» عنوان یکی دیگر از کتابهایی است که به زبان انگلیسی نوشته شده و توسط گروه ترجمه زبان های اروپایی این مرکز علمی پژوهشی چاپ و منتشر شده است.در این کتاب شرح حال زندگی امام علی بن موسی الرضا علیه السلام را به زبان انگلیسی می خوانیم. ویژگی های اخلاقی، ابعاد شخصیت اجتماعی، علمی، جلسات مناظره امام با دیگر دانشمندان و صاحبان اندیشه، موضوع ولایتعهدی و برخورد و مواجهه امام با مامون خلیفه عباسی و شهادت آن حضرت به تفیل در این کتاب آمده است.

 

«حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام امام رافت و معرفت» نیز اثر دیگری است که به شرح اجمالی زندگانی امام علی بن موسی الرضا علیه السلام امامت، شخصیت معنوی، اخلاقی، سیاسی، مناظرات، آگاهی از ادیان و مکاتب مختلف دنیای آن زمان، ولایتعهدی، شهادت و گذری بر ساحل معارف رضوی است.

 

همچنین «واژه نامه و حرم مطهر امام رضا علیه السلام» از دیگر آثار منتشر یافته با محوریت امام رضا علیه السلام است و از آن جا که شمار فراوانی از زائران غیر ایرانی بارگاه امام علی بن موسی الرضا علیه السلام به زبان انگلیسی تکلم می کنند، نویسنده بر آن است تا با تدوین واژه نامه زیارت و حرم مطهر امام رضا علیه السلام، خادمان حرم شریف را در راهنمایی بهتر این زائران یاری رساند./1308/د102/ق

ارسال نظرات