۱۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۴
کد خبر: ۴۴۳۰۰۹
معاون امور مطبوعات وزارت ارشاد مطرح کرد؛

رتبه‌بندی و شفافیت ساختار شرط حمایت وزارت ارشاد از رسانه‌ها

حسین انتظامی با بیان این‌‌که حمایت وزارت ارشاد از رسانه‌ها براساس رتبه‌بندی آنها صورت می‌گیرد، گفت: اصول طرح رتبه‌بندی از سوی کارشناسان هر صنف تهیه شده و مورد قبول اکثریت قرار گرفته است.
حسین انتظامی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، ظهر امروز، نشست صمیمی مدیران نشریات محلی، خبرگزاری ها و پایگاه های خبری استان قم با حضور حسین انتظامی، معاون امور مطبوعات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ساختمان شهید آوینی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم برگزار شد.

در این نشست در ابتدا حجت الاسلام دانشی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم، با تبریک دهه کرامت اظهار داشت: ما به مناسبت روز خبرنگار برابر سیاست های دولت ایجاد فضای گفت و گو و اظهار نظر خبرنگاران را دریغ نکردیم و با علم به نقد شدن از این انتقادها استقبال کردیم و معتقدیم که خبرنگاران باید این فرصت را داشته باشند که حرف دلشان را با مسؤولان بزنند.

وی با بیان اینکه ما ایرادات و اشکالات را می پذیریم، گفت: خود من به عنوان یک فعال خبری و فرهنگی آرزوهایی در حوزه مطبوعات داشتم که در این دولت خوب به آن پرداخته شده و قابل تقدیر است.

حجت الاسلام دانشی با بیان اینکه تشکیل خانه مطبوعات از مهمترین دغدغه های اصحاب رسانه است، خاطرنشان کرد: امیدواریم که در فرصت باقی مانده از این دولت بتوانیم شاهد تحقق سیاست ها و رویکردهای وزارت ارشاد باشیم و بتوانیم به دغدغه های اصحاب رسانه بپردازیم.

در ادامه این نشست دکتر انتظامی، معاون امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اظهار داشت: ما در سیاست های خود باید به سمت تقویت نشر محلی برویم و با شعار نمی شود به جایی رسید.

وزارت ارشاد حمایت خود را از متخلفان عرصه رسانه برخواهد داشت

وی با بیان این که روزنامه های سراسری که در استان منتشر می شود نباید چیزهای زائد مانند تبلیغات را به صورت جداگانه منتشر کند، اظهار داشت: ما مصریم که جلو این کار را بگیریم و اگر همکاری نکردند ما تیک حمایتی خود را بر می داریم.

انتظامی با بیان این که انتشار ویژه نامه ها توسط روزنامه های سراسری در استان ها غیر قانونی است، گفت: روزنامه های سراسری اجازه انتشار تبلیغات را ندارند و اگر چه که تا کنون به خاطر عدم جلوگیری از آن تبدیل به رویه شده است ولی از این به بعد اگر کسی این کانون های تبلیغاتی را لغو نکرد پروانه آن مطبوعات لغو خواهد شد.

وی با بیان اینکه 70درصد آگهی های دولتی هر استان باید به نشریات محلی داده شود، تصریح کرد: آگهی که در یک روزنامه سراسری داده می شود نباید در ویژه نامه های استانی منتشر شود بلکه باید در خود روزنامه سراسری منتشر شود و اگر این چند کار کنار هم اجراشود اقتصاد روزنامه های محلی را بهبود می دهد.

حمایت های وزارت ارشاد از مطبوعات با توجه به رتبه بندی آنها خواهد بود

معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به رتبه بندی کیفی در وزارت فرهنگ و ارشاد برای مطبوعات، اظهار داشت: اصول طرح رتبه بندی توسط کارشناسان هر صنف تهیه شده است و لذا مورد قبول اکثریت قرار گرفته است و از این به بعد تمام حمایتهای ما با توجه به رتبه بندی به نشریات و مطبوعات و خبرگزاری ها داده خواهد شد.

وی با بیان این که در برنامه ریزی ها نباید نگاه های سیاسی وجود داشته باشد، خاطرنشان کرد: مطبوعات نباید کیسه شن جنگ های خیابانی جناح های سیاسی باشند تا سیاست مداران بتوانند از آنها برای رسیدن به مقاصد خود استفاده کنند.

انتظامی به بحث خانه مطبوعات در استان قم اشاره کرد و اظهار دشت: تمام استانها خانه مطبوعات خود را درست کرده اند ولی قم با این سوابق پذیرفتنی نیست که این گونه باشد؛ ما اصرار داریم که برخی موارد را به تشکل ها واگذار کنیم.

وی افزود: ما کسی را تشکل می دانیم که مجوز داشته باشد و به اساسنامه خودش عمل کند و دوره هیأت مدیره آن نگذشته باشد و آخرین انتخابات آنها با حضور نماینده ای که در اساسنامه خودشان نوشته است برگزار شده باشد و شروط ما هم این است که تشکلی معتبر است که اسامی اعضای خود را روی سایت بگذارد و شفاف سازی کند.

معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این که معاون مطبوعاتی فقط معاون مدیران مسؤول نیست، گفت: ما معاون خبرنگاران هم هستیم و به همین خاطر است که وضعیت بیمه خبرنگاران را دنبال می کنیم و در رتبه بندی مطبوعات 6 امتیاز دارد و در خانه مطبوعات هم کسانی که قرارداد رسمی با مطبوعات خود دارند باید حضور داشته باشند.

وی با بیان این که در اساسنامه خانه مطبوعات هر استان برای هر واحد صنفی تنها دو صندلی در نظر گرفته شده است، ابراز داشت: در هر استانی حمایت ما از تشکل هایی خواهد بود که شفاف تر باشد و هر تعداد تشکل که بخواهد می تواند شکل بگیرد ولی طرف ما در هر استان خانه مطبوعات خواهد بود.

حجت الاسلام عارف حسینی، مدیر خبرگزاری ابنا با بیان این که در حال حاضر نگاه حرفه ای و صنفی بر مطبوعات استان حاکم شده است، گفت: ما به قانون و روش رتبه بندی در وزارت ارشاد معترض هستیم و به همین دلیل در هیچ رتبه بندی شرکت نداشته ایم زیرا در این رتبه بندی می گویید چون ما نمی توانیم مخاطب شما را شناسایی کنیم رتبه ای به شما داده نخواهد شد در حالی ک مخاطب ما خارج از کشور است و هدف ما فعالیت در حوزه بین الملل است.

وی با بیان این که برخی روزنامه ها در هند صفحه اولشان صفحه اول ابنا است، گفت: مسأله بعدی بیمه است که هیچ حمایتی از خبرنگاران نمی شود زیرا محدودیت های زیادی از جمله تعداد خبرنگار بیمه شده وجود دارد.

حجت الاسلام عارف حسینی با بیان این که در قم باید یک خبرگزاری بین المللی جامع وجود داشته باشد و در جهان اسلام اثر گذار باشد، ابراز داشت: ما امکان این کار را در قم داریم و باید همه مؤسسات که مجله تخصصی دارند در کنار آن یک ماهنامه تخصصی داشته باشیم.

تمام مطبوعات و خبرگزاری‌ها موظف هستند خبرنگاران را بیمه کنند

انتظامی در پاسخ به دغدغه بیمه ای خبرنگاران اظهار داشت: تمام مطبوعات و خبرگزاری ها موظف هستند که خبرنگاران تمام وقت خود را بیمه کنند و سیاست‌های تشویقی هم برای بیمه کردن خبرنگاران در نظر گرفته شده است و رتبه بندی مطبوعات هم در همین راستا است.

وی با بیان این که ما اجازه این که در امور داخلی خبرگزاری ها دخالت کنیم را نداریم، خاطرنشان کرد: هر چقدر ما یاد بگیریم اندیشه های سیاسی خود را پشت در بگذاریم بیشتر خواهیم توانست به مردم خدمت کنیم.

معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد اسلامی در پایان افزود: در هر استان باید در خانه مطبوعات به روی همه باز باشد و افراد بتوانند نام نویسی داشته باشند و به عنوان نماینده رسانه خود در این انتخابات شرکت کنند و در پایان باید بگویم که هر چه شفافیت در ساختار خبرگزاری ها و خانه مطبوعات بیشتر باشد ما هم حمایت بیشتری خواهیم کرد./843/پ201/ی

ارسال نظرات