۱۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۹
کد خبر: ۴۴۲۸۷۶
نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی:

عمل به حدود الهی نشانه پاکی قلب انسان است

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی گفت: قلب انسان وقتی پاک است که اهل عمل باشد، نمی شود کسی حدود الهی را نقض کند و ادعای پاکی قلب خود را هم داشته باشد
حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی، نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی شب گذشته در سلسله جلسات تفسیر قرآن کریم که در مصلای ارومیه برگزار می شود، اظهار داشت: در آیه 13 و 14 سوره نساء خدای متعال می فرماید: «اينها احكام الهى است و هر كس از خدا و پيامبر او اطاعت كند وى را به باغهايى درآورد كه از زير آن نهرها روان است، در آن جاودانه‏ اند و اين همان كاميابى بزرگ است و هر كس از خدا و پيامبر او نافرمانى كند و از حدود مقرر او تجاوز نمايد وى را در آتشى درآورد كه همواره در آن خواهد بود و براى او عذابى خفت ‏آور است».

وی افزود: در آیات قبل سوره نساء احکام ارث بیان شد، در ادامه این احکام می فرماید که این ها مرز و حدود الهی است؛ هر کس این مرز و حدود را رعایت کند اهل بهشت شده و رستگاری عظیم از آن اهل بهشت است و هر کس نافرمانی کند اهل دوزخ شده و دچار خفت و خواری می شود.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی با اشاره به آیات 11 و 12 سوره نساء که به تبیین احکام ارث پرداخته است، گفت: احکام الهی مرزهای الهی است که باید این حدود رعایت شود به مانند مرزهای کشورها که باید با قانون و شرایط خاص خود آنان وارد مرزها شد.

وی ادامه داد: انسان نباید از حد و حدود الهی تعدی کند، چرا که این حد و حدود بر اساس مصلحت ما انسان ها وضع شده است، اگر انسان بخواهد ضرر نکند باید این حد و حدود را بدون بهانه عمل کند و راه رفتن به بهشت جز این نیست.

حجت الاسلام والمسلمین قریشی ادامه داد: در آیه 13 سوره نساء دو مساله است، اول اینکه احکام دین مرزهای الهی است و دوم اینکه حدود را خدا و رسول او بیان می کنند و انسان باید هم به سخنان خدا و هم رسول الله(ص) گوش دهد، در حالی که برخی از به ظاهر مسلمانان برخلاف بیان پیامبر(ص) عمل می کنند.

وی با بیان اینکه راه ورود به بهشت عبارت از عمل کردن به حدود الهی است، افزود: اینکه عده ای می گویند که قلب آدم صاف باشد کافی است، سخن صحیحی نیست، چون آیات الهی و روایات نشان می دهد که اگر در کنار ایمان و قلب پاک عمل به حدود و مقررات الهی نباشد، راه نجاتی نیست.

امام جمعه ارومیه خاطرنشان کرد: قلب انسان وقتی پاک است که اهل عمل باشد، نمی شود کسی حدود الهی را نقض کند و ادعای پاکی قلب خود را هم داشته باشد، به طور مثال کسی که به نامحرم نگاه می کند اگر بگوید با چشم خواهر و برادری نگاه می کنم و هیچ احساسی ندارم در این صورت او بیمار است و باید به پزشک مراجعه کند که چرا احساس ندارد و یا اینکه دروغ می گوید و در حال سوء استفاده کردن است.

وی با مطرح کردن این سؤال که آیا این همه آیه و حدیثی که حدود الهی را مشخص کرده اند بی جهت بوده است؟ ادامه داد: هر کس از حدود الهی تعدی کند خدای متعال به شکل همیشگی و حقارت آمیز او را وارد آتش دوزخ می کند.

استاد حوزه و دانشگاه ارومیه گفت: «جنات» یعنی بهشتهای متعدد، بسته به سرمایه انسان در عالم آخرت صاحب باغهای انبوه یا فقط قطعه ای از باغ بهشت می شود و پیامبر(ص) وقتی در شب معراج به بهشت وارد شدند، نعمتهای بهشتی را احصا فرمودند.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی افزود: بهشت نباشد ولی دنیا را به انسان بدهند و بگویند اجازه قدم گذاشتن به بهشت داده نمی شود، چه ارزشی دارد و برعکس همه چیز را از انسان بگیرند و بگویند اجازه ورود به بهشت داری هیچ چیزی در دنیا ارزش این را ندارد که انسان چنین معامله ای را رد کند.

وی توضیح داد: دو نوع استخدام داریم رسمی و قرار دادی؛ استخدامی که قراردادی است و ثباتی ندارد مطلوب انسان نیست ولی استخدامی که همراه با ثبات و دوام و مزایای مختلف است، مطلوب افراد بشر است و بخشیدن همه دنیا به انسان بدون بهشت مانند استخدام قرار دادی است که همراه با دوام و امنیت شغلی نیست و از مزایای بسیار کمتری برخوردار است.

حجت الاسلام والمسلمین قریشی در پایان یادآور شد: خدای متعال محرم و نامحرم را مشخص کرده است، اما بعضی از افراد مثلا می گویند من با پسرخاله و یا پسرعموی خود از بچگی با هم بزرگ شده ایم و عین خواهر و برادریم، در حالی که با هم در کودکی بزرگ شدن دلیل بر محرم شدن نیست و پس از بلوغ باید حدود الهی را رعایت کنند.

گفتنی است، سلسله مباحث تفسیر قرآن کریم به غیر از روزهای تعطیل به همت نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی هر شب در مصلای ارومیه برگزار می شود./936/202/ب2

ارسال نظرات