۱۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۱
کد خبر: ۴۴۱۸۳۸
کارشناس مسائل مذهبی:‏

ظلم در حق خلایق، عامل دگرگون شدن نعمتها است

حجت الاسلام جمال ظلم در حق خلایق خداوند را عامل دگرگون شدن نعمتها دانست و گفت: ظالمان هرگز به فلاح و رستگاری نمی رسند، کسی هم که به فلاح نرسد یعنی استعدادهای ‏درونی او شکوفا نشده و زندگی او یک زندگی بیهوده خواهد بود ‏و نفعی از آن نمی برد.
حجت الاسلام محسن جمال

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام محسن جمال، کارشناس مذهبی حوزه علمیه شب گذشته ‏در مسجد ‏امام هادی(ع) شاهین شهر، گفت: ما در دعای کمیل از خداوند می خواهیم که گناهانی از ما که سبب تغییر نعمتها می شوند را بیامرزد، امام صادق(ع) فراز دعای کمیل مربوط به گناهانی که موجب دگرگون شدن نعمتها می شوند را توضیح داده اند.

 

وی ادامه داد: امام صادق(ع) فرمودند گناهی که نعمتها را تغییر می دهد ظلم است، اگر انسان ظلمی را در حق خلایق خداوند انجام دهد، این گناه او سبب دگرگون شدن نعمتهای الهی می شود، چه بسا نعمتهایی که قسمت انسان می شود ولی به دلیل گناه ظلم دگرگون شده و از بین می رود.

 

کارشناس مسائل مذهبی افزود: خداوند در قرآن مجید می فرمایند که ظالمان هرگز به فلاح و رستگاری نمی رسند، کسی هم که به فلاح نرسد یعنی استعدادهای درونی او شکوفا نشده و به هدف نهایی خلقت نمی رسد و زندگی او یک زندگی بیهوده خواهد بود و نفعی از آن نمی برد.

 

حجت الاسلام جمال برای دور ماندن از گناه ظلم دعایی را به عنوان دعای روزانه به عموم مؤمنان پیشنهاد داد و بیان داشت: این دعا را آیت الله صفایی بوشهری از مرحوم آیت الله خوشوقت نقل کرده، هر روز دعا کنیم "خداوندا از گناهان شک و شرک، ظلم و تعصب بی جا و غضب و حسد به تو پناه می بریم".

 

وی اظهار داشت: از این شش گناه باید هر روز به خداوند پناه ببریم چرا که این شش گناه بنیان زندگی روحی انسان و خانواده ها را از بین می برند، انسان را از تقوا دور می کنند و کانون خانواده را از هم می پاشاند، گناهان شک و شرک به خداوند، ظلم و تعصب بی جا و غضب و حسد ریشه بسیاری از گناهان دیگر و خانمان سوز هستند.

 

کارشناس مسائل مذهبی ابراز داشت: امام صادق(ع) همچنین درباره گناهانی که پشیمانی می آورند فرمودند "گناهی که پشیمانی می آورد قتل است"، منظور از قتل لزوماً این نیست که چاقویی را در دست بگیریم و شخصی را بکشیم، خداوند در سوره مائده می فرماید که اگر یک نفر را هدایت کردید انگار همه انسانها را زنده کرده اید و اگر یک نفر را به قتل رساندید گویی همه انسانها را کشته اید.

 

‏حجت الاسلام جمال گفت: گاهی منظور از قتل انسان ها گمراه کردن آنها است، اگر با انجام کاری یا صحبتی انسانی را از مسیر حق و حقیقت منحرف کردیم، مرتکب گناه بزرگی شده ایم که به نوعی مرگ معنوی محسوب می شود که از منظر قرآن و روایات حضرات معصومین(ع) به منزله قتل و موجب پشیمانی است./202/869/ب1

ارسال نظرات