۱۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۰
کد خبر: ۴۴۱۱۹۴
عطوان:

ائتلاف انصارالله یمن و علی عبدالله صالح بیانگر شکست ائتلاف عربی به رهبری عربستان است

سردبیر روزنامه رای الیوم در مقاله ای با اشاره به ائتلاف انصارالله یمن و نیروهای وفادار به رییس جمهوری اسبق این کشور٬ نوشت: اعلام تشکیل شورای ریاست جمهوری بیانگر شکست کشورهای عضو ائتلاف عربی به رهبری عربستان است.
عبدالباری عطوان

به گزارش خبرگزاری رسا، عبدالباری عطوان سردبیر روزنامه رای الیوم در مقاله ای با اشاره به ائتلاف انصارالله یمن و نیروهای وفادار به علی عبدالله صالح رییس جمهوری اسبق این کشور٬ نوشت: اعلام تشکیل شورای ریاست جمهوری بیانگر شکست کشورهای عضو ائتلاف عربی به رهبری عربستان است.

 

در ادامه این مقاله آمده است: کشورهای عضو ائتلاف عربی به رهبری عربستان، از زمان آغاز عملیات (موسوم به) «طوفان قاطعیت» در فروردین سال گذشته٬ بر ایجاد شکاف بین عوامل سیاسی و نظامی طرف مقابل آنها در جنگ که ائتلاف انصار الله و نیروهای وفادار به علی عبدالله صالح رییس جمهوری اسبق یمن است، حساب ویژه ای باز کرده اند.

 

به گزارش ایرنا، عطوان در ادامه گفت: به تازگی خبر توافق بین دو طرف مبنی بر تشکیل شورای ریاست جمهوری به منظور اداره یمن اعلام شد، شورایی که متشکل از 10 عضو منصفه و یک رییس دوره ای است و اعلام تشکیل این ائتلاف، در واقع بیانگر شکست و حتی سادگی کشورهای عضو ائتلاف عربی خواهد بود.

 

تشکیل ائتلاف بین گروه های یمنی بر این امر تاکید دارد که عربستان و هم پیمانانش٬ یمن و طرف مقابل خود را به خوبی نمی شناسند، چرا که درصورت شناخت یمن، اساسا وارد این معرکه نمی شدند تا این که بخواهند به چگونگی برون رفت از این بحران فکر کنند.

 

سردبیر رای الیوم در ادامه نوشت: گروه های یمنی به این نتیجه رسیده اند که ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان در اوج ضعف خود به سر می برند و استراتژی آن درحال فروپاشی است و همپیمانان منطقه ای و بین المللی خود را از دست داده اند، به ویژه آن که در سوریه و به ویژه در شهر حلب در شمال این کشور، رقبای عربستان گوی سبقت را از این کشور ربودند و بر ریاض پیروز شده اند.

 

عطوان افزود: مذاکرات صلح کویت از ابتدا نیز محکوم به شکست بود، چرا که مذاکرات در دو طرف متوازن نیست، یک طرف آن «عبدربه منصور هادی» است که روی کاغذ مشروعیت دارد و طرف دیگری، طرف قوی تر در جهان واقعیت است که درپایان نشست ها شرط های خود را به دیگری دیکته می کند.

 

وی در بخش دیگری از مقاله اش ادامه داد: رهبران عربستان که همیشه با ذهنیت یک قدرت بزرگ منطقه ای عمل می کردند و به یمن از بالا نگاه کرده و گمان می کردند که می توانند با قدرت مالی و ارتش مدرن خود، خواسته هایشان را بر یمن و مردم آن تحمیل کنند، با شکست روبرو شدند، چرا که عربستان قصد داشت برای نشان دادن قیمومت خود بر یمن، مذاکرات صلح آن در ریاض یا مکه به امضا برسد.

 

ائتلاف انصار الله یمن و علی عبدالله صالح واکنش به این درخواست عربستان بود، ائتلافی که همه مذاکرات را نابود کرد و عملا نشان داد که هواپیماهای ارتش عربستان نمی توانند یمنی ها را به زانو درآورد، چرا که تعز و صنعا همچنان در اختیار انصار الله یمن قرار دارد.

 

سردبیر روزنامه رای الیوم تاکید کردکه آنچه عربستان متوجه آن نیست این است که مشکلات آنها تنها مربوط به شمال یمن نیست، بلکه مشکل این کشور در جنوب یمن است، چرا که شمال یمن یک منطقه متحد و یکپارچه است و تحت کنترل انصارالله یمن و نیروهای وفادار به صالح قرار دارد و از سوی دیگر، نیروهای وابسته به منصور هادی یا در این منطقه حضور ندارند و یا اگر اندکی به چشم می خورند، تاثیر گذار نیستند و می توان با دادن امتیازاتی، وابستگی آنها را تغییر داد.

 

وی افزود: چیزی که بسیار عجیب است، اقدام «احمد عبید بن دغر» نخست وزیر یمن است که از توافق انصار الله یمن و نیروهای وابسته به علی عبدالله صالح تعبیر به کودتا علیه مشروعیت دولت کرده است که اگر این تعبیر صحیح باشد، پس چرا جنگ درگرفت و عملیات (موسوم به) طوفان قاطعیت آغاز شد؟ و چرا از واژه دولت قانونی یمن در طول همه این دوران استفاده می شد؟

 

عطوان با طرح این سوال که این «توافق سیاسی» غیر منتظرانه تاکتیکی است یا استراتژیک؟ این دائمی است یا موقت و یا این که این اقدام یک اهرم فشار است یا طرحی برای آرایش دوباره کشورداری، می نویسد: بسیار مشکل است که بتوان به این پرسش پاسخ قطعی داد اما گزینه های ائتلاف عربستان پس از این توافق در سه حالت خلاصه خواهد شد:

 

اول اینکه عربستان حملات هوایی خود را شدت خواهد بخشید و سعی خواهد کرد که کنترل صنعا را به دست گیرد و میدان های جنگ در تعز، مأرب و دیگر شهرها را به کنترل خود درآورد، و درواقع با این کار پاسخ انتقام گونه ای به حملاتی دهد که جیزان، نجران و دیگر مناطق مرزی عربستان هدف حملات نظامی یمنی ها قرار می گیرند.

 

دوم این که عربستان بار دیگر به مذاکرات بازگردد اما این بار در مسقط و نه در کویت و این که بتواند امتیازات جدیدی به ائتلاف انصار الله و علی عبدالله صالح پیشنهاد کند.

 

سوم این که عربستان بر جنوب متمرکز شود و تلاش کند تا جنوب (به صورت یک دولت مستقل) یمن جدا شود و ریاض خود را آماده جنگ نیابتی بین یمن و دولت جنوب کند.

 

سردبیر رای الیوم در ادامه نوشت: به اعتقاد من، مشکل ائتلاف عربستان با جنوب بیشتر خواهد بود، چرا که این منطقه به مانند میدان مینی است که در آستانه انفجار قرار دارد و یک پدیده قابل توجه وجود دارد و آن تشکیل یک «دولت شهر» مستقل است که هیچ گونه همبستگی و انسجامی با یکدیگر ندارند، افزون بر آن که نفوذ گروه های (تروریستی) داعش و القاعده در این منطقه گسترش زیادی دارد.

 

وی در ادامه آورد: در جنوب، «کشور عدن»، «کشور أبین»، «کشور ضالع»، «کشور حضرموت» و «کشور لحج» (هر استانی برای خود یک کشوری است) و اقدامات مبنی بر ادغام کشورهای تعز با کشور عدن نیز با شکست مواجه شده است و از سوی دیگر دشمنی بین طرف های مختلف در این منطقه از دشمنی بین کشور یمن و منطقه جنوب بسیار شدیدتر است.

 

عطوان درپایان تصریح کرد: عامل طایفه گری که عربستان درجنوب یمن بر آن شرط بندی کرده است، دیگر آن ابزاری نخواهد بود که بتواند از آن برای اتحاد کشور جنوب در برابر دولت شیعه مذهب زیدیه در شمال یمن بهره ببرد و ابزار طایفه گری تاثیر محدودی خواهد داشت./847/ب102/د

ارسال نظرات