۰۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۲
کد خبر: ۴۴۰۵۳۵
در نخستین طرح آموزشی تبلیغی یاوران غدیر مطرح شد؛

جامعه شناسی احزاب در واقعه غدیر

حجت الاسلام معماریان جامعه دوران پیامبر در واقعه غدیر را به چهار گروه تقسیم کرد و گفت: منافقین، طلقاء، انصار و اهل بیت چهار گروهی هستند که در واقعه غدیر و و غصب خلافت باید مورد بررسی دقیق محققان واقع شود.
مؤسسه فرهنگی هنری غدیرستان اصفهان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در نجف آباد، حجت الاسلام محمدمهدی معماریان، در نخستین طرح آموزشی تبلیغی یاوران غدیر که در حوزه علمیه جامعه الامام المنتظر نجف آباد برگزار شد، غدیر را سند حقانیت و مظلومیت ائمه برشمرد و گفت: مهم ترین سفارش پیامبر در خطبه غدیر، رسالت تمام مسلمان در رساندن پیام غدیر تا روز قیامت است.

 

وی شناخت وضعیت اجتماعی مسلمانان در دوران پیامبر را مهم ترین بعد شناخت غدیر بیان کرد و افزود: اگر بخواهیم بدانیم چرا واقعه غدیر با این همه عظمت و اهمیت تنها بعد از 70 روز به فراموشی سپرده شد، نیازمند شناخت جامعه آن زمان هستیم که متاسفانه در این زمینه کمتر کار شده است.

 

حجت الاسلام معماریان با تقسیم بندی جامعه آن زمان به 4 گروه و حزب بیان داشت: بزرگ ترین گروه حاضر در مدینه، منافقین بودند که شامل یهودیان و آنانی که تمایل به یهود داشتند، حزب قریش و هواخواهان قریش و منافقان انصار هم چون عبدالله ابن ابی بودند که در آیات و روایات به دفعات به این گروه اشاره شده است.

 

وی درباره مشخصات این گروه خاطرنشان کرد: جمعیت زیاد و داشتن پایگاه مردمی در عین ناشناس بودن مشخصه بارز این گروه است که مردم آن زمان از هستی منافقین خبر داشتند ولی از کیستی آنها بی خبر بودند و این گروه نوعاً از اراذل و فرودستان مدینه بودند که در روایات به عنوان اعراب پست آمده است.

 

کارشناس مذهبی درباره طلقاء به عنوان دومین حزب تأثیرگذار در واقعه غدیر گفت: خداوند در قرآن مشرکینی که بعد از فتح مکه نه از عمق وجود که براثر ترس و اکراه ایمان آورده بودند را به این صفت خوانده است که داشتن تمکن مالی و جبهه متحد و رهبری واحد از ویژگی های بارز این گروه در مقابله با اسلام است.

 

وی در ادامه بیان کرد: با وجود این دو ویژگی، طلقاء جایگاهی در میان مردم نداشتند و مردم مدینه به چشم عداوت و دشمنی به آنها نگاه می کردند و ضعف دیگر آنها برچسبی بود که پیامبر آنها را به عنوان طلیق می خواندند و حضرت زینب در مجلس یزید، او را با این صفت تخریب می کند.

 

حجت الاسلام معماریان درباره مهم ترین گروهی که در غصب خلافت و فراموشی غدیر نقش داشتند، گفت: انصار مدینه که بسیار مورد حمایت پیامبر اکرم بودند و بیشترین رشادت ها و مجاهدت ها را در راه اسلام انجام دادند، تنها به خاطر اختلافات داخلی، در جریان سقیفه خلافت به ابوبکر رسید.

 

وی اهل بیت را گروه چهارم در جامعه شناسی واقعه غدیر بیان داشت و افزود: این گروه که جانشینان حقیقی پیامبر و تنها گروهی بودند که مهر تأیید رسول اکرم را در جانشینی داشتند و با آنکه از قوت مالی خوبی برخوردار بودند، ولی از نگاه مردم جمعیتی کم و جوان بودند.

 

کارشناس مهدویت در ادامه بیان داشت: با توجه به این چهار گروه و جریانات و شخصیت های آنان، باید به جرأت گفت کار پیامبر در غدیر بسیار مشکل بود و اگر اراده الهی نبود، عملاً هیچ گاه پیامبر نمی توانست پیام غدیر را برساند.

 

وی درباره اهداف دشمنان در زیرپا گذاشتن غدیر نیز گفت: خداوند در آیه «أَمْ يَقُولُونَ شَاعِرٌ نَّتَرَبَّصُ بِهِ رَيْبَ الْمَنُونِ» از گروهی نام می برد که انتظار مرگ پیامبر را داشتند، تا به اهداف خود برسند ولی اینکه تصور کنیم اسلام بعد از پیامبر نابود می شد، حتی کفار نیز آن را محال می دانستند ولی هدف آنان نابودی حقیقت اسلام بود.

 

حجت الاسلام معماریان در ادامه تصریح کرد: انحراف در اسلام برای دشمنان خیلی کم هزینه تر از تغییر دین اسلام بود چنان که حضرت علی در فرمایشی بعد از رسیدن به خلافت فرمودند، 25 سال از شهادت پیامبر گذشته است و بعد از حکومت سه خلیفه امروز که من خلیفه شدم شما همان مردمی هستید که روز اول بعثت بودید و 50 سال به عقب برگشتید.

 

وی ترویج انحراف به اسم اسلام را هدف اصلی دشمنان بیان کرد و گفت: طرح نفوذ در اسلام یعنی همین که با اتحاد و ائتلاف به نام اسلام انحرافات را در بین مردم رایج کنیم که بیشترین این انحرافات را در زمان خلیفه دوم شاهد هستیم که بزرگ ترین بازار شراب و برده فروشی در مدینه بود.

 

لازم به ذکر است نخستین طرح آموزشی تبلیغی یاوران غدیر به همت بنیاد غدیر شهرستان نجف آباد و با حضور نزدیک به 300 نفر از طلاب در دو مرحله آموزشی و تبلیغی به مدت چهار جلسه با محوریت خطبه غدیر برگزار خواهد شد./202/1306/ب1

ارسال نظرات