۰۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۳
کد خبر: ۴۴۰۴۴۷
آیت‌الله علم‌الهدی:

کسانی که در مجاهده دچار تردید می‌شوند، عناصر بی‌خاصیتی هستند

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی گفت: بعضی افراد ارزش‌های ایمانی و انسانی را پذیرفته‌اند اما آن‌جا که پای کار و خدمت به میان می‌آید و نباید به منافع مادی و شخصیتی توجه کنند، دچار تردید می‌شوند. کسانی که در مجاهده و عملیات دچار تردید شدند، عناصر بی‌خاصیتی هستند که نمی‌توانند اثر وجودی خود را تثبیت کنند.
آیت الله علم الهدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی ظهر امروز با حضور در نخستین اجلاس رؤسای دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی سراسر کشور که در محل دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: برگزاری همایش و اجتماع در تربت پاک و منور رضوی، این امتیاز را دارد که مجموعه دل‌ها در این لحظه به یک جهت متوجه است و تمام گرایش‌هایی که در وجود شما حاکم است به ساحت ولایت ایشان متوجه است.

 

وی ضمن سفارش حضار به بهره‌مندی از محضر امام هشتم(ع)، افزود: حضور در این‌جا زیارت یک بارگاه نیست؛ تشرف به محضر امام زنده است؛ حجت خدایی که بر همه شئون زندگانی شما نظارت داشته و توان تصرف ولایتی‌اش آن‌قدر گسترده است که می‌تواند همه مشکلات شما را حل کرده و همه نارسایی‌های فردی اجتماعی تان را جبران کند.

 

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی در بخش اصلی سخنان خود به تبیین اهمیت علمی رشته‌های پزشکی پرداخت و گفت: اگر ما در رشته‌های مختلف علمی بخواهیم در جامعه خودمان به جریانی که علم و عملش آمیخته است، امتیاز دهیم، تنها در رشته‌های پزشکی آمیختگی علم و عمل وجود دارد و در سایر رشته‌های پزشکی امکان بین علم و عمل وجود دارد. شما باید این نکته را در مسائل علمی و مدیریتی مورد توجه قرار دهید. یعنی اگر دانش‌آموخته شما هم به این نکته آگاه شود، فراگیری فکری او متفاوت خواهد بود.

 

«ثبات قدم» و «تردید ناپذیری» اثرگذاری خدمت دانشجویان را بیشتر می‌کند

آیت‌الله علم‌الهدی به آیه شریفه «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ ثُمَّ لَمْ يَرْتَابُوا وَ جَاهَدُوا بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنفُسِهِمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ أُوْلَئِكَ هُمُ الصَّادِقُونَ» اشاره کرد و افزود: نظام هدایتی قرآن به دو بخش تقسیم می‌شود؛ یکی مرحله هدایتی استراتژیک و دیگری مرحله ارائه راهکار عملیاتی است. آیه مذکور از آیات راهبردی قرآن کریم است که مؤمن بودن را در دو خصوصیت منحصر می‌کند. اولا باورمندی و ثانیا مجاهدت. این آیه شریفه دو خصوصیت مذکور را با محوریت «نفی تردید» در هر دو حوزه بیان فرموده است.

 

وی ادامه داد: مفسران در این آیه، «نفی تردید» را تنها به حوزه باورمندی اختصاص داده‌اند در حالی‌که این ویژگی مربوط به عرصه جهاد و عملیات هم هست. «نفی تردید در حوزه جهاد» با حیطه علمی شما ارتباط کامل دارد. بعضی افراد ارزش‌های ایمانی و انسانی را پذیرفته‌اند اما آن‌جا که پای کار و خدمت به میان می‌آید و نباید به منافع مادی و شخصیتی توجه کنند، دچار تردید می‌شوند. کسانی که در مجاهده و عملیات دچار تردید شدند، عناصر بی‌خاصیتی هستند که نمی‌توانند اثر وجودی خود را تثبیت کنند.

 

نماینده مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر نقش جهادی جامعه پزشکی در عرصه سلامت کشور، خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات ما در این جامعه، همین مسأله تردید در عرصه جهاد و عملیات است. شما بزرگوارانی که عمده نقش‌آفرینی‌تان در پرورش عناصر دخیل در سلامت کشور هستید، اگر به این اصل توجه کنید که دست‌پرورده‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی در جهاد و خدمت دچار تردید نشوند، اثرگذاری آن‌ها هم در حوزه فکری و هم در حوزه تخصصی‌شان بیش‌تر خواهد بود.

 

تربیت قشر دانشجو از طریق حوزه‌های تخصصی علمی آن‌ها صورت پذیرد

آیت‌الله علم‌الهدی با اشاره به سابقه طولانی مدت خود در مدیریت دانشگاهی، خاطرنشان کرد: امروز در دانشگاه‌ها همواره سخن از فقدان راهکارهای تربیتی نسبت به نسل جوان زده می‌شود اما به این نکته کمتر توجه شده که دانشگاه دارالتّربیه و پرورش‌گاه نیست و معمولا هرگونه حرکت برای تربیت جوانی که وارد عرصه آموزش عالی شد، نه تنها به نتیجه نمی‌رسد بلکه نتیجه معکوس می‌دهد.

 

وی در تبیین شیوه تربیتی صحیح در دانشگاه، اظهار کرد: در دانشگاه باید دانشجو را در همان حوزه علمی و تخصصی‌اش پرورش داد. تربیت فرهنگی و اخلاقی مطلق روی دانشجو اثر ندارد اما اگر در حیطه علمی و تخصصی خودش تربیت شود، این بهترین نحوه تربیت است. در حالی که متأسفانه امروز دانشگاه‌های ما فاقد این خصوصیت هستند و مدیران و مسؤولان معمولا توجه‌شان به طرف یک سلسله مسائل فرهنگی و اخلاقی مطلق است./201/820/ب1

ارسال نظرات