۰۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۶
کد خبر: ۴۴۰۲۹۳
حجت‌الاسلام والمسلمین قریشی:

غفلت، عامل ارتکاب معاصی است

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی غفلت از نتیجه اعمال را علت ارتکاب بسیاری از گناهان دانست و گفت: اگر انسان با توجه زندگی کند از اعمال خود بیشتر مراقبت کرده و درصد خطا و اشتباه خود را کمتر می کند.
حجت الاسلام سید مهدی قریشی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی، نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی شب گذشته در سلسله مباحث تفسیر قرآن کریم به بیان تفسیر آیاتی از سوره نساء پرداخت و اظهار داشت: در آیه 10 این سوره خدای متعال می فرماید: "کسانی که اموال یتیمان را از روی ظلم می خورند، به شکم های خود آتش می ریزند و به زودی به آتش شعله ور وارد شوند".

 

وی به تفسیر آیه فوق اشاره کرد و افزود: تعدی و تجاوز به حقوق دیگران به طور مطلق ظلم محسوب شده و نتیجه ای جز ابتلا به آتش خشم الهی ندارد، اما به خاطر در خطر بودن اموال یتیمان خدای متعال این مسأله را مورد تاکید قرار داده است.

 

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی با بیان اینکه گرفتاران آتش دوزخ رهایی و نجات نخواهند داشت، گفت: معنی لغوی "سیصلون" یعنی داخل شدن اجباری به آتش دوزخ به شکلی که قادر به خروج از آن نیست، به مانند فرد متهم و زندانی که توان خروج از زندان را ندارد.

 

وی به شکل های مختلف خوردن اموال یتیمان اشاره و اضافه کرد: خوردن مال یتیم به شکل های متفاوتی است مانند اینکه کسی والدین اش از دنیا برود و از پرداخت سهم الارث برادران و خواهران صغیر خود امتناع کند و یا شخصی به بیت المالی که در اختیار او است و یتیمان نیز از آن سهمی دارند، دست درازی کند.

 

امام جمعه ارومیه با اشاره به دشواری و حتی غیر ممکن بودن حلالیت خواستن کسی که به بیت المال دست درازی کرده است، گفت: کسی که حق و حقوق فرد مشخصی را خورده است این امکان برای او فراهم است که در صورت پشیمانی از فرد حلالیت خواسته و طلب بخشش کند، اما متعدی به حقوق مردم و بیت المال چنین فرصت و زمینه را برای جبران به ویژه در عالم آخرت ندارد، از این رو رها شدن او از آتش دوزخ امر خیلی دشواری است.

 

وی به حساسیت و دقت علما در مواجه با حق الناس اشاره و ابراز کرد: در مورد برخی از فقها آمده است که بیت المال و وجوهات شرعی را از ترس ضایع شدن با ماشه جابجا کرده و به آن دست نمی زدند.

 

حجت الاسلام والمسلمین قریشی به روایت دیدار طلحه و زبیر با حضرت علی(ع) و خاموش کردن شمع بیت المال از سوی حضرت اشاره کرد و توضیح داد: اینکه امام علی(ع) شمع بیت المال را در ملاقات شخصی با افراد خاموش کرده و از مال شخصی خود شمع روشن می کند اجرای یک نمایش و یا نشان دادن خود به طلحه و زبیر نیست، بلکه عین حقیقت و حساسیت استفاده از بیت المال است.

 

وی با بیان اینکه فضاهای سبز و امکانات دولتی همه بیت المال بوده و تضییع آن ها عین تعدی به حق الناس است، افزود: اینکه حضرت علی(ع) به فرمانداران خود نامه می نویسد که در دوات پنبه قرار دهید تا هنگام نوشتن نامه دوات کمتری مصرف شود، تکلیف ما را در میزان و نحوه استفاده از بیت المال مشخص می کند.

 

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در مورد چگونگی فرسایش دین و باورهای انسان، یادآور شد: بی تفاوتی انسان نسبت به حق الناس و رعایت حدود الهی به مرور رخ داده و از خطاها و اشتباهات کوچک و ریز آغاز می شود، از این رو انسان همواره باید تلاش کند نفس خود را به رعایت جزئی ترین مسائل عادت دهد.

 

وی تجسم اعمال را یکی از ویژگی های آیه مورد بحث عنوان و خاطرنشان کرد: در قیامت اعمال انسان با چهره حقیقی خود به نمایش گذاشته می شود، اعمال خوب و شایسته چهره ای زیبا و اعمال زشت چهره زشتی متناسب با نوع خود دارند که خوردن مال یتیم را خدای متعال برابر با خوردن آتش معرفی می کند.

 

استاد حوزه و دانشگاه ارومیه به بقای اعمال و آثار آن اشاره و اضافه کرد: برای عملی که انجام می دهیم انرژی صرف می شود و این انرژی تولید شده نابود شدنی نیست بلکه بر اساس دستاوردهای علمی تنها شکل آن قابل تغییر است.

 

وی با اشاره به بحث منطقی جوهر و عرض، ادامه داد: برخی مسائل جوهر و ذات هستند که هرگز قابل خدشه و تباهی نیستند مانند اصالت وجود، اما برخی از مسایل عرض هستند که بر وجود عارض شده اند مانند طول و عرض میز یا نیمکت.

 

امام جمعه ارومیه در ادامه گفت: اعمال ما انسان ها جوهرند، قابل خدشه نبوده و هرگز نابود نمی شوند، اما بر آن ها اشکال و چهره هایی عارض می شود که در دنیا به شکلی و در آخرت به شکل حقیقی تری مجسم می شوند.

 

وی عمل را جوهر دانست و افزود: انسان به هیچ طریق نمی تواند از عملی که مرتکب شده است فرار کند و وقوع آن را نپذیرد، از این رو آنچه واقع شده چه خوب و چه بد به عنوان اصل و جوهر در عالم هستی می ماند.

 

حجت الاسلام والمسلمین قریشی اصل و جوهر خوردن مال یتیم را بر اساس کلام الهی آتش عنوان و تصریح کرد: آیه 10 سوره نساء اشاره به همین اصل دارد که جوهر و ذات عمل خورنده مال یتیم باقی مانده و در روز قیامت به شکل آتش او را دربر می گیرد.

 

وی در پایان غفلت از نتیجه اعمال را علت ارتکاب بسیاری از گناهان دانست و افزود: اگر انسان با توجه زندگی کند از اعمال خود بیشتر مراقبت کرده و درصد خطا و اشتباه خود را کمتر می کند، همانگونه که اهل بیت(ع) و علمای بزرگ با چنین روشی به درجات عالیه رسیده اند./201/936/ب1

ارسال نظرات