۳۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۸
کد خبر: ۴۳۹۲۸۷
مطهری:

احزاب به فرصت طلبان اجازه رخنه نمی دهند

نایب رییس مجلس شورای اسلامی یکی از اثرات وجود احزاب در کشور را جلوگیری از رخنه فرصت طلبان عنوان کرد و گفت: وقتی حزبی وجود ندارد مردم نمی دانند چه کسی راست و چه کسی دروغ می گوید و ممکن است برخی با بیان قوی مردم را فریب دهند.
علی مطهری

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از ایرنا، علی مطهری نایب رییس دوم مجلس امروز پنجشنبه در نشست فصلی خانه احزاب مفهوم دمکراسی را خواست و میل مردم دانست و افزود: دمکراسی مطلق نمی تواند برای ما قابل قبول باشد و قابل تحقق نیست.
 

وی ادامه داد: همچنین دمکراسی مطلق منطقی و عقلانی نیست، چرا که ممکن است در خیلی جاها خواسته ها مطابق سعادت نباشد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دمکراسی ها همیشه دمکراسی های مقید هستند، گفت: دمکراسی در کشور ما مقید به ایدئولوژی اسلامی است که ما از آن تعبیر مردم سالاری دینی می کنیم.

مطهری افزود: ما دمکراسی را از غربی ها نگرفته ایم، بلکه دمکراسی را از خود اسلام داریم و در حکومت حضرت امیرالمنین(ع) بهترین دمکراسی تحقق یافته است.

وی مجلس را یکی از ارکان دمکراسی دانست و گفت: البته نمایندگان واقعی مردم باید وارد مجلس شوند، ما با آسیب هایی در این زمینه مواجه هستیم که اعمال سلیقه ها باعث می شود افراد صالح نتوانند وارد مجلس شوند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی یکی دیگر از ارکان دمکراسی را احزاب دانست و یادآور شد: رکن دیگر دمکراسی رسانه ها هستند.

مطهری با اشاره به آثار نفع ها و ضررهای وجود احزاب در کشور گفت: احزاب می توانند اتاق فکر باشند و فکر به جامعه تزریق کنند.

وی با بیان اینکه احزاب می توانند کادرسازی کنند و افراد مناسب را برای مناصب مختلف تربیت کنند، اظهارداشت: یکی از آسیب های امروز ما این است که کادرسازی نداریم.

وی ادامه داد: وضعیت امروز کشور به گونه ای است که با تغییر دولت، دولت جدید به دنبال افراد مناسب است و هم افراد می خواهند خودشان را معرفی کنند و هم از روی روابط افرادی انتخاب می شوند که معلوم نیست نتیجه آن انتخاب اصلح و شایسته باشد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: احزاب همچنین می توانند افراد اصلح را به مردم معرفی کنند.

مطهری یکی دیگر از اثرات وجود احزاب را اعتماد مردم در زمان انتخابات عنوان کرد و افزود: در انتخابات مردم در سردرگمی به سر می برند که به چه کسی رای دهند.

وی اثر دیگر وجود احزاب را جلوگیری از رخنه فرصت طلبان عنوان کرد و گفت: این اتفاق در کشور ما افتاده است که کسی دارای سابقه لازم نیست، اما با روانشناسی قوی و زیرکی آرا را جمع می کند و مشکلاتی را برای کشور ایجاد می کند. کسی که دو سال شهردار بوده و بعد رئیس جمهوری می شود و می گوید من قانون را قبول ندارم و حال دولت های متعددی باید بیایند تا به مسیر خود برگردیم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: یکی از موانع وجود احزاب قوی در کشور این تفکر است که می گویند وجود حزب با اصل ولایت فقیه سازگار نیست و وقتی ولی فقیه داریم احزاب معنی ندارند در حالی که وجود احزاب هیچ منافاتی با اصل ولایت فقیه ندارد.

مطهری همچنین به نقش احزاب در مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و افزود: اگر احزاب قوی داشته باشیم که نامزدهای آنان وارد مجلس شوند و فراکسیون قوی تشکیل دهند می توانند تاثیرگذار و پاسخگوی مردم باشند.

وی ادامه داد: احزاب می توانند اتاق فکر برای مجلس شورای اسلامی باشند.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین به مساله فرهنگ تحزب در کشور اشاره کرد و گفت: ما اگر می خواهیم حزب را بپذیریم باید فرهنگ تحزب را نیز بپذیریم و اگر با نردبان یک حزب بالا رفتیم بعد پشت پا به آن نزنیم و به تعهدات خود پایبند باشیم./858/د102/ج

ارسال نظرات