۲۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۲
کد خبر: ۴۳۸۹۰۸
حجت الاسلام والمسلمین نظری‌منفرد مطرح کرد؛

رابطه تجمل‌گرایی و سقوط جامعه/ حوزه‌های علمیه مسؤول تربیت معنوی مسؤولان باشند

استاد درس اخـلاق حوزه علمیه گفت: مسؤلان در جامعه الگوی های رفتاری مردم به شمار می روند و اگر رؤسای یک جامعه دنبال تجمل گرایی باشند مردم نیز به تبعیت از آن ها به این مسأله اقبال پیدا می کنند و این موضوع می تواند منجر به سقوط یک جامعه شود.
حجت الاسلام والمسلمین علی نظری منفرد

حجت الاسلام والمسلمین علی نظری‌منفرد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به رواج تجمل گرایی در میان برخی از مسؤولان اظهار داشت: در ابتدا باید دانست تجمل گرایی اگر به حد اسراف نرسد حرمت شرعی ندارد؛ به عنوان نمونه اگر فردی داخل اتاق خود را مزین به وسائل زینتی زیادی بکند مادامی که به حد اسراف نرسد نمی توانیم بگوییم او کار حرامی انجام داده است؛ اما این موضوع نسبت به مسؤولان و کارگزاران نظام فرق می کند.

 

استاد درس اخـلاق حوزه علمیه قم افزود: از سیره و سخن اهل بیت(ع) به روشنی به دست می آید یک مسؤول نظام اسلامی به هیچ وجه نباید دنیا گرایی داشته باشد حتی اگر به حد اسراف و تبذیر نرسد و این موضوع در جایگاه های زیادی از سخنان مولای متقیان به چشم می خورد که درخور دقت است؛ حضرت در جایی می فرماید: «آیا من خودم را به این که رهبر مسلمین هستم قانع کنم و در مشکلات زندگی با مردم همراه نباشم؟ آیا می شود شکم های گرسنه اطراف من باشد و من به دنبال عیش و نوش و خوش‌گذرانی باشم؟».

 

وی با بیان این که سیره معصومین نیز سرشار از زهد و ساده زیستی بوده است ابراز داشت: زندگی امیرمؤمنان به ویژه بعد از رحلت پیامبر درخور دقت است تا جایی که ایشان همیشه لباس هایی پایین تر از حد افراد معمولی جامعه بر تن می کرد، بنابراین تبعیت از این امور برای مسؤولان ضروری است؛ آن ها نه تنها باید تجمل گرایی و دنیا پرستی را از خود دور کنند بلکه باید زندگی زاهدانه ای داشته باشند.

 

حجت الاسلام والمسلمین نظری‌منفرد تصریح کرد: در روایت دیگری داریم که خداوند ساده زیستی را بر امامان و کارگزاران جامعه واجب کرده است تا فقیران جامعه احساس ناراحتی نکنند و در جامعه اسلامی آرامش داشته باشند، بنابراین مسؤولان وظیفه دیگری دارند و باید خودشان را با اهل بیت وفق دهند، همچنانکه امیرمؤمنان فرمود: «پیامبر اسلام گرسنه از دنیا رفت در حالی که اموال زیادی در دست داشت».

 

مسؤولان الگوی های رفتاری مردم هستند

وی اضافه کرد: مسؤولان در جامعه الگوی های رفتاری مردم به شمار می روند و اگر رؤسای یک جامعه دنبال تجمل گرایی باشند مردم نیز به تبعیت از آن ها به این مسأله اقبال پیدا می کنند و این موضوع می تواند منجر به سقوط یک جامعه شود.

 

استاد درس اخــلاق حوزه علمیه قم با اشاره به پیامدهای منفی تجمل گرایی مسؤولان عنوان کرد: یکی از پیامدهای منفی این مسأله جدا شدن جامعه از معنویات و غرق شدن در مادیات است، بنابراین باید توجه داشت این توطئه غربی ها است که ما را با دنیا مشغول کنند و از ارزش های دینی و اخلاق فاصله بدهند.

 

وی با اشاره به تفکری که برخی مسؤولان را به تجمل گرایی سوق می دهد، خاطرنشان ساخت: مهمترین دلیل در این موضوع نهادینه نشدن معارف دینی در وجود فرد و کامل نشدن ایمان او است؛ در حالی که خداوند در دو جای قرآن به پیامبر عرضه می کند: «از افراد تجمل گرا و دنیا پرست دوری کن و به خاطر اموال آن ها به این افراد توجه نکن» و امیرمؤمنان نیز در روایتی می فرماید: «دنیا و همه آن چه در آن قرار دارد از استخوان خوکی در دست انسانی که جذام دارد پایین تر است».

 

حوزه های علمیه مسؤول تربیت معنوی مسؤولان باشند

حجت الاسلام والمسلمین نظری‌منفرد ادامه داد: یکی دیگر از دلایل ظهور این تفکر ضعف اعتقادات در محیط خانوادگی به ویژه در دوران طفولیت است، بنابراین خانواده ها و والدین باید توجه زیادی به این مسأله داشته باشند، چراکه روحیه عدم تجمل و زهد در دوران کودکی تقویت می شود و دوران بزرگسالی اصلاح این مسأله دشوار است.

 

وی در پایان به ضرورت تربیت معنوی مدیران نظام اسلامی نیز اشاره کرد و یادآور شد: بخش مهمی از این مسأله به حوزه های علمیه برمی گردد، البته باید نهادها نیز با حوزه همکاری داشته باشند؛ به عنوان نمونه در مراکز اداری مهم و دستگاه های اساسی کشور، افرادی شایسته به صورت حضوری و چهره به چهره با مدیران گفت‌وگو کنند و این گونه مسائل را به آن ها بیاموزند، چراکه بسیاری از این آفات در نتیجه جهل افراد اتفاق می افتد./1330/ت302/ی

 

ارسال نظرات