۲۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۷
کد خبر: ۴۳۷۷۰۱
حجت الاسلام والمسلمین رفعتی با تقدیر از راه اندازی سایت وسائل؛

تأسیس مرکز تخصصی و انجمن علمی فقه حکومتی در حوزه ضروری است

رییس مرکز تخصصی حقوق و قضا راه اندازی سایت وسائل را اقدامی ارزنده توصیف کرد و خواستار تاسیس مرکز تخصصی و انجمن علمی فقه حکومتی در حوزه شد.
حجت الاسلام عباس رفعتی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین عباس رفعتی رییس مرکز تخصصی حقوق و قضای حوزه علمیه قم پیش از ظهر امروز در دیدار مسؤولان پایگاه اطلاع رسانی فقه حکومتی که در دفتر دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری برگزار شد، با تقدیر از فعالیت های پایگاه اطلاع رسانی وسائل گفت: سایت وسائل در حال ایجاد موجی برای شرکت دادن اساتید در عرصه فقه حکومتی است.

 

وی افزود: این سایت بستر را برای یک بحث علمی در حوزه فراهم کرده و باید توجه داشت که آزاد اندیشی و حریت در مباحث علمی و فقهی لازمه پویایی است، خوشبختانه فعالیت های خبرگزاری رسا فعالیت های ارزشی، علمی، فرهنگی و بدون انحراف و در راستای تقویت حوزه و نظام است.

 

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که نباید از پدیده فضای مجازی و  شبکه های اجتماعی غافل شد، اظهار داشت: باید در فضای مجازی بسترهایی وجود داشته باشد که متناسب با نیازهای مخاطبان به ویژه طلاب در رده های گوناگون محتوای لازم را ارائه کند.

 

وی ادامه داد: جای کار فراوان است، این توان دیده می شود که رسا بتواند در عرصه های جدیدی برای مخاطبان گوناگون ارائه محتوا کند، نسبت به بصیرت افزایی در حوزه برخی مؤسساتی که باید کار انجام دهند، اهتمام لازم را ندارند.

 

حجت الاسلام والمسلمین رفعتی با تأکید بر ضرورت فعالیت برای جلوگیری انحراف سیاسی و اجتماعی در حوزه ابراز داشت: اگر مؤسساتی همانند رسا وارد عرصه شوند می توانند طلاب را از انحرافات سیاسی و اجتماعی باز دارد تا خواسته ارزشمند رهبر معظم انقلاب مبنی بر حوزه انقلابی تحقق پیدا کند.

 

وی عنوان کرد: به هیأت رییسه مجلس خبرگان در دوره چهارم پیشنهاد شد که مرکز تخصصی فقه حکومتی تصویب و تشکیل شود اما هیأت رییسه آن را نپذیرفت چون بودجه لازم را نداشت و همچنین بر این عقیده بود که این کار وظیفه حوزه است.

 

استاد درس خارج حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: امیدواریم مدیر جدید حوزه های علمیه که درباره توسعه رشته های تخصصی نظر مثبت دارد این مرکز تخصصی را راه اندازی کند؛ اگر شجاعتی که در عرصه های علمی لازم است به اساتید تزریق شود آن ها ظرفیت خوبی برای حضور در عرصه فقه حکومتی دارند.

 

وی با تأکید بر تأسیس انجمن علمی فقه حکومتی اضافه کرد: با توسعه ای که در فقه به وجود آمده یک انجمن علمی فقه و اصول کارف نیست، در حال حاضر می طلبد که اساتید دور هم جمع شوند و انجمن فقه حکومتی را تشکیل دهند که این کار از ضرورت ها است.

 

رییس مرکز تخصصی حقوق و قضای اسلامی حوزه علمیه با بیان این که انجمن علمی فقه حکومتی می تواند اتاق فکر و ارائه محتوا باشد، گفت: مدیر جدید حوزه های علمیه تأسیس انجمن علمی فقه حکومتی را باید در برنامه های خود قرار دهد.

 

وی افزود: ورود به مباحث فقه حکومتی می تواند فقه شیعه را تقویت کرده و پویا کند، گاهی از فقه حکومتی به معنای اخص یعنی مبحث ولایت فقیه یاد می شود که سابقا به دلیل این که مبتلا به نبوده بحث زیادی درباره آن نشده است؛ در فقه حکومتی به معنای اخص از اصل تأسیس حکومت، وظایف حاکمیت اسلامی و وظایف مردم در قابل حکومت بحث می شود.

 

حجت الاسلام والمسلمین رفعتی با تأکید بر ضرورت توجه به مبحث ولایت فقیه و نظام سیاسی اسلام از سوی فقها و فضلا اظهار داشت: آنچه اکنون از فقه حکومتی مطرح است یعنی نگاه حاکمیتی به فقه از طهارت تا دیات که اگر این نگاه حاکم شودتحولی در فقه به وجود می آید.

 

وی ادامه داد: فقها به تمام مسائل باید با دید فردی و اجتماعی نگاه کنند، در مسائل فقه حکومتی که از موضوعات علمی به شمار می رود باید حریت و شجاعت برای بیان نظرات وجود داشته باشد که بیان این نقطه نظرات به معنای مخالفت با نظام نیست./1323/پ202/ج

ارسال نظرات