۲۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۰
کد خبر: ۴۳۷۲۶۳
سخنران حرم حضرت معصومه تبیین کرد؛

راهبرد حضرت آمنه برای نجات جان پیامبر از چنگال یهود

سخنران حرم حضرت معصومه(س) به تبیین راهبرد حضرت آمنه(س) برای نجات جان پیامبر در مقابل یهود پرداخت و گفت: حضرت آمنه(س) زنی بسیار هوشمند و مؤمن بود که با سپردن حضرت رسول(ص) به دایه، جان ایشان را نجات داد.
مقبره حضرت آمنه(س)

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، خانم مجیدی، سخنران حرم حضرت معصومه(س) ظهر امروز در دوره آموزشی «بانوان آسمانی» در شبستان نجمه خاتون(س) حرم حضرت معصومه(س) با اشاره به اینکه پس از ازدواج حضرت عبدالله(ع) با حضرت آمنه(س) و مدتی قبل از ولادت حضرت محمد(ص)، حضرت عبدالله(ع) برای یک سفر تجاری عازم شام شدند، گفت: در این سفر حضرت عبدالله(ع) به وسیله یهود کینه توز مسموم شده و به شهادت رسیدند و از این پس حضرت آمنه(س) مجبور شدند که به تنهایی زندگی کرده و به خاطر عشقی که به همسر خود داشتند در میان خانواده حضرت عبدالمطلب(ع) باقی‌مانده و شهر مکه را ترک نکردند.


وی افزود: سال سی عام الفیل سال مهمی در تاریخ قبل از اسلام است و در این سال سپاهیان ابرهه به وسیله ابابیل که یک نوع پرنده کوچک‌تر از گنجشک است در حمله به خانه خدا شکست خوردند و بنابر تحقیق مورخان علت شکست سپاهیان ابرهه از دانه‌های گل و سنگ داخل دهان این پرندگان کوچک این بود که این دانه‌های کوچک شیمیایی بودند و زمانی که به سپاهیان ابرهه برخورد می‌کردند بدن آن‌ها مانند گوشت جویده می‌شد و بر همین اساس می‌توان این موضوع را نخستین نبرد شیمیایی در تاریخ بشری عنوان کرد.

 

سخنران حرم حضرت معصومه(س) تصریح کرد: حضرت آمنه(س) تمامی این حوادث را مشاهده کردند و همچنین غم از دست دادن حضرت عبدالله(ع) هم برای ایشان جانکاه بود به همین علت با وجود بارداری دوران بسیار سختی را پشت سر می گذاشتند.

 

خانم مجیدی با اشاره به اینکه در همین سال حضرت محمد(ص) متولد شدند، گفت: در اثر تجربیات بسیار تلخی که حضرت آمنه(س) پشت سر گذاشته بودند پس از تولد فرزند شیر کافی نداشتند و در نتیجه مجبور بودند مانند سایر زنان عرب فرزند خود را به دایه بسپارند.

 

وی افزود: البته با وجود جایگاهی که حضرت محمد(ص) برای مادرشان داشتند و تنها امید مادر در این جهان بودند بعید به نظر می رسید که مادرشان ایشان را تنها به خاطر شیر به زن دیگری سپرده باشد بلکه به  نظر می‌رسد چون حضرت آمنه(س) از توطئه های یهود برای قتل و شهادت پیامبر(ص)  خبر داشتند با سپردن دایه می‌خواستند فرزندشان را از دام توطئه یهود و بیماری وبا که در آن زمان به مدت چند سال بر مکه حاکم شده بود و جان عده زیادی را گرفته بود نجات دهند.

 

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: همین دلایل بود که موجب شد که حضرت آمنه(س) پاره تن خود را به دایه بسپارد و زمانی که حلیمه بنی سعد حضرت رسول (ص) را قبول کرد خود دارای پنج فرزند بود و با وجود اینکه به فرزندان دیگری نیز شیر می‌داد به برکت قبول کردن حضرت رسول(ص) شیرش برکت یافت و زمانی که حلیمه حضرت رسول(ص) را به میان قبیله خود برد به برکت وجود حضرت محمد(ص) خشکسالی از منطقه آن‌ها بر طرف شد.

 

خانم مجیدی اظهار کرد: در اینجا یک نکته دیگر در خصوص سپردن حضرت محمد(ص) به دایه قابل تأمل است و این نکته آن است که حضرت آمنه(س) با این کار توانست  زمینه آموزش زبان اصیل عربی را به حضرت رسول(ص) فراهم کنند زیرا زبان عربی به علت مهاجرت فراوان در مکه اصالت خود را از دست داده بود و با سپردن حضرت رسول(ص) به دایه ایشان می توانستند فصاحت و بلاغت زبان عربی را از اعراب بادیه نشین بیاموزند.


وی افزود: حضور حضرت رسول(ص) در خانه حلیمه برای او برکات زیادی داشت و چون حلیمه مرتب حضرت رسول(ص) را به دیدار مادرشان می‌برد حضرت آمنه(ع) به علت توجه خاص حلیمه به حضرت محمد(ص) مدت قرار داد خود را برای نگهداری از حضرت رسول(ص) با حلیمه تمدید کردند  و در این مدت حضرت رسول(ص) به همراه فرزندان حلیمه آداب  مردم عرب را فرا می گرفت.

 

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: همچنین توجه به این نکته لازم است که در کتاب‌های تاریخی بیان شده که دختران و پسرانی که در خانه حلیمه با حضرت محمد(ص) هم‌بازی بودند به ایشان محرم بوده و در مورد یک دختر که هم‌بازی ایشان بوده این موضوع در کتاب‌ها تاریخی مورد تأیید قرار گرفته است.

 

خانم مجیدی با بیان اینکه حضرت آمنه(س) با سپردن حضرت رسول(ص) مهم‌ترین استراتژی را برای مقابله با توطئه های یهود در مقابل حضرت محمد(ص) اتخاذ کردند، یادآور شد: یهود اسلام ستیز زمانی که دید با استراتژی های حضرت آمنه(س) و حضرت عبدالمطلب(ع) نمی‌تواند حضرت محمد(ص) را به قتل برساند اقدام به توطئه علیه حضرت آمنه(س) کرد.

 

وی افزود: بنابر روایتی حضرت آمنه‌(س) را در سن ۳۰ یا ۳۶ سالگی مسموم و ایشان را به شهادت رساندند؛ مادر پیامبر اکرم(ص) در محلی به نام ابوا در کشور عربستان دارفانی را وداع گفتند و در حال حاضر در همین منطقه مدفون هستند و پس از روی کار آمدن خاندان یهودی مسلک آل سعود مقبره ای که بر فراز آرمگاه ایشان ساخته شده بود به دست وهابیت و آل سعود نابود شد./۹۶۸/پ202/ی

ارسال نظرات