۰۷ تير ۱۳۹۵ - ۰۱:۱۵
کد خبر: ۴۳۴۷۷۰
حجت‌الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم:

«کفر» سرانجام مصرف ثروت در راه غیر خدا است

نماینده مجلس خبرگام رهبری با اشاره به اینکه در آیه ۷۷ سوره قصص به این موضوع اشاره شده است که اگر مصرف ثروت در راه خدا نباشد انسان را به کفر می رساند، گفت: در این آیه داستان قارون بیان شده که یکی از پیروان حضرت موسیی (ع) بود و قارون کسی بود که اهل علم و عبادت خداوند و از برگزیدگان قوم یهود بود اما چون ثروت خود را در راه خدا مصرف نکرد سرانجام این ثروت موجب شد که در مقابل خدا و پیامبرش بایستد و کافِر شود.
حجت الاسلام حاج ابوالقاسم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد حاج ابوالقاسم در آیین بیان درس‌های قرآنی مراسم ترتیل خوانی قرآن کریم آستان مقدس حضرت معصومه(س) که در محل شبستان بزرگ امام خمینی(ره) برگزار رشد به تشریح مهم‌ترین درس‌های قرآنی جزء ۲۰ قرآن کریم پرداخت و گفت: از نگاه قرآن یکی از برکات نیکوکاری دست یابی به علم حقیقی است؛ این در حالی است که قرآن کریم در فرازهایی علم حقیقی را علم لدنی توصیف کرده است.

 

نماینده مجلس خبرگان رهبری با اشاره به حدیثی از رسول خدا(ص) گفت: خداوند تمام حکمت را بر زبان مؤمن اهل علم جاری می‌کند؛ این در حالی است که بهترین اسوه حقیقی انسان کامل در ساحت علم حقیقی حضرت علی(ع) است.

 

وی ادامه داد: امام علی(ع) یک عمر خالصانه خداوند را عبادت کرد و حکمت‌های نهج‌البلاغه گویایی این حقیقت در ساحت تاریخ اسلام است؛ بر این اساس ابن آبی حدید که یکی از شارحان مشهور نهج‌البلاغه است در مورد خطبه ۲۲۰ می‌گوید«هزار مرتبه این خطبه را خواندم و هر بار نکات جدیدی از خطبه به دست آرودم؛ این نتیجه یک عمر تلاش و عبادت خالصانه خداوند است.»

 

استاد حوزه علیمه قم با اشاره به اینکه در آیه ۷۷ سوره قصص به این موضوع اشاره شده است که اگر مصرف ثروت در راه خدا نباشد انسان را به کفر می رساند، گفت: در این آیه داستان قارون بیان شده که یکی از پیروان حضرت موسیی (ع) بود و قارون کسی بود که اهل علم و عبادت خداوند و از برگزیدگان قوم یهود بود اما چون ثروت خود را در راه خدا مصرف نکرد سرانجام این ثروت موجب شد که در مقابل خدا و پیامبرش بایستد و کافِر شود.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم تصریح کرد: امام علی (ع) در این زمینه می فرمایند کسی که از دنیا برای آخرت استفاده کند دنیا به کارش می‌آید ولی کسی که ثرورت را هدف می‌داند چون ثروت را در راه کفر به مصرف رسانده کافِر شده و آخرت خود را تباه می کند.

 

وی اظهار کرد:رهبر معظم انقلاب تولید ثروت را در جامعه مهم می‌دانند و بیان می‌کنند با تولید ثروت یک فقیر در جامعه از فقر نجات پیدا می‌کنند و ایشان در ادامه می‌فرمایند که آنچه در زمینه تولید ثروت مهم است چگونگی تولید ثروت است زیرا ثروتی که از راه‌های حرام و نامشروع تولید شود و در راه‌های فاسد مصرف شود منجر به کفر می شود.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم ادامه داد: حضرت علی(ع) در سایه کار و تلاش ثروت تولید می‌کردند ولی با وقف کردن این ثروت از آن در راه خدا استفاده کردند.

 

وی با بیان اینکه آیه دوم سوره عنکوبت به این موضوع اشاره دارد که آزمایش الهی یک سنت غیر قابل تغییر است، گفت: خداوند می‌فرماید که آیا مردم تصور می‌کنند که همین که به صرف سخن ادعای ایمان کنند کافی است در حالی که باید بدانند که آزمایش می‌شوند و آزمایش یک سنت الهی است و در میان مردم انبیاء و ائمه(ع) از همه بیشتر مورد آزمایش الهی قرار می گیرند.

 

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که امام خمینی(ره) با اشاره به اینکه به مجرد ادعای آزادی و خدمتگزاری انسان در این عرصه موفق نمی شود،گفت: امام در ادامه می فرمایند خداوند انسان را به حال خود رها نمی‌کند بلکه همه ما همیشه در بوته امتحان الهی هستیم و گاهی امتحان در دوران رفاه بدتر از دوران شدت و سختی است.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم با تأکید بر اینکه در آیه ۴۱ سوره عنکوبت بیان شده که تکیه گاه آنان که به غیر خدا دل بسته اند مانند خانه عنکبوت است، گفت: آیه ۴۱ سروره عنکوبت در این زمینه مثال می‌زند و بیان می کندآنانی که به غیر خدا دل بسته اند تکیه گاهشان مانند خانه عنکبوت است زیرا همانطور که عنکوبت تصور می‌کند برای خود خانه محکمی ساخته ولی با یک باد خانه‌اش ویران می‌شود افراد بی ایمان هم به همین شکل هستند.

 

وی افزود: خداوند در این زمینه می‌فرماید که قطع می‌کنم امید هرکسی را که به غیر من دل ببند و او را از گشایش و لطف خود دور کرده زیرا بنده من در سختی‌ها دل به غیر من بسته در حالی که باز کردن همه گره‌ها به دست من است و من خدای بی‌نیاز وبخشنده هستم و کلید همه درها به دست من است.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند که باید دل را به نقطه های امید بخش سپرد نه به نقطه های امید بخش خیالی است.

 

نماینده خبرگان رهبری یادآور شد: نماز بازدارنده از بدی و فحشا است و خداوند در آیه ۴۵ سوره عنکبوت به این موضوع اشاره دارد که نماز موجب از بین رفتن زشتی ها و فحشا از جامعه شده و نماز شفا بخش است و زمانی که در قیامت از مفسدان و مستکبران دلیل انحرافشان پرسیده می‌شود می‌گویند که اهل نماز نبودند به همین دلیل گمراه شدند./۹۶۸/پ202/س

ارسال نظرات