۰۴ تير ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۲
کد خبر: ۴۳۴۲۷۰
استاد حوزه و دانشگاه:

خواص بی بصیرت عامل سقوط حکومت اسلامی بعد از رحلت پیامبراکرم بودند

حجت الاسلام حدادپور با بیان این که خواص بی بصیرت عامل سقوط حکومت اسلامی بعد از پیامبراکرم(ص) بودند، گفت: شاهیان به بزرگ ترین هدفی که داشتند یعنی قدرت و حکومت رسیدند و با تحمیل هزینه های هنگفت آن چنان جنگ روانی خود را معطوف خواص جامعه کردند که نسل حکومت اسلامی در همان دهه فرو ریخت.
بصیرت

حجت الاسلام محمدرضا حداد پور، کارشناس مذهبی و استاد دانشگاه، در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، در رابطه با رفتار شناسی خواص و عوام بعد از رحلت پیامبراکرم(ص)، گفت: بعد از رحلت پیامبر اکرم(ص) ‏و در زمان حکومت حضرت علی(ع) و امام حسن(ع) مردم از گروه های گوناگونی بودند، خواص در این دوران ها در موقعیت بسیارحساسی قرار داشتند.

 

وی ادامه داد: از دیدگاه حضرت علی(ع) خشم عمومی مردم خشنودی خواص را از بین می برد اما خشم خواص خشنودی همگان را بی اثر می کند، خواص به هنگام منع خواسته ها دیرعذر پذیر و در عطا و بخشش کم سپاس تر هستند.

 

کارشناس مسائل مذهبی، افزود: در عین حال و طبق این فرمایش امام علی(ع)، امام حسن(ع) در اداره چند ماه حکومت اسلامی عملا به نفی تفکر نژادپرستی و خودبرتر بینی و نخبه گرایی پرداخته و و مسئله عوام و خواص را به این شکل در میان ملل مسلمان جا انداختند و معتقد بودند که بزرگ بینی دل را فاسد و دین را پژمرده و نعمت ها را زایل می کند.

 

حجت الاسلام حدادپور، اظهار داشت: امام حسن(ع) طبق سفارش امیرمومنان(ع)اصلاح هر جزء از گروه های مختلف مردمی را با دیگری می دانند چون هیچ گروهی از گروه دیگر بی نیاز نبوده و نیست، با این وجود شاهان هم برای هر گروهی برنامه ویژه ای داشتند.

 

وی در ادامه گفت: آن ها اکثر عمّال خود را از میان خواص انتخاب می کردند و بیشتر توجه خود را صرف خواص و شیوخ بی بصیرتی می کردند که فقط نقطه فشار بودند و از دین چیزی جز پوسته اش نمی دانستند.

 

استاد دانشگاه ابراز داشت: عصر امامت امام حسن(ع) بزرگ ترین جلوه گاه سقوط استوانه حکومتی اسلام بود و در حقیقت نمود فروپاشی خواص و در ادامه آن کل جامعه در آن عصربود، ویروس دین ستیزی برای دنیا خواهی به جامعه اسلامی تزریق نشد بلکه این ویروس به صورت خفته وجود داشت و فقط نیاز به تحریک محیطی داشت.

 

حجت الاسلام حداد پور توضیح داد: سرویس تهاجمی شاهیان نیازی به تحریر همه مردم نمی دید، آن ها با وجود معصوم، در ظاهر مشکل نداشتند بلکه بزرگ ترین مشکل آن ها امامت معصوم بود، با تحمیل هزینه های هنگفتی آن چنان جنگ روانی خود را معطوف خواص جامعه کردند که نسل حکومت اسلامی در همان دهه فرو ریخت.

 

وی در پایان گفت: شاهیان به بزرگ ترین هدفی که داشتند یعنی قدرت و حکومت رسیدند و پله ای را برای دستیابی به این هدف ندیدند مگر شانه های خواص و در اصل خواص بودند که با بی بصیرتی خود ظرف چند ماه هسته حکومت و قدرت دینی را از مزرعه اسلامی در آوردند و آفت را جایگزین آن کردند./303/869/ب1

ارسال نظرات