۰۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۴
کد خبر: ۴۳۴۱۹۵
آیت‌الله سیدان:

پیامبران، عقل و فطرت چراغ راه هدایت هستند

آیت‌الله سیدان با بیان این‌که آیه نور دارای مفاهیم بسیار ارزشمند و والایی است، گفت: خداوند پیامبران را مبعوث کرد تا در جایی که عقل قدرت دخالت ندارد، انسان را هدایت کنند.
سیدان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت‌الله سید جعفر سیدان، استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان، امروز ضمن بررسی مسائل مربوط به مَثَل در قرآن کریم به آیه 35 سوره مبارکه نور اشاره کرد و در قسمتی از ترجمه آن، گفت: این آیه به آیه نور معروف است. خداوند در این آیه می‌فرماید؛ خدا نور آسمان و زمین است. مَثَلِ خدا مَثَل چراغی است که در شیشه‌ای قرار دارد و نور آن همه‌جا را روشن می‌کند.

 

وی در ادامه افزود: آنچه وسیله هدایت خلق است، نور هدایت خدا است که در این آیه شریفه به آن اشاره می‌شود. هدایت در ارتباط با عقاید، اخلاق، دستورات دینی و مسائل مربوط به انسان‌سازی است.

 

آیت‌الله سیدان با بیان این‌که خداوند از راه‌های مختلفی نور هدایتش را به ما رسانده است، بیان داشت: قسمتی از نور هدایت به وسیله عقلی است که به ما داده است. فطرت نیز مانند عقل سبب روشن شدن تاریکی‌های راه هدایت انسان می‌شود که این فطرت را نیز خدا داده است.

 

وی به وظیفه‌ای که حضرت رسول(ص) برعهده دارند اشاره کرد و گفت: همچنین خداوند حضرت محمد(ص) را برای هدایت فرستاد. ایشان نیز به عقل کمک کردند تا در آنجایی که توانایی هدایت ندارد او را یاری کند و انسان گمراه نشود.

 

استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان با بیان حدیثی از ائمه معصومین(ع) یادآور شد: از حضرت صادق(ع) پرسیدند منظور آیه از چراغ و نور چیست؟ حضرت در جواب فرمودند؛ خداوند این مثل را زده است برای پیامبر(ص) و اهل بیت ایشان، زیرا این عزیزان چراغ‌های حضرت حق، برای هدایت انسان‌ها هستند./202/862/ب1

ارسال نظرات