۲۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۶
کد خبر: ۴۳۲۴۴۲
استاد حوزه علمیه:

خودسازی مقدم بر دیگر سازی است

حجت الاسلام مهدوی ارفع با بیان این‌که خودسازی مقدم بر دیگر سازی است، گفت: کسی که می خواهد خود را معلم، مربی، پیشوا و هادی دیگران قرار دهد باید قبل از این که به تأدیب دیگران بپردازد خودش را ادب کند.
حجت الاسلام مهدوی ارفع

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام مهدوی ارفع، استاد حوزه و دانشگاه، بعداز ظهر امروز در جلسه افسران جبهه فرهنگی که در ناحیه مقاومت بسیج امام صادق(ع) اصفهان برگزار شد، گفت: امیر مومنان(ع) می فرمایند: خودسازی مقدم بر دیگر سازی است.

 

وی ادامه داد: کسی که می خواهد خود را معلم، مربی، پیشوا و هادی دیگران قرار دهد باید قبل از این که به تادیب دیگران بپردازد خودش را ادب کند، تجلی و ظهور خودسازی و اصلاح نفس در ارتباط با خود ما شکل می گیرد، از نظر وضع ظاهری زندگی باید بررسی کنید و ببینید یک انسان حزب اللهی از چه چیزهایی باید پرهیز کند و به چه صفات خوبی مزین شود.

 

حجت الاسلام مهدوی ارفع  بیان داشت: نکته دیگری که در خودسازی و اصلاح نفس باید به آن توجه داشت چگونگی ارتباط ما با خداوند است، پرهیزگاری و یاد مرگ و مخالفت با هوای نفس از موارد دیگری هستند که باید در مسیر خودسازی در نظر گرفته شوند.

 

وی اظهار داشت: برای اصلاح نفس باید رضای الهی را بر رضای خلق مقدم بدانید، حتی اگر شخص رئیس و مافوق تو باشد اگر امرش بر خلاف امر حق بود نباید از آن اطاعت کنید و امر او را مشروع بدانید، محترمانه و درچهارچوب قوانین طرف مقابل را قانع کنید.

 

استاد حوزه علمیه ابراز داشت: حتی خداوند در مورد والدین که بعد از خدا بالاترین مقام را دارند می فرماید که اگر تو را به سرپیچی از فرمان خدا امر کردند از آنان اطاعت نکن، توجه به نماز اول وقت نکته مهم دیگری است که باید در خودسازی به آن توجه کرد.

 

حجت الاسلام مهدوی ارفع گفت: وقتی انسان نکات مهم در خودسازی را رعایت کند در ظاهرش تجلی پیدا می کند، بنابراین از روی تجلیات و شاخص های عینی می توان به صالح بودن اشخاص پی برد، امیرمومنان(ع) در نهج البلاغه به این شاخص ها و تجلیات اشاره می کنند، یکی از این شاخص ها نرم خویی و تواضع مسؤولان در برخورد با مردم است، فروتنی را در رفتار و عمل خود نشان دهید.

 

استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: اگر رفتار ما رفتار اسلامی باشد مردم جذب ما خواهند شد، گشاده رو و خنده رو باشید، چهره مومن همیشه خندان و بشاش است، در نگاه به مردم به تساوی رفتار کنید و میان افراد تفاوت قائل نشوید، برای اسلام اسلامی رفتار کنید، حق ندارید برای اسلام به کسی ظلم کنید.

 

حجت الاسلام مهدوی ارفع در پایان اظهار داشت:  خیرخواه باشید، حضرت علی(ع) در نامه 38 نهج البلاغه دلیل اینکه مالک اشتر را به سوی مصر فرستادند خیرخواهی او معرفی می کنند،  باید برای مردم دلسوز باشید تا بتوانید روی آن ها تاثیر بگذارید./202/869/ب1

ارسال نظرات