۲۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۴
کد خبر: ۴۳۲۴۱۹
آیت‌الله فقیهی تبیین کرد؛

خیالات دنیایی اساس مشکلات انسان‌ها

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تفکر را به معنی محاسبه نفس دانست و گفت: محاسبه انسان را به یقین می‌رساند و این یقین است که انسان را آرام می‌کند.
آیت الله محسن فقیهی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محسن فقیهی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، ظهر امروز در درس تفسیر که در مسجد سلماسی قم برگزار شد در تفسیر آیه اول سوره بقره با اشاره به صفات متقین اظهار داشت: امام رضا(ع) در روایتی فرمودند مراتب تقوا سه چیز است که اول اسلام، سپس ایمان و در مرحله سوم تقوا قرار دارد.

 

وی با بیان این که یقین یک مرحله بعد از تقوا است، گفت: برای رسیدن به مرحله یقین باید اعمالی را انجام داد که تفکر یکی از آن اعمال است و در روایت آمده است که یک ساعت تفکر از 60 سال عبادت بهتر و بالاتر است

 

آیت‌الله فقیهی تفکر را راه سریع رسیدن به یقین دانست و افزود: منظور از تفکری که موجب ارتقای معنوی انسان می‌شود محاسبه اعمال است که بنشینیم و حساب و کتاب اعمال خود را داشته باشیم و بدهکاری‌های خود نسبت به خداوند را به یاد آوریم.

 

وی با بیان این که محاسبه در دو بعد باید انجام شود، ابراز داشت : بعد اول این است که انسان الطاف خداوند نسبت به خود را ذکر کند و خداوند را به خاطر این الطاف شکر کند؛ این بعد محاسبه منجر به اعتماد و یقین قلبی به خدا می‌شود و آرامشی به انسان می‌دهد که خداوند هیچ‌گاه انسان را تنها نخواهد گذاشت.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بعد دیگر محاسبه را محاسبه سوء رفتارهایی که منجر به ناکامی و شکست شده است، عنوان کرد و گفت: نباید به سادگی از شکست‌های خود بگذریم زیرا در هر ابتلایی یک تنبّه وجود دارد و باید برای جبران هر شکست به محاسبه رفتارهای غلط خود بپردازیم و خود را اصلاح کنیم.

 

وی با بیان این که یقین به خدا سبب آرامش و خوشی انسان می‌شود، خاطرنشان کرد: آرامشی که در علمای بزرگ وجود دارد به خاطر یقین به خداست زیرا خاصیت یقین اطمینان قلب است.

 

 

آیت‌الله فقیهی بداخلاقی‌های انتخاباتی را ناشی از عدم اعتماد به خدا و پیروی از هوای نفس دانست و افزود: اگر بتوانیم حب نفس خود را کنار بگذاریم و خود را هیچ به حساب آوریم به درجه‌ای از یقین خواهیم رسید؛ افرادی بودند که در انتخابات از رقیب خود تعریف می‌کردند ولی مردم به خودشان رأی دادند.

 

وی با بیان این که مشکلات انسان ناشی از فکر و خیالات دنیایی است، اظهار داشت: اگر فکر و دغدغه ما خدا باشد خداوند آرامشی را به انسان می‌دهد که با هیچ لذت دنیایی قابل مقایسه نیست./843/پ202/س

ارسال نظرات