۲۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۱
کد خبر: ۴۳۲۱۸۴
قائم‌مقام نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی:

ماه رمضان موعد خودسازی و جامعه‌سازی در حوزه معنوی است

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با بیان اینکه ماه رمضان موعد خودسازی و جامعه‌سازی در حوزه معنوی است، گفت: اگر در این دو بخش مؤفق شویم توشه یک‌ساله را از ماه رمضان برداشته‌ایم و می‌توانیم در سایر ماه‌های سال نیز از این ذخیره معنوی استفاده کنیم.
حجت الاسلام یعقوبی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، قائم‌مقام نماینده ولی فقیه در استان خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد، ظهر امروز در جمع مردم و نمازگزاران در محل مسجد انقلاب بجنورد، با اشاره به جایگاه و ارزش والای ماه رمضان، اظهار کرد: مؤمنان مخلص ماه رمضان را فرصت ذی‌قیمتی برای خویش دانسته و از آن برای ارتقای معنوی خود استفاده می‌کنند.

 

وی با اشاره به اینکه رمضان ماه بهار قرآن بوده و ازاین‌رو باید در این ماه انس بیشتری با قرآن بگیریم، اضافه کرد: همچنین باید از فرصت ماه رمضان برای آشنایی بیشتر با مفاهیم و تفسیر قرآن استفاده کرده و از این آموزه‌ها در زندگی خود بهره گیریم.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با بیان اینکه ماه رمضان موعد ساختن جان و سوزاندن گناهان است، خاطرنشان کرد: حکمت روزه گرفتن در این ماه نیز این است که نهال اخلاص در نهاد انسان ریشه‌دار شده و شروع به رشد و باروری کند.

 

رییس شورای استانی حوزه‌های علمیه خراسان شمالی با اشاره به اینکه باید در این ماه مبارک برای خودسازی و جامعه‌سازی نهایت تلاش خود را به کار بریم، اظهار کرد: اگر در این دو زمینه مؤفق شویم توشه یک‌ساله را از ماه رمضان برداشته‌ایم و می‌توانیم در سایر ماه‌های سال نیز از ذخیره معنوی این ماه استفاده کنیم.

 

وی با بیان اینکه رمضان ماهی سراسر برکت، رحمت و مغفرت الهی است، ادامه داد: همان‌گونه که امام سجاد (ع) نیز در دعای چهل و چهارم صحیفه سجادیه فرموده است، برکت و رحمت خداوند در ماه رمضان هم شامل برکت فردی شده و هم برکات اجتماعی را شامل می‌شود.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با اشاره به اینکه باید در این ماه حساسیت و توجه بیشتری نسبت به احکام و آموزه‌های اسلامی داشته باشیم، خاطرنشان کرد: در ماه رمضان افزون بر امیدواری به رحمت و مغفرت الهی باید حسن نیت و حسن اخلاق به عنوان دو شاخصه اصلی اسلام، بیشتر مورد توجه ما قرار گیرد.

 

وی با یادآوری اهمیت نیت در زندگی انسان، بر خالص کردن نیات و عبادت با پاکی نیت در ماه رمضان تأکید کرد و افزود: رسول گرامی اسلام نیز خطاب به مسلمانان تأکید کرده که در ماه رمضان با قلب پاک و نیت سالم از خداوند بخواهند که به آن‌ها توفیق روزه‌داری و تلاوت قرآن را عطا کند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی تصریح کرد: روزه گرفتن نصیب همه نمی‌شود چرا که شیطان هزار راه برای روزه نگرفتن جلوی پای انسان می‌گذارد و می‌بینیم که شماری هم‌زمان با آغاز ماه رمضان، زخم اثنی‌عشر گرفته و نمی‌توانند روزه بگیرند!

 

رییس شورای فرهنگ عمومی استان خراسان شمالی در ادامه با اشاره به اهمیت اقامه نماز با نیت خالص به ویژه در ماه رمضان، به نصیحت‌ها و وصایای حضرت محمد (ص) به ابوذر پرداخت و گفت: رسول گرامی اسلام به ابوذر سفارش می‌کند که نماز بخواند زیرا نماز پایه و اساس دین بوده و اگر می‌خواهیم پایه‌های دین ما مستحکم باشد باید آن را با نماز محکم کنیم.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی افزود: رسول گرامی اسلام می‌فرماید: خداوند روشنی چشم من را در نماز قرار داده و نماز محبوب من است و همان‌گونه که انسان گرسنه به غذا علاقه داشته و از آن لذت می‌برد و فرد تشنه وقتی به آب می‌رسد علاقه به نوشیدن دارد من هم از نماز لذت می‌برم و دوست دارم نماز بخوانم.

 

وی اضافه کرد: حضرت محمد (ص) به ابوذر می‌گوید: ای ابوذر! وقتی مؤمنی برای نماز خواندن بلند می‌شود تا وقتی که به نماز ایستاده، بین زمین و عرش خداوند برای این مؤمن پر از نیکی بوده و فرشته‌ای مأمور می‌شود و فریاد می‌زند که ای پسر آدم اگر بدانی در نماز چه ثوابی نهفته است هیچ‌گاه حاضر نمی‌شوی سر از سجده برداری و نماز را به پایان برسانی./9314/202/ب3

ارسال نظرات