۱۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۶
کد خبر: ۴۳۱۳۳۷
حجت الاسلام والمسلمین ماندگاری:

عمل مردم و بانک‌ها قراردادهای بانکی را از حلیت به حرمت سوق می دهد

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ماندگاری در سخنرانی پیرامون تربیت دینی فرزندان عنوان کرد:  در تربیت جسمانی انسان، به حیات نباتی توجه می‌شود و از لحاظ اینکه دارای غرایز شهوت و غضب و غیره است به حیوان می‌ماند. بااین‌حال به دلیل اینکه خداوند به ما عقل داده است به ملائکه و حتی بالاتر از ملائکه شباهت پیدا کرده‌ایم.
ماندگاری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین مهدی ماندگاری ظهر امروز در مسجد اعظم صاحب‌الزمان(عج) مشهد به سخنرانی پرداخت.

 

وی در ابتدا به مسأله شرعی حکم معاملات بانکی اشاره کرد و گفت: بعضی افراد از قول مراجع تقلید می‌گویند که همه وام‌های بانکی حرام هستند، حتی در فضای مجازی نیز شایعه راه می‌اندازند که حقوق کارمندهای بانک نیز شبهه دار است. این حرف‌ها در حالی زده می‌شود که حقیقت مطلب چیز دیگری است. معامله شرعی، حلال و ربا حرام است، تفاوتی نیز بین کشورهای اسلامی ندارد، یکی از معامله‌هایی که در بانک‌ها انجام می‌گیرد مضاربه نام دارد که اگر با قواعد و شرایط خودش و آنچه در برگه‌های تعهدنامه امضاء می‌شود، انجام گیرد حلال است و مشکلی ندارد.

 

وی ضمن تبیین چند معامله شرعی و حلال افزود: آنچه در کشور اتفاق می‌افتد این است که نوشته‌های روی کاغذ قرارداد، شرعی است و هیچ اشکالی ندارد و زیر نظر شورای نظارت است، اما آنچه سبب حرام شدن معامله می‌شود بد عمل کردن بانک‌ها و مردم است، مانند اینکه وام خودرو می‌گیرند اما خانه خود را تعمیر می‌کنند یا مبل می‌گیرند در حالی‌ که شرط وام، خرید خودرو بوده است.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین ماندگاری در ادامه به انواع تربیت اشاره کرد و گفت: دو نوع تربیت وجود دارد، تربیت روح و تربیت جسم؛ تربیت جسمانی به حیات نباتی یا حیات جسمانی توجه می‌شود، انسان از نظر اینکه برای رشد به آب و غذا نیاز دارد به نباتات شباهت دارد و از لحاظ اینکه دارای غرایز شهوت و غضب و غیره است به حیوان می‌ماند، با این‌حال به دلیل اینکه خداوند به ما عقل داده است به ملائکه شباهت پیدا کرده‌ایم و حتی بالاتر از ملائکه هم می‌توانیم برویم. در نتیجه می‌توان گفت انسان دارای سه بعد است؛ نباتی، حیوانی و ملائکه‌ای.

 

وی آموزه‌های دینی در رابطه با تغذیه را برشمرد و افزود: حدود 5 هزار روایت درباره تغذیه از اهل بیت(ع) وجود دارد که پاسخ سه سؤال را می‌دهند؛ چه بخوریم، چقدر بخوریم، کی بخوریم. عده زیادی از مردم هر سه مورد را رعایت نمی‌کنند؛ درباره چقدر خوردن، اهل بیت(ع) فرموده‌اند که چیز‌هایی را بخورید که مفید باشد و تنها به خوشمزه بودن آن توجه نکنید. درباره چقدر خوردن نیز می‌فرمایند که تا گرسنه نشده‌اید سراغ غذا نروید و تا سیر نشده‌اید دست از غذا بکشید. درباره کی خوردن نیز می‌فرمایند؛ در روز دو وعده بخورید، قبل از طلوع آفتاب و بعد از غروب آفتاب و در بین روز میوه و مکمل‌های غذایی مصرف کنید.

 

خطیب حرم مطهر رضوی با تأکید بر اینکه تربیت دوم، تربیت حیوانی که همان غرایز است، گفت: ممکن است غرایز انسان با حیوان یکی باشد اما رشد آن‌ها نباید یکسان صورت گیرد؛ خداوند به انسان برای کنترل غرایز عقل داده است در حالی‌ که حیوان از این نعمت بی‌بهره است. انسان‌هایی که به عقل رجوع نکنند به فرموده قرآن کریم حتی از حیوان نیز کمتر هستند و در بعضی آیات این انسان‌ها را از سنگ و چوب نیز کمتر می‌شمارد.

 

شایان ذکر است، سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین ماندگاری با موضوع تربیت دینی فرزند هر روز بعد از نماز ظهر و عصر برگزار می‌شود./862/202/ب2

ارسال نظرات