۰۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۲
کد خبر: ۴۲۹۱۳۳
مدیر مدارس علمیه حضرت مهدی مشهد:

در برابر ادبار دل بی تفاوت ننشینیم/ جهنم رفتن، خلاف فطرت انسان است

حجت الاسلام نظافت گفت: وقتی دلمان ادبار پیدا کرد نباید دست روی دست بگذاریم بلکه درست مانند یک بیمار باید به فکر درمانش باشیم و از هر فرصتی برای آشتی دادن او با خدا استفاده کنیم.
حجت الاسلام نظافت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام محمدجواد نظافت، مدیر مدارس علمیه حضرت مهدی(عج) مشهد شب گذشته در نشست هفتگی تبیین معارف نهج البلاغه با عنوان «سلوک علوی» در مسجد العلی گفت: ارث مانند ثروت، دو نوع است؛ مادی و فانی و معنوی و پایدار و به فرموده امیرمؤمنان علی(ع) در یکی از حکمت های نهج البلاغه، هیچ ارثی به پای ادب نمی رسد.

 

وی با بیان این که امیرمؤمنان علی(ع) همچنین ادب را زیور همیشه تازه می دانند، افزود: بخشی از آداب از طریق عملکرد والدین منتقل می شود اما اگر به هر دلیل از طریق آن ها ادب نیاموختیم به توصیه ائمه اطهار(ع) خودمان باید با پرهیز از آنچه در رفتار دیگران زشت می بینیم فکر تأدیب خود باشیم.

 

رفتارهای ناخوشایند دیگران می تواند وسیله خودسازی باشد اگر آن را برای خود نیز عیب بدانیم

حجت الاسلام نظافت اظهار کرد: در انتخاب همسر طبعا نمی توانیم به همه درونیات و رفتارهای افراد پی ببریم از این رو وقتی وارد زندگی می شویم ممکن است رفتارهایی ببینیم که خوشایند ما نیست اما می تواند وسیله خودسازی ما قرار گیرد اگر آن را برای خود نیز عیب و ناخوشایند بدانیم.

 

مدیر مدارس علمیه حضرت مهدی(عج) ادامه داد: باید توجه داشت که اغلب اوقات حب نفس سبب می شود همه صادرات وجود خود را خوب بدانیم و عیوب خود را نبینیم.

 

ادب، باطن انسان را شکل می دهد

وی با بیان این که طبق روایات، انسان ها به ادب محتاج تر از طلا و نقره هستند چرا که ادب، باطن انسان را شکل می دهد، تصریح کرد: این احادیث، درسی برای پدران است که دغدغه شان صرفا این نباشد که ارث مادی بگذارند ودرسی  برای فرزندان که اگر پدرشان میلیاردها تومان سرمایه هم ارث بگذارد به پای سرمایه ادب نمی رسد.

 

توفیق، بزرگ ترین پیش برنده در مسیر قرب الهی است

حجت الاسلام نظافت در ادامه با اشاره به حکمتی دیگر از نهج البلاغه گفت: در مسیر حرکت به سوی خدا و سیر و سلوک، نیازمند یک قاعد و جلو برنده هستیم که به فرموده امیرمؤمنان علی(ع)، توفیق به معنای اسباب و شرایط الهی زمینه ساز حرکت انسان، بهترین قاعد است.

 

استاد حوزه علمیه با اشاره به روایتی که می فرماید مؤمن به سه خصلت نیاز دارد که یکی از آن ها توفیق است، اضافه کرد: باید از خدا طلب توفیق کنیم اما اگر داد و استفاده نکردیم یا استفاده کردیم اما دچار غرور شدیم، خودمان در عقب ماندنمان مقصر خواهیم بود.

 

جهنم رفتن، خلاف فطرت انسان است

وی با بیان این که بزرگترین اسباب برای سلوک الی الله، امام است چرا که کار امام نورانی کردن دل ها است، افزود: جهنم رفتن، خلاف فطرت انسان است که توحیدی و هماهنگ با بهشت است؛ اگر کسی حقیقت بهشت را که به او عرضه شده تصدیق کرد و در راه آن گام برداشت و تقوا را رعایت کرد خدا مسیر را برایش آسان می کند.

 

استغاثه سلاحی قدرتمند در جنگ میان جنود عقل و جهل

حجت الاسلام نظافت خاطرنشان کرد: در جنگ میان جنود عقل و جهل در وجود انسان، استغاثه به درگاه الهی پیوسته دستگیر انسان است؛ اگر در حمله جنود جهل شیطان عقب نشینی کردیم و دلمان ادبار پیدا کرد نباید دست روی دست بگذاریم بلکه درست مانند یک بیمار باید به فکر درمانش باشیم و از هر فرصتی برای آشتی دادن او با خدا استفاده کنیم.

 

ادبار را بهانه ای برای ارتباط با خدا قرار دهیم

وی با بیان این که همین ادبار و احساس قبض را می توان بهانه ای برای ارتباط با خدا قرار داد، افزود: برای مثال می توانیم در این حالت به نیت شکایت از خود  حرم برویم تا اسباب توفیق، فراهم شود.

 

مدیر مدارس علمیه حضرت مهدی(عج) یاداور شد: این عرصه مانند میدان جنگ نظامی است؛ چنان که در برخی عملیات ها برای هر متر و کمتر، چند شهید می دادیم و گاهی کیلومترها بدون تلفات پیش می رفتیم در این جهاد نفس نیز گاه به راحتی پیش می رویم و گاه برای هر قدم باید هزینه کنیم.

 

نسبت به ادبار دل بی توجه نباشیم

حجت الاسلام نظافت ابراز کرد: در مسیر بندگی، از دست دادن توفیق و ادبار برای همه وجود دارد اما مهم این است که در آن نمانیم؛ به میزان کم فشار بیاوریم اگر سرحال آمد ادامه دهیم.

 

وی با اشاره به این روایت از امیرمؤمنان(ع) که می فرمایند در عبادت سر نفست را کلاه بگذار، تأکید کرد: حتی اگر شده قضای نماز شب را به جا آوریم زیرا مهم این است که نماز شب نخواندن برایمان عادی نشود چرا که شرف مؤمن به نماز شب است./202/930/ب1

ارسال نظرات