۰۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۸
کد خبر: ۴۲۸۷۰۱
مدیرکل اوقاف خراسان شمالی تأکید کرد؛

اراضی حریم حرم برادر امام رضا در بجنورد تعیین تکلیف شود

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی با تأکید بر تعیین تکلیف شدن محدوده اراضی حرم مطهر حضرت سیدعباس بن موسی بن جعفر (ع) بجنورد، برادر گرامی امام رضا (ع)، گفت: اجرای بخشی از طرح جامع این حرم نیازمند تعیین تکلیف اراضی مزبور است.
حجت الاسلام سهرابی- مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام سیف‌الله سهرابی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خراسان شمالی، امروز در نشست شورای اسلامی شهر بجنورد، با تأکید بر لزوم تعیین تکلیف شدن هرچه سریع‌تر اراضی پیرامونی حرم مطهر حضرت سیدعباس بن موسی بن جعفر (ع) بجنورد، اظهار کرد: دیوارکشی اراضی پیرامون محوطه حرم مطهر برادر امام رضا (ع) درگرو تعیین تکلیف حریم این اراضی است.

 

وی با بیان اینکه نهاد اوقاف و امور خیریه استان برای تعیین تکلیف این حریم پیگیری‌های زیادی انجام داده اما متأسفانه این تلاش‌ها هنوز به نتیجه نرسیده است، خاطرنشان کرد: بهسازی و نوسازی بنای حرم مطهر حضرت سیدعباس (ع) و محوطه آن در قالب طرح جامع در حال اجرا بوده و اجرای بخشی از طرح جامع این حرم نیازمند تعیین تکلیف اراضی مزبور است.

 

حجت‌الاسلام سهرابی با اشاره به اینکه اکنون آیینه‌کاری و فضاسازی حرم مطهر حضرت سیدعباس بن موسی بن جعفر (ع) اجرا شده است، اضافه کرد: بر اساس برنامه اکنون می‌بایست دیوارکشی پیرامون این حرم آغاز شود اما پیش از اجرای این پروژه لازم است حریم اراضی این امامزاده مشخص شود.

 

عضو شورای فرهنگ عمومی استان خراسان شمالی تصریح کرد: اداره کل اوقاف و امور خیریه استان خراسان شمالی از یک سال پیش مکاتبات برای تعیین تکلیف حریم این اراضی را با شهرداری بجنورد و اداره کل راه و شهرسازی خراسان شمالی آغاز کرده اما تاکنون این پیگیری‌ها نتیجه نداده است.

 

وی ادامه داد: اگر این اراضی هرچه سریع‌تر تعیین تکلیف شوند و حریم اراضی حرم مطهر حضرت سیدعباس (ع) مشخص شود، طرح دیوارکشی این امامزاده اجرا شده و پس از آن هم سایر پروژه‌های عمرانی طرح جامع حرم مطهر برادر امام رضا (ع) در بجنورد اجرا خواهد شد.

 

حجت‌الاسلام سهرابی تصریح کرد: از شهرداری و شورای شهر بجنورد انتظار داریم با همکاری یکدیگر این مشکل را هرچه سریع‌تر رفع کنند تا امکان تداوم اجرای طرح جامع حرم حضرت سیدعباس (ع) فراهم شود.

 

وی در ادامه با اشاره به احداث بنای جدید امامزاده سیداسماعیل (ع) باباامان، اظهار کرد: بنای پیشین امامزاده مزبور در حال تخریب بود و نهاد اوقاف و امور خیریه استان خراسان شمالی با همکاری شهرداری بجنورد و شرکت پتروشیمی خراسان اقدام به اجرای طرح بازسازی آن کردند.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان با بیان اینکه نوسازی امامزاده اسماعیل (ع) اکنون در حال اجرا است، اضافه کرد: به منظور مراقبت از حرم این امامزاده و حفاظت از نذورات آن نیازمند استخدام متولی هستیم ازاین‌رو از شهرداری و شورای شهر انتظار داریم برای به‌کارگیری و پرداخت حقوق ماهیانه متولی این امامزاده به نهاد اوقاف و امور خیریه کمک کنند.

 

اعظم السادات افشین فر، رییس شورای اسلامی شهر بجنورد نیز در این نشست، با اشاره به لزوم تعیین تکلیف محدوده اراضی حرم مطهر حضرت سیدعباس بن موسی بن جعفر (ع)، گفت: این مسأله با شرکت مدیران شهرسازی و ترافیک شهرداری بجنورد و نماینده ادارات کل راه و شهرسازی و اوقاف و امور خیریه استان در کمیسیون عمران شورای شهر بجنورد به بررسی گذاشته می‌شود تا راهکار مناسبی در این زمینه اتخاذ شده و تصمیم نهایی در صحن شورای اسلامی شهر بجنورد به تصویب برسد.

 

گفتنی است، حرم مطهر حضرت سیدعباس بن موسی بن جعفر (ع)، برادر گرامی امام رضا (ع) و شاخص‌ترین امامزاده موجود در استان خراسان شمالی بر روی تپه‌ای باستانی معروف به معصوم زاده در جنوب شهر بجنورد واقع شده و با گنبدی فیروزه‌ای جلب نظر می‌کند.

 

بنا بر اسناد موجود در اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی، حاج شیخ عباس قمی در کتاب شریف «منتهی الاعمال» به نقل از شیخ مفید می‌گوید که اولاد حضرت موسی بن جعفر (ع) 37 نفر شامل 18 مرد و 19 زن بوده‌اند، این اسناد حاکی است که حضرت علی بن موسی‌الرضا (ع) در سال 200 هجری به اجبار و به عنوان ولایتعهدی توسط مأمون عباسی از مدینه به مرو هجرت کرد و به‌تبع هجرت ایشان، برادران و برخی از خواهران مکرم ایشان نیز به عنوان یاوران آن بزرگوار به سوی این منطقه رهسپار شدند که این هجرت منشأ تحولات علمی، فکری، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی زیادی نه تنها در خراسان بلکه در ایران اسلامی و جهان اسلام شد.

 

بر اساس این اسناد امامزاده سیدعباس (ع)، برادر گرامی امام رضا (ع) تا سال 203 هجری در قید حیات و به اذن برادر بزرگوارش مدتی والی بصره بوده است.

 

در استان خراسان شمالی در شمال شرق کشور 156 امامزاده و بقعه متبرک ثبت شده وجود دارد./202/9314/ب1

ارسال نظرات