۰۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۳
کد خبر: ۴۲۸۲۱۲
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی:

حقیقت، فضیلت و عدالت از پایه‌های اصلی نهضت امام زمان است

رحیم‌پور ازغدی گفت: امام زمان(عج) با ظهورش دوباره بشر را با حقیقت در عرصه شناخت، با فضیلت در عرصه اخلاق و با عدالت در عرصه رفتار و جامعه‌سازی آشنا خواهد کرد.
ازغدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حسن رحیم‌پور ازغدی شب گذشته در حسینیه هنر با موضوع (با نهضت خمینی تا انقلاب مهدی) به سخنرانی پرداخت و در ابتدا به سه عرصه‌ای که ظهور حضرت حجت(عج) سبب تغییر آن می‌شود اشاره کرد و گفت: در جهان سه عرصه یا سه سطح دو قطبی وجود دارد اما دگرگونی‌های مختلفی داشته است و زمانی که حضرت(عج) ظهور کنند این سه عرصه را تغییر و بازسازی می‌کنند؛ عرصه اول هستی‌شناسی، عرصه دوم ارزش‌شناسی و زیبایی‌شناسی و عرصه سوم وظیفه‌شناسی است.

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، عرصه اول؛ هستی‌شناسی را تبیین کرد و افزود: هستی‌شناسی و شمول معرفت شناسی است؛ یعنی چه چیزهایی، چگونه شناخته می‌شوند. همچنین آفات شناخت چیست؟ مقدمات و شرایط شناخت، همه این موارد در این عرصه مطرح می‌شود.

 

وی در ادامه به دخالت و دست‌اندازی جهان شرک و کفر به این سه عرصه اشاره کرد و گفت: در عرصه هستی و معرفت شناسی؛ اصل امکان معرفت، اصل مبدأ و معاد هدف قرار می‌گیرد. در عرصه زیبایی ‌شناسی نیز زشت و زیبا را هدف قرار داده‌اند و عرصه سوم یعنی وظیفه شناسی و عمل را نیز با توجه به دو عرصه قبل مخدوش کرده‌اند.

 

واقعیت فقط مادی نیست

استاد دانشگاه به چگونگی اصلاح سه عرصه در زمان قیام امام زمان(عج) اشاره کرد و افزود: در عرصه اول، مکتب انبیا و امامان(ع) از حقیقت سخن می‌گویند که کفار و مشرکان در برابر آن واقعیت را قرار می‌دهند به این معنا که آنچه شما حقیقت می‌نامید واقعی و عینی نیست زیرا محسوس و مادی نیست. آن چیزی که ما می‌پذیریم واقعیت است و واقعیت نیز چیزی جز ماده نیست. این تفاوت ریشه تمام جدال‌ها و اختلاف‌های بعدی است و اهمیت زیادی دارد. دیدگاه واقعیت و واقعیت فقط مادی در برابر دیدگاه الهی و مبنای انقلاب اسلامی قرار دارد که حقیقت است. می‌توان نظر اسلام را اینچنین گفت؛ واقعیت بر خلاف حقیقت نیست، حقیقت نیز غیرواقعی نیست، منتهی واقعیت فقط مادی نیست.

 

وی به ناکامی جناح کفر برای مخدوش کردن حقیقت اشاره کرد و گفت: بعد از واقعیت آن‌ها به طرف شکاکیت خزیدند و سقوط کردند. شکاک فردی است که نه حقیقت را و نه واقعیت مادی را قبول دارد و حتی می‌گوید امکان درک مادی نیز وجود ندارد.

 

حسن‌وقبح، ذاتی و واقعی است نه نسبی

رحیم‌پور ازغدی به سراغ عرصه دوم رفت و افزود: مکتب اهل بیت (ع) در حوزه اخلاق به فضیلت می‌پردازد که در مقابلش رذیلت مطرح می‌شود؛ یعنی اخلاق خوب و بد وجود دارد، حسن و قبح ذاتی و واقعی است. واقعیت و حقیقت راست و دروغ با یکدیگر متفاوت است. برای تخریب این موضوع از طبیعت صحبت و غریزه را مطرح کردند. مانند اینکه ما نمی‌توانیم بگوییم این حیوان اخلاق خوبی دارد و آن حیوان اخلاق بدی دارد، هرکسی برای خودش خوب و بد دارد و زشتی و زیبایی کاملاً نسبی است. زمانی که طبیعت و غریزه اصل قرار گرفت دیگر فضیلتی در میان نیست و خوب و بدی وجود ندارد و دیگر نمی‌توان فردی را به دلیل کارهایی که کرده است مجازات کرد.

 

وی درباره سطح و عرصه سوم؛ یعنی عمل و وظیفه شناسی اظهار داشت: در عرصه سوم باید گفت؛ انقلاب و امام زمان(عج) و اسلام سخن از عدالت می‌گویند. در برابر عدالت از رقابت و طبیعت و حریت به معنای آزادی مطلق سخن می‌گویند. افرادی که منکر عدالت می‌شوند تمام وقایع را اتفاقی می‌دانند و عدالت را از نظر تکوینی پوچ می‌پندارند. می‌توان گفت؛ حقیقت، فضیلت و عدالت سه پایه اصلی نهضت امام زمان(عج) است.

 

اصلاح حس زیبایی‌شناسی با ظهور حضرت(عج)

استاد حوزه و دانشگاه در ادامه به معنای زیبایی پرداخت و گفت: به زیبایی در عرصه‌های هنری نیز دست‌اندازی شده و درست بیان نشده است. یکی از مواردی که با ظهور حضرت حجت(عج) اصلاح می‌شود حس زیبایی شناسی است. هر چه فردی از فطرت الهی دور شود تشخیص زشت و زیبا در وجود او از بین می‌رود و به تدریج ذائقه‌ها تغییر می‌کند و کار به جایی می‌رسد که مردم زشت را زیبا می‌بینند و زیبا را زشت.

 

وی به تفاوت‌های مدرن و پست‌مدرن اشاره کرد و افزود: در مدرن کم‌کم زیبایی را مادی کردند. در پست‌مدرن زیبایی مادی نیز شخصی شده است. هیچکس نمی‌تواند ادعا کند که یک محصولی برای همه زیبا است. برای همه هیچ چیزی نه زشت است و نه زیبا. جهان معیار مشخص و واحدی برای شناخت زیبایی و زشتی ندارد. بنابراین امربه‌معروف و نهی از منکر از بین می‌رود زیرا ممکن است کاری به نظر شما زشت و منکر باشد اما به نظر شخص دیگری زیبا و نیکو، شما نمی‌توانی به او بگویید کارش را به دلیل زشت بودن ترک کند. ملاک لذایذ خود شخص است.

 

شادی و غم نیز اسلامی و غیر اسلامی دارد

رحیم‌پور ازغدی در بیان شادی و غم اسلامی تصریح کرد: در روایات آمده است که عالم، عالم شاد است. خداوند برای بشر شادی و سرور می‌خواهد و جامعه مدنی در زمان ظهور جامعه شادی است. البته شادی به خاطر زجر باقی افراد جامعه یا به دلیل باخت تیم مقابل نیست. شادی‌ها انسانی‌ هستند و با دیدن شادی افراد دیگر این شادی رخ می‌نماید. بنابراین شادی و غم نیز اسلامی و غیر اسلامی دارد. غم‌ غیر اسلامی؛ غم دنیا، غم ناشی از حسرت، حرص و حسادت است. غم زیبا و اسلامی غم در راه کمال و فقدان عدالت است. شادی نیز به همین شکل است.

 

وی در پایان به اهداف انقلاب و قیام حضرت مهدی(عج) اشاره کرد و گفت: انقلاب اسلامی محقق شد تا بتواند در حد امکان افراد غیر معصوم، زشتی و زیبایی را در عرصه حقیقت، فضیلت و عدالت ارائه دهد اما آن شخصیتی که همه منتظر ظهورش هستیم شخصیتی است که کار ناتمام انبیاء را تمام خواهد کرد و دوباره بشر را با حقیقت در عرصه شناخت، با فضیلت در عرصه اخلاق و با عدالت در عرصه رفتار و جامعه‌سازی آشنا خواهد کرد./202/862/ب1

ارسال نظرات