۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۳
کد خبر: ۴۲۶۰۱۱
در آستان حضرت معصومه؛

پنج اصل محوری در تربیت دینی کودک تبیین شد

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه تربیت معنوی، جسمانی، عاطفی، عقلانی و اقتصادی پنج بعد محوری تربیت کودک هستند، گفت: تربیت هوشمند دینی بر این پنج اصل استوار است.
حجت الاسلام تراشیون

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام و المسلمین تراشیون بعد از ظهر امروز در حرم حضرت معصومه(س) با اشاره به اینکه تربیت اصولی یک تربیت چند بعدی است و والدین باید به تمام ابعاد تربیتی کودک توجه داشته باشند،گفت: متأسفانه بعضی والدین تأکید دارند که فرزندان آن‌ها منظم باشند و فرزندان منظمی تربیت می‌کنند ولی در بعد عاطفی و جسمی به او توجه کافی ندارند.

 

استاد حوزه علمیه قم افزود: بعضی از والدین در بعد جسمانی به تربیت کودک توجه دارند ولی از نظر معنوی و ارتباط با خدا نسبت به تربیت فرزند خود بی توجه هستند.

 

وی با اشاره به اینکه پنج اصل محوری در تربیت دینی کودک وجود دارد، تصریح کرد: بعد معنوی و بعد عبادی اولین بعدی است که والدین باید در تربیت کودک به آن توجه باشند و تأکید اسلام هم بر این موضوع از همان هنگام تولد آغاز شده و از ما خواسته شده که در گوش راست کودک اذان و در گوش چپ او اقامه را بخوانیم.

 

حجت الاسلام و المسلمین تراشیون ادامه داد: اسلام از ما می‌خواهد که به تدریج مفاهیم دینی را به کودک آموزش دهیم اما متأسفانه بعضی از والدین در این زمینه کوتاهی می‌کنند و این موضوع را به سن تکلیف و بلوغ کودک واگذار می‌کند که همین موضوع موجب دلزدگی کودک از دستورات دینی در هنگام بلوغ می‌شود زیرا او یکدفعه مجبور به انجام کارهای زیادی می‌شود که فلسفه آن‌ها را به درستی نمی داند.

 

وی با بیان اینکه رحم مادر اولین محیط تربیت دینی کودک است، گفت: باید به این بعد در دوران بارداری و تولد کودک توجه شود تا کودک به مرور با مفاهیم دینی آشنا شود و بتواند برای پذیرش دستورات شرعی آمادگی و علاقه لازم را پیدا کند.

 

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه دومین بعد محوری در تربیت کودک بعد جسمانی است، گفت: این بعد خود مقدمه‌ای برای تربیت دینی و معنوی کودک است؛ زیرا بچه ای که ضعیف باشد و همیشه مریض باشد در تربیت پذیری با مشکل روبه رو می شود.

 

حجت الاسلام تراشیون با اشاره به اینکه سومین بعد محوری در تربیت کودک بعد عقلانی و هوشی کودک است، افزود: این بعد یعنی بعد علمی مقدمه رشد و کمال انسان است و به همین دلیل رسول خدا(ص) می‌فرمایند« از گهواره تا گور به دنبال کسب و فراگیری علم باشید».

 

وی ادامه داد: چهارمین بعد محوری در تربیت دینی کودک بعد عاطفی است و بخشی از آن نسبت به اعضای خانواده و بخش دیگر مربوط به عموم مردم جامعه است و باید بدانیم که یکی از شاخصه های انسان تراز دینی توجه به همنوع در کنار اهمیت دادن به اعضای خانواده است.

 

استاد حوزه علمیه قم بعد اقتصادی را آخرین بعد تربیتی کودکان عنوان کرد، گفت: والدین باید از همان ابتدا فرزند خود را قانع و سخت کوش تربیت کنند و به آن‌ها صرفه جویی و قناعت را آموزش دهند تا در زندگی آینده خود موفق باشند.

 

حجت الاسلام و المسلمین تراشیون با اشاره به اینکه انسان فهیم انسانی است که نگاه دور اندیشی داشته باشد، افزود: در بعد تربیت معنوی به اولین نکته‌ای که باید توجه شود انتخاب نام فرزند است و خداوند در این زمینه در قیامت از ما پرس و جو خواهند کرد و این موضوع یکی از مهم‌ترین حقوق کودک بر پدر و مادر است.

 

وی یادآور شد: در بعد معنوی، والدین باید برای فرزندان خود نام های شایسته انتخاب کنند و امام حسین(ع) در این زمینه بسیار حساس بودند و در شرایطی که دستگاه ظالم حکومت بنی امیه به دنبال حذف نام امیر المؤمنین و لعن و نفرین حضرت برای بالای منبر بودند ایشان نام سه تن از پسران خود را علی گذاشتند که علی اکبر(ع)، علی اوسط( امام سجاد(ع)) و علی اصغر (ع) ازجمله این پسران بودند./۹۶۸/پ202/ی

ارسال نظرات