۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۸
کد خبر: ۴۲۵۸۳۸
استاد اخلاق حوزه علمیه زنجان:

تزکیه و تعلیم دو بال پرواز انسان برای پیشرفت و ترقی است

استاد حوزه علمیه با اشاره به اهمیت تزکیه و تعلیم در قرآن کریم گفت: در قرآن کریم به جای واژه عدالت، از واژه تزکیه استفاده شده است؛ چرا که از دیدگاه قرآن کریم، این مقوله اهمیت بسیاری در زندگی انسان ها داشته و به ویژه این که از تزکیه و تعلیم به عنوان دو بال پرواز برای پیشرفت و ترقی انسان یاد شده است.
آیت الله سلیمی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در زنجان، آیت الله ابوالفضل سلیمی، استاد اخلاق حوره های علمیه زنجان، امروز در جلسه درس اخلاق خود در جمع طلاب مدرسه علمیه امام صادق(ع) زنجان با اشاره به تعریف اخلاق از دیدگاه علما و دانشمندان یونان باستان، گفت: اخلاق عبارت است از عفت، شجاعت، حکمت و عدالت.

 

این استاد اخلاق در ادامه خاطر نشان کرد: هر یک از صفات فوق الذکر حد اعتدالی دارد که باید انسان در زندگی رعایت کند؛ چرا که همه این مقولات هم حد افراط دارد و هم حد تفریط، که انسان باید در زندگی خویش از آن ها اجتناب کند.

 

وی در ادامه با اشاره به تعریف اخلاق از منظر قرآن کریم و تفاوت آن با دیدگاه دانشمندان یونانی تصریح کرد: تعریفی که از اخلاق از سوی حکمای یونان ارائه شده است با تعریفی که در قرآن کریم آمده تفاوت های مختلفی می تواند داشته باشد.

 

آیت الله سلیمی در ادامه اظهار داشت: در قرآن کریم به جای واژه عدالت، از واژه تزکیه استفاده شده است؛ چرا که از دیدگاه این مقوله اهمیت بسیاری در زندگی انسان ها داشته و به ویژه این که از تزکیه و تعلیم به عنوان دو بال پرواز برای پیشرفت و ترقی انسان یاد شده است.

 

وی در پایان با اشاره به تفاوت های ظاهر و باطن انسان در برخی از موارد خاطر نشان کرد: انسان دارای یک مفهوم  به نام خُلق و یک مفهوم به خَلق است که مورد نخست نشان دهنده ظاهر انسان بوده و شامل اعضا و جوارح انسان و محسوسات او می باشد اما خَلق در مورد سجایای اخلاقی وی به کار رفته و دارای جایگاهی بس رفیع نسبت به خُلق می باشد.

 

گفتنی است؛ آیت الله سلیمی به علت کهولت سن و عوارض ناشی از آن، کمتر برای برگزاری جلسات درس اخلاق در مدارس علمیه حاضر می شوند و این جلسه، جزء معدود جلساتی است که از سوی ایشان در مدرسه علمیه امام صادق (ع) زنجان برگزار و مورد استقبال طلاب قرار گرفت./202/949/ب1

ارسال نظرات