۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۷
کد خبر: ۴۲۴۵۹۰
مخالفان طرح دوفوریتی قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی:

طرح قانون سنجش و پذیرش دانشجو موجب ضایع شدن حق داوطلبان می‌شود

نمایندگان مخالف طرح دوفوریتی قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، دلایل خود را برای مخالفت با این طرح مطرح کردند.
 مجلس شورای اسلامی

به گزارش خبرگزاری رسا،حسینعلی حاجی‌دلیگانی در نشست علنی امروز (سه‌شنبه  14 اردیبهشت) در جریان بررسی طرح دوفوریتی اصلاحیه اجرای قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور مصوب سال 1392 برای اجرا در سال 1395 در مخالفت با آن گفت: قانون فعلی و گزارش ارائه شده توسط کمیسیون آموزش  از جامعیت برخوردار نیست و دارای شبهات زیادی است.

 

نماینده مردم شاهین‌شهر، میمه و برخوار در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: لازم است قوانینی که در مجلس به تصویب می‌رسد دارای روح عدالت و امید باشد اما طرح دوفوریتی ارائه شده فاقد این مهم است.

 

وی تصریح کرد: دوران جوانی دورانی است که فرد احتمال افت و خیز در کسب نمره دارد، با طرح پیشنهادی فرصت جبران از جوانان سلب می‌شود. مسئله اساسی اینجاست که شکاف کیفیت آموزش میان تهران و دیگر شهرها وجود دارد و این موضوع عدالت را از طرح پیشنهادی دور می‌کند.

 

حاجی دلیگانی گفت: برخی الفاظ مطرح شده همانند اندازه‌گیری تحصیلی، استاندارد تحصیلی و... دارای ابهام است که زمینه اعمال سلیقه شخصی را فراهم می‌کند. ایرادات دیوان عدالت اداری به هیچ عنوان لحاظ نشده است.

 

مشهدی عباسی: آموزش و پرورش ابزار اجرای طرح پیشنهادی را ندارد

 

در ادامه حمیدرضا مشهدی عباسی به‌عنوان دومین نماینده مخالف با طرح مذکور گفت: فوریت طرح ارائه شده جای اشکال دارد. مسئله پذیرش دانشجویان در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی نیازمند بحث و بررسی جدی است.

 

نماینده مردم دماوند و فیروزکوه در مجلس شورای اسلامی گفت: آموزش و پرورش ابزار لازم برای اجرای این طرح را ندارد، زمانی که حق‌الزحمه امتحانات نهایی سال گذشته پرداخت نشده چگونه می‌توان مشکلات مالی طرح پیشنهادی را حل کرد؟

 

وی ادامه داد: دخالت وزارت علوم در عملکرد وزارت آموزش و پرورش موجب اخلال در روند آموزشی کشور می‌شود که در طرح پیشنهادی وجود دارد.

 

توکلی: نظر قضات دیوان عدالت اداری و تظلم خواهی داوطلبان باید پیگیری شود

 

احمد توکلی سومین مخالف طرح دوفوریتی اصلاحیه اجرای قانون سنجش و پذیرش دانشجو در بیان علل مخالفت خود گفت: سیر آموزشی مطرح شده دارای اشکال است،‌ تاثیر سابقه تحصیلی به صورت تدریجی باید باشد. دیوان عدالت اداری رأی و نظر خود را با حضور قضات باسابقه ارایه کرده که باید مورد توجه قرار گیرد.

 

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی گفت: مسئله پیش آمده در مورد طرح پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی یک مسئله منحصر به فرد است، اینکه یک دختر شکایتی مطرح کند و 65 قاضی دادخواست وی را بر علیه وزارت علوم بررسی کنند، جای تقدیر دارد.

 

وی در ادامه افزود: این یک فرصت تاریخی است که مجلس تظلم‌خواهی جوانان را مورد پیگیری قرار دهد.

 

این نماینده مجلس نهم گفت: آنچه باید به صورت تدریجی تاثیر داشته باشد، سابقه تحصیلی افراد است؛ اگر کلاس کنکوری ها نگران درآمد خود هستند، با این رویه کلاس‌های تقویتی را گسترش خواهند داد. مسئله اساسی اینجاست که با توجه به وضعیت حقوق معلمان، آنها از مدارس سرازیر کلاس های تقویتی خواهند شد که عواقب خوبی ندارد.

 

توکلی تصریح کرد: مسئله عدالت تحصیلی موضوعی است که در طرح پیشنهادی لحاظ نشده است. دانش‌آموزانی که در تهران و شهرهای توسعه یافته تحصیل می‌کنند از برتری آموزشی و امکانات آموزشی نسبت به سایر دانش‌آموزان در مناطق کمتر توسعه‌یافته برخوردارند.

 

وی ادامه داد: مسئله فساد در خرید و فروش برخی سوالات موضوعی است که می‌تواند سلامت طرح پیشنهادی را تحت الشعاع قرار دهد./858/د101/ج

 

ارسال نظرات