۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۸
کد خبر: ۳۲۶۰۶۹
عضو مجمع نمایندگان طلاب حوزه علمیه:

اعتکاف یک سنت انسان ساز است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام غیبی با بیان اینکه باید از ایام البیض بهترین استفاده را ببریم، گفت: باید از این سنت بستر خوبی از فرهنگ و معنویت برای جوانان ایجاد کنیم زیرا اعتکاف برای پرورش روح و زدودن زنگارهای انسانی و شیطانی از دل بسیار خوب است.
اعتکاف

حجت الاسلام علی رضا غیبی، نماینده طلاب و فضلای تبریز در مجمع نمایندگان حوزه علمیه در گفت‏وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با بیان اینکه مسأله اعتکاف یکی از سنت های حسنه اسلامی ما است، ابراز کرد: در سالهای اخیر خصوصا بعد از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی استقبال خوب و ویژه ای از این فرهنگ به عمل آمد؛ بنابراین باید از این فرهنگ استقبال خوب و باشکوهی شود که اعتکاف هر سال که میگذرد این مراسم با استقبال بیشتری خصوصا از طرف جوانان و دانشجویان و طلاب روبه رو شویم.

 

وی ادامه داد: ما باید از این موقعیت بهترین استفاده را ببریم و از این سنت بستر خوبی از فرهنگ و معنویت برای جوانان ایجاد کنیم زیرا اعتکاف برای پرورش روح و زدودن زنگارهای انسانی و شیطانی از دل بسیار خوب است.

 

حجت الاسلام غیبی با بیان اینکه در احادث داریم که وقتی فضای خوبی برای انسان به وجود می آید باید از این فرصت استفاده کند، تصریح کرد: اعتکاف یکی از نفعهات الهی آسمانی از طرف خدای سبحان است که در این ماه پر معنا از سیزدهم رجب شروع میشود، که باید افراد این فرصت را غنیمت بشمارند و از آن به نحو مطلوبی استفاده کنند.

 

عضو مجمع نمایندگان طلاب حوزه علمیه افزود: معتکفین در صحن و سرای مساجد جامع به خدای خود پناه می برند و این باعث می شود که در آنها تحولات روحی و روانی بسیار خوبی ایجاد شود که بسیار زیبا و اثر گذار است.

 

وی خطاب به مسؤلین اعتکاف گفت: مسؤلین این امر باید با برنامه ریزیهای درست خود کاری کنند که آثار این سه روز ماندگار شود، تا هر سال از این سنت بیشتر استقبال شود و در این مراسم ها همراه با معتکفین باید مبلغین خوب و سطح بالایی حضور پیدا کنند.

 

حجت الاسلام غیبی اضافه کرد: باید از روحانیون با تجربه استفاده شود تا کیفیت این مراسم ها بالاتر رود زیرا کیفیت همیشه مورد عنایت اسلام بود و هرچه کیفیت بالاتر باشد آثار و ثمرات آن نیز بیشتر خواهد بود.

 

وی با اشاره به اینکه در فضیلت اعتکاف احادیث زیادی داریم، مانند طواف کعبه تصریح کرد: یعنی انسان معتکف مانند شخصی است که مکرر در حال طواف کردن خانه خدا است، اعتکاف در رده طواف، رکوع و سجود آمده که این حالاتی است که خداوند آنها را بسیار دوست دارد.

 

حجت الاسلام غیبی در ادامه سخنان خود نقلی از آیت الله مقدس اردبیلی(ره) آورد و گفت: ایشان نقل کردند مبادا کسی گمان کند که اعتکاف یک نوع مقدمه برای سایر عبادتهای دیگر است، بلکه عبادتی مستقل مانند حج عمره، روزه، نماز و هر عبادت مسقل دیگر است.

 

وی در پایان گفت: ایام البیض اعتکاف انسانهای عرشی را فرشی می کند در واقع این سه روز یک نوع بازگشت به خود است و انسانها بسیاری از رذایل را سعی می کنند کنار بگذارند و به کسب فضایل بپردازند./875/

ارسال نظرات