۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۳
کد خبر: ۳۲۵۹۲۰
مدیر کل تبلیغات اسلامی مازندران عنوان کرد؛

داشتن نیت خالصانه، اصل مهم در سنت حسنه اعتکاف

خبرگزاری رسا ـ مدیر کل تبلیغات اسلامی مازندران با بیان این‌که داشتن نیت خالصانه، اصل مهم اعتکاف است، گفت: مخلص بودن تنها برای خدا، ریاکاری و تظاهر و آسیب جدی این عمل عرفانی است.
مدير کل تبليغات اسلامي مازندران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، حجت الاسلام ناصر شکریان، مدیر کل تبلیغات اسلامی مازندران امروز در ستاد اعتکاف استان با بیان این که سنت حسنه اعتکاف سبب تحول عظیم در زندگی معتکفان می‌شود، افزود: اعتکاف سیره سنت نبوی و علوی است و باید در سیره توحیدی جایگاهش را محکم کنیم.

 

وی با اشاره به معنی اعتکاف از دیدگاه قرآن و روایات، اظهار داشت: اعتکاف به معنی وقوف سه روزه در مسجد و روزه‌گیری همراه با عبادت و خودسازی است که در اسلام جایگاه خاصی داشته و بزرگان اسلامی به این عمل مقید بودند.

 

استاد حوزه علمیه مازندران افزود: بعد از پیروزی انقلاب یکی از برکات نظام و اندیشه های امام کاشتن بذر خودسازی و سنت حسنه اعتکاف بود و در حال حاضر روند استقبال از سنت حسنه اعتکاف در جامعه رشد خوبی دارد.

 

مدیر کل تبلیغات اسلامی مازندران با اشاره به این که اعتکاف خلوت در خود است که سبب تقویت اراده انس با معنویت و دوری از غفلت و فراموشی می‌شود، ادامه داد: باید در اعتکاف سطح شناختمان را نسبت به این عمل عبادی افزایش دهیم.

 

حجت الاسلام شکریان با بیان این‌که داشتن نیت خالصانه، اصل مهم اعتکاف است، گفت: مخلص بودن تنها برای خدا، ریاکاری و تظاهر، آسیب جدی این عمل عرفانی است.

 

وی اعتکاف را فرصتی مناسب جهت پرداختن به روح و روان و تقویت دینی مبانی دینی دانست و افزود: این مراسم معنوی فرصتی است تا پس از سه روز، با کوله‌بار سنگینی از ذخیره تقوی این محل را ترک کنیم.

 

مدیر کل تبلیغات اسلامی مازندران خلوت گزیدن را آسایش عبادت‌گران عنوان کرد و اظهار داشت: آنچه انسان در تنهایی و خلوت از عبادت می‌چشد و در‌می‌یابد بسیار ارزشمندتر و شیرین‌تر از چیزی است که در میان غوغای اجتماع از عبادت خود درک می‌کند‌.

 

حجت الاسلام شکریان با تأکید بر اهمیت حضور جوانان در مراسم اعتکاف، تصریح کرد: جوانی بهترین دوران برای نزدیک شدن به خدا بوده زیرا قلب جوان از زنگار گناه پاک است و آماده اتصال با معبود حق تعالی است.

 

وی خاطرنشان کرد: اعتکاف دارای اثرات و نتایج روحی و معنوی فراوان برای فرد و جامعه است و علاوه بر خودسازی و تهذیب نفس برای فرد، جامعه نیز از این مسأله بهره‌مند می‌شود.

 

مدیر کل تبلیغات اسلامی مازندران با اشاره به این که نبی مکرم اسلام توجه خاصی به اعتکاف در مسجد داشتند و مدت اعتکاف ایشان در دهه آخر ماه رجب و به مدت ده  روز صورت می‌گرفت، یادآور شد: اعتکاف براساس برخی روایات رسیده موجب غفران گناهان گذشته فرد شده و عبادتی مهم و بزرگ در اسلام شمرده می‌شود.

 

وی ادامه داد: فرهنگ اعتکاف باید ترویج یافته و زمینه حضور جوانان در این مراسم عبادی افزایش یابد تا شاهد ثمردهی معنوی این عبادت در بعد فردی و اجتماعی شویم.

 

حجت الاسلام شکریان در ادامه سخنان خود از آمادگی 297 مسجد استان برای برگزاری مراسم معنوی اعتکاف در شهرهای مختلف استان خبر داد و با بیان این که مساجد موجود در استان با همه ظرفیت های موجود مراسم معنوی اعتکاف را برگزار خواهند کرد، خاطرنشان کرد: جمع‌آوری خاطرات معتکفان، چاپ و تکثیر آن، اعزام خطبای قم در جمع معتکفان، تهیه تقدیرنامه به معتکفان با امضای نماینده ولی فقیه و استاندار و انجام تبلیغات محیطی شهرهای استان از مهم‌ترین برنامه‌های اداره کل تبلیغات اسلامی استان است./1317/202/ب2

ارسال نظرات