۲۷ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۹
کد خبر: ۳۲۵۰۹۲
در مراسم آزمون ورودی حوزه‌های علمیه مطرح شد؛

توصیه‌های‌ آیت‌الله حسینی بوشهری به متقاضیان ورود به حوزه

خبرگزاری رسا ـ مدیر حوزه‌های علمیه با تأکید بر لزوم داشتن نیات الهی برای ورود به حوزه گفت: وقتی شما مسیر خود را از دانشگاه به حوزه تغییر داده‌اید باید انگیزه را در آغاز راه خدایی کنید تا به نتیجه برسید چراکه طلب علم بدون نیت پاک، بلا و مشکلات سخت و تحمل نشدنی به همراه می‌آورد.
آيت الله بوشهري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری، مدیر حوزه های علمیه صبح امروز در مراسم آزمون وروی حوزه های علمیه که در مسجد امام حسن عسکری(ع) برگزار شد، اظهار داشت: شما امروز با نیت های پاک روی به سوی مراکز دینی آورده اید و ان‌شاءالله در این آزمون پذیرفته شده و مانند دیگر محصلان علوم دینی توفیق تحصیل در حوزه را پیدا کنید.

 

وی در ادامه با اشاره به ارزش علم و عالم در اسلام عنوان کرد: علم در پیشگاه خداوند و اهل بیت(ع) دارای ارزش و اعتبار فراوانی است، همچنانکه پیامبر گرامی اسلام می فرماید: «اگر کسی راهی برگزیند که خروجی آن به دست آوردن علم و دانش باشد خداوند پایان او را به بهشت ختم می کند»، بنابراین ورود در جرگه عالمان دین و پیروی از راه آنان عاقبت به خیری را به همراه دارد.

 

آیت الله حسینی بوشهری افزود: در ادامه همان روایت است که ملائکه بالهای خود را برای طالب علم پهن می کنند و برای او تمام آسمانیان و زمینیان و حتی ماهیان دریا استغفار می کنند؛ کسی می خواهد در جرگه طالبان علم باشد و علاقه مند است که چیزی را بیاموزد و عمل کند و جامعه را از وجود خود بهره مند کند این مقام را دارد.

 

وی با تأکید بر لزوم داشتن نیات الهی برای ورود به حوزه تصریح کرد: نکته مهم انگیزه ورود به حوزه است؛ حال این که مشوق شما چه کسانی بوده اند و یا به هردلیل حوزه برای شما جاذبه ای داشته است مسأله مهمی نیست ولی وقتی شما مسیر خود را از دانشگاه به حوزه تغییر داده اید باید انگیزه را در آغاز راه خدایی کنید تا به نتیجه برسید چراکه طلب علم بدون نیت پاک، بلا و مشکلات غیر قابل تحمل را به همراه می آورد.

 

مدیر حوزه های علمیه ادامه داد: در روایتی داریم هرکس علم را برای تکبر بیاموزد جاهل از دنیا می رود و همچنین اگر فرد در آموختن علم به دنبال عمل کردن نبوده و فقط دنبال حرف و یادگیری باشد به علم حقیقی دست پیدا نکرده است و در حدیث این نوع علم آموزی را منافقانه می داند.

 

وی با تأکید بر این که نباید در آموختن علم به دنبال تسلط و به رخ کشیدن علم بر دیگران بود، عنوان داشت: در ادامه همان روایت بیان می کند که «اگر کسی دنبال علم باشد تا بر دیگران غلبه پیدا کند فاسق از دنیا می رود و همچنین هر کس علم را بیاموزد تا دنیای خود را آباد کند و بمیرد کافر از دنیا رفته است» بنابراین اگر کسی برای کسب موقعیت و پست وارد حوزه علیمه شود عاقبت خوبی نخواهد داشت.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری  با بیان این که اصلاح انگیزه بسیار مهم است، تصریح کرد: هرکس علم را برای عمل کردن بیاموزد و بگوید خدایا من وارد این حوزه شدم تا یادبگیرم و عمل کنم، ارزش بسیار زیادی دارد و در روایت مرگ این نوع عالم عارفانه و مؤمنانه است؛ این خیلی عالی است که فرد از حوزه برای اصلاح خود و بعد اصلاح جامعه استفاده کند.

 

وی افزود: فردی از امام سجاد(ع) سؤالی کرد و جواب خود را گرفت و رفت و هنوز چند قدمی نرفته بود که برگشت و سؤالات دیگری کرد که حضرت به او فرمود «قبل از این که مطلب بعدی را یاد بگیری به مطلب قبلی عمل کن»، بنابراین علم باید با عمل توأم باشد؛ یادگرفتن نماز شب همراه عمل کردن به آن باشد یاد گرفتن غیبت نکردن و دروغ نگفتن با عمل باشد که در این صورت جامعه ما مدینه فاضله می شود.

 

آیت الله حسینی بوشهری در پایان یادآور شد: امیدواریم در میان همین شماها که با قلب پاک و نورانی نشسته اید، شخصیت های برجسته جهان اسلام برخیزد و انسان هایی مسؤلیت پذیر وموفق در تدریس، تبلیغ و اجتهاد از میان شما باشد./1330/پ202/ی

ارسال نظرات