۲۶ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۶
کد خبر: ۳۲۵۰۳۹

اعتراض به موضع ضد حجاب پاریس

خبرگزاری رسا ـ درخواست نخست وزیر فرانسه، برای ممنوعیت حجاب اسلامی در دانشگاه‌های این کشور، جنجال‌های جدی را میان اعضای دولت موجب در پی داشته است.
حجاب

 

به گزارش خبرگزاری رسا، مانوئل والس، نخست وزیر فرانسه در گفت وگو با روزنامه لیبراسیون گفت: «ما باید این کار را انجام دهیم اما قوانینی در قانون اساسی فرانسه هست که چنین ممنوعیتی را دشوار می‌سازد.»

 

نخست وزیر فرانسه همچنین یادآور شد: مقام‌های دولتی و دانشگاه باید در قبال قوانین سکولاریسم در آموزش عالی قاطعانه رفتار کنند.

 

ادعای والس درباره این که «اکثریت شهروندان فرانسوی» فکر می‌کنند که اسلام با ارزش‌های جمهوری فرانسه مغایرت دارد، جامعه مسلمانان این کشور را شگفت زده کرده است.

 

همچنین تییری ماندون، وزیر آموزش عالی فرانسه با تأکید بر این که نیازی به داشتن قانون درباره حجاب در دانشگاه نیست، افزود:«دانشجویان بالغ هستند و بنابراین کاملا حق داشتن حجاب را دارند و داشتن حجاب در جامعه فرانسه ممنوع نیست.

 

نجات فالو بلقاسم، وزیر آموزش فرانسه نیز  با اعمال هر گونه منع قانونی علیه حجاب در دانشگاه‌های دولتی فرانسه مخالفت کرد و گفت: «بسیاری از دانشجویان خارجی در دانشگاه‌های ما تحصیل می‌کنند. آیا می‌خواهیم آنها را صرفا به دلیل داشتن نوعی از پوشش در فرهنگ‌شان از تحصیل محروم کنیم؟»

 

این مقام فرانسوی افزود: دانشجویان دانشگاه جوانان بالغی هستند که از آزادی عقیده و مذهب برخوردارند.

 

پیشتر برخی از سیاستمداران جناح چپ از جمله نیکلاس سارکوزی، رییس جمهور سابق فرانسه منع داشتن حجاب در نهادهای آموزش عالی را خواستارشده بودند. این در حالی است که مقام‌های دانشگاهی پافشاری می‌کنند دانشجویان باید آن‍‌طور که مایل هستند در این زمینه عمل کنند و اعمال چنین ممنوعیتی غیر قانونی است.

 

فرانسه، سخت‌ترین قوانین را در رابطه با داشتن حجاب اسلامی در اماکن عمومی، در میان کشورهای اروپایی دارد. دولت فرانسه در سال 2004 میلادی نیز دانش‌آموزان مسلمان و حتی والدین آن‌ها را از ورود به مدارس و حضور در کلاس‎های درس با پوشش اسلامی، منع کرد.

 

فرانسه بیشترین شمار مسلمانان در اروپا را شامل می‌شود./980/ب102/د

منبع: ایکنا

ارسال نظرات