۲۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۹
کد خبر: ۳۲۴۵۷۳
آیت الله یزدی تبیین کرد؛

نقش اعتکاف در تحکیم و تثبیت مبانی نظام اسلامی

خبرگزاری رسا ـ رییس جامعه مدرسین ترویج و حفاظت از فرهنگ اعتکاف را ضروری دانست و گفت: اعتکاف نقش پررنگی در تثبیت حکومت دارد چرا که این عبادت جوانان را به خود جذب کرده است و همانند نماز جمعه حالت اجتماعی و سیاسی دارد.
آيت الله يزدي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید علیرضا تکیه ای رییس ستاد مرکزی اعتکاف به همراه جمعی از اعضای این ستاد و همچنین جمعی از شورای علمی جشنواره بین المللی اعتکاف، پیش از ظهر امروز با حضور در دفتر جامعه مدرسین با آیت الله محمد یزدی، رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم دیدار و گفت‌وگو کردند.

 

آیت الله یزدی در این دیدار با بیان این که رجب از ماه های مبارک است که اعتکاف نیز در این ماه قرار داده شده است، اظهار داشت: برای حل مشکلات اعتکاف ارزیابی دقیق نیاز است و به شکر خدا اعتکاف هر سال بهتر می شود؛ چون برخی از افراد نزدیک به خود ما که در اعتکاف شرکت داشته اند به اثر عمیق معنوی اعتکاف در وجود خود او و بقیه افراد خانواده اعتراف کرده و از نحوه برگزاری این مراسم راضی بوده اند.

 

وی با بیان این که مخترعات شرعی توقیفی است و سلیقه، فکر و زمان و مکان در آن اثر ندارد، افزود: اعتکاف از عبادات خاص اسلام است و عبادات در حقیقت توقیفی هستند یعنی نباید آن چه شارع در بیان حقیقت آن عبادت بیان کرده است کم و زیاد شود و در غیر این صورت بدعت به حساب می آید و این یک اصل در عبادات است؛ باید برای وارد کردن عملی در عبادت مدرک شرعی این عمل مشخص باشد؛ به عنوان نمونه اول نماز با تکبیر و آخر آن با تسلیم است و اگر کاری که با هیأت نماز تنافی دارد انجام شود باعث بطلان نماز می شود.

 

رییس جامعه مدرسین ادامه داد: اگر برای روشن فکری در برخی از ابواب فقه میدان باز شود، فقه از اساس خود خارج شده واز دین چیزی نمی ماند همچنانکه امام و رهبری هم به همین دلیل بر فقه جواهری تأکید دارند؛ بنابراین خیلی خوب است که از مراکز علمی و فقهی برای عبادتی مثل اعتکاف کمک گرفته شود.

 

وی ابراز داشت: همه می دانیم به اعتکاف شخص رسول خدا عمل کرده و در فرصت های مختلفی آن را انجام می دادند که همین عمل یکی از حجت های شرعی است و خوشبختانه این که برای حل مسائل علمی اعتکاف از مراکز صحیح فقهی و سنتی استعلام شده است کاری بسیار ارزشمند است چراکه آن ها یک نوع تخصص در رشته مورد نظر خود دارند و از اعتبار حوزوی برخوردار هستند.

 

آیت الله یزدی با بیان این که اعتکاف یک عبادت جمعی است که رنگ سیاسی و عبادی دارد، ابراز کرد: اعتکاف نقش پررنگی در تثبیت حکومت دارد چرا که این عبادت جوانان را به خود جذب کرده است و همانند نماز جمعه حالت اجتماعی و سیاسی دارد، بنابراین هرچه قدر کارهای جمعی و مشترک در آن بیشتر باشد اثر بهتری دارد و سعی شود در موارد اختلاف فتوا مشترکات مورد استفاده قرار گیرد.

 

وی با تأکید بر این که هر فتوایی برای مقلدان آن مرجع حجت است، یادآور شد: اعتکاف هرچه هماهنگ تر باشد بهتر است؛ به عنوان نمونه در مسجد امام قم که 200 نفر هستند بعد از واجبات و فرائض اصلیه هرکسی روشی به خود نگیرد و سعی در عبادات جمعی شود؛ فتاوای مشترک بیشتر ترویج شود البته تا جایی که با مبانی اصلی تعارض پیدا نکند.

 

رییس مجلس خبرگان رهبری با ضروری خواندن رفتن مردم به اعتکاف، ادامه داد: در روایات بیان شده است که برخی از مستحبات در عمر نباید به طور کل ترک شود که اعتکاف از جمله آن است و این توفیق بزرگی برای شما مسؤلان است که در ایجاد نظم و حفظ امینت و خدمات دهی تلاش می کنید.

 

اعتکاف رنگ بین المللی گرفته است

وی خاطرنشان کرد: امروز این عبادت رنگ بین المللی گرفته است و نشان حاکمیت اسلام در کشورهای دیگر بوده و ارزش زیادی دارد و دنیا روی این مطلب حساب می کند و زمانی که به عنوان نمونه یک عبادت را هم در قم و هم در شهری در کشور دیگر می بیند متوجه می شود اسلام حامی این نوع عبادت سیاسی و اجتماعی است.

 

رییس مجلس خبرگان رهبری با بیان این که علاقه به اعتکاف فعلی روز به روز زیادتر شده است، خاطرنشان کرد: این مشکل بزرگی است که عده ای نمی توانند به دلیل کمبود فضا و امکانات به اعتکاف بروند؛ چرا که مسجدی که در محله است یا فضا ندارد و یا همچنانکه برخی از مراجع قائل هستند باید حتما مسجد جامع باشد نمی توان از این مساجد استفاده کرد.

 

توزیع بسته های فرهنگی کاری بسیار خوب است

وی با اشاره به بسته فرهنگی که از سوی ستاد مرکزی اعتکاف بیت معتکفان توزیع می شود، تصریح کرد: این کار بسیار خوبی است چرا که اگر فردی که تا به حال به اعتکاف نیامده است نوشته معتمدی داشته باشد به راحتی اعمال را انجام می دهد به ویژه این که مبنای مطالب در بسته های فرهنگی مسائل مورد اعتماد علمی است.

 

آیت الله یزدی ابراز خرسندی کرد: به شکر خدا تا امروز در ارتباط با اعتکاف در سال های گذشته هیچ گزارش خلافی دیده نشده و امیدواریم همین گونه باشد و ابراز رضایت مردم را نیز شاهد باشیم؛ اعتکاف آثار بسیار خوبی دارد و از هرجهت لازم به ترویج و حفاظت است و این کار در تحکیم مبانی نظام اسلامی نقش بسزایی دارد ولی در گذشته که به صورت فردی این عمل انجام می شد این اثر را نداشت.

 

وی در پایان با بیان این که امروز اعتکاف بهتر از سالهای گذشته اثر ترویج و تحکیم ولایت فقیه را نیز در جامعه دارد، ابراز کرد: ما نمی گوییم اعتکاف عملی سیاسی است ولی در سیاست نظام نقش دارد چرا که وقتی یک کار عبادی به صورت هماهنگ انجام می گیرد همانند نماز جمعه استوانه های نظام را محکم می کند./1330/پ202/ج1

ارسال نظرات