۲۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۹
کد خبر: ۳۲۳۹۹۰
وزیر اطلاعات:

علمای دین پرونده درخشانی در مبارزه با استکبار داشته اند/ اسلام سلطه کفار بر مسلمانان را نمی پذیرد

خبرگزاری رسا ـ وزیر اطلاعات گفت: دین اسلام به استکبار و مشرکان اجازه برای سلطه به مسلمانان نمی دهد و قاعده نفی سبیل اجازه سلطه بیگانگان بر مسلمانان و کشورهای اسلامی را نمی دهد.
حجت الاسلام سيد محمود علوي وزير اطلاعات

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین سید محمود علوی وزیر اطلاعات در مراسم گرامیداشت امام محمد باقر صدر و آیت الله محمد باقر حکیم که شامگاه جمعه 20 فروردین ماه در حوزه هنری تهران برگزار شد، گفت:علمای اسلام پرونده درخشانی در مبارزه با استعمار داشتند، تلاش برای وحدت امت اسلامی، ایجاد وحدت در جامعه اسلامی و شعارهای با عنوان آزادی و عدالت در پرتو سرزمین های اسلامی از جمله تلاش های آن است.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه مبارزات علماء بیش از آن که سیاسی باشد بر مبانی شرعیت دینی استوار است، عنوان کرد: علما خود را مکلف بر مبارزه علیه استعمارگران می دانستند و تلاش های فراوانی برای وحدت امت اسلامی به جهت انجام تکلیف انجام دادند.

 

وی افزود: دین اسلام به استکبار و مشرکان اجازه برای سلطه به مسلمانان نمی دهد، خدا اجازه سلطه کافران بر مسلمانان نمی دهد این آیه و روایات ائمه باعث تشکیل قاعده نفی سبیل شده است و تسلط بیگانگان بر مسلمانان را نفی می کند، اگر قراردادی در زمینه تجاری، اقتصادی و سیاسی منعقد شود که منجر به سلطه کفار بر مسلمانان شود علماء آن را بر مبانی قاعده نفی سبیل فاقد اعتبار می دانند.

 

حجت الاسلام و المسلمین علوی گفت: بسیاری از فریادهای علماء در ایران و سایر سرزمین اسلامی برگرفته از قاعده نفی سبیل بوده است و مسلمانان سلطه کفار بر مسلمانان را نمی پذیرند، هرگاه در سرزمین اسلامی شرایط سبیل کفار فراهم آورده شود علمای اسلام مخالفت کرده ا ند، این مسأله را نیز در تاریخ شاهده بودهیم مثل قرارداد ترکمنچای که مرحوم مجاهد کلاس های درس را به خاطر آن تعطیل و به سمت جبهه های نبرد حرکت کرد و به مبارزه با روس ها پرداخت.

 

وزیر اطلاعات با اشاره به نمونه های از سلطه استکبار بر سرزمین های مسلمانان گفت: با سلطه کفار بر سرزمین های مسلمانان علماء فتوا صادر کردند، زمانی استعمال تنباکو توسط میرزای شیرازی حرام اعلام شد هدف میرزای شیرازی مبارزه با سلطه کفار بر ملت اسلامی بود، در عراق نیز بعد از فروپاشی عثمانی رفتار حکام انگلیس بر مسلمانان عراق قابل قبول نبود و علمای دین با اشغالگران مخالفت کردند چرا که قصد تفرقه افکنی داشتند.

 

وی بیان کرد: مجاهدت علماء جهت مبارزه با استبداد داخلی جریان داشته است، استبداد داخلی توسط حکامی که آزادی را از مردم صلب وجود داشته است بنابراین علما بر مبنای تعالیم اسلامی احساس تکلیف کردند که نباید سکوت کرد برای همین قیام کردند، الگوی آنها سید الشهدا (ع) بوده است و مبنای فعالیت های سید الشهدا (ع) پیامبر اکرم (ص) بوده است.

 

حجت الاسلام و المسلمین علوی خاطرنشان کرد: علما مبارزه علیه استکبار را تکلیف شرعی خود قرار دادند و در مقابل ظلم و ستم حکام که احکام اسلام را ملعبه قرا دادند به مبارزه برخاستند در تاریخ نمونه های این مبارزات زیاد است ازجمله مبارزات روحانیونی از جمله شیخ فضل الله نوری و امام خمینی (ره) سکوت در برابر زورگوی ها را قبول نکردند.

 

وزیر اطلاعات با اشاره به مبارزات مردم عراق علیه کمونیست ها، گفت: دورانی کمونیست ها در عراق حکومت را به دست گرفتند آیت الله حکیم فتوا صادر کردند که کمونیست ها نباید مقدرات مسلمانان را به دست داشته باشند و مردم عراق از ایشان حمایت کردند به خیابان ها آمدند و موفق شدند تسلط کامل کمونیست ها را منتفی کنند و با گوش دادن به صحبت علماء باعث عزت خودشان شدند اما در دورانی که مردم سکوت کردند زمینه حضور نیروهای بعثی فراهم شد.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: علما با مقابله علیه استکبار حماسه آفریدند، خون خود را در راه امت اسلام دادند و کارنامه درخشانی را بر جای گذاشتند و شهدای نظیر محمد باقر صدر، شهید آیت الله حکیم، آیت الله شهید مطهری و شهید بهشتی نیز از جمله این شهدا هستند، طلاب و فضلاء امت اسلامیی همچون ستارهای می درخشند و با شهادت آنها پایان نپذیرفتند و خونشان اثرگذار است.

 

حجت الاسلام والمسلمین علوی با بیان اینکه اگر در مسیر و همگام با علما باشیم به موفقیت می رسیم، خاطرنشان کرد: اگر راهمان از علما جدا باشد عواقب سخت و تلخی در انتظارمان است، همان طور که تاریخ آن را نقل می کنند و امروز نیز ملت مسلمان ایران و عراق باید در مسیر علمای دین باشند، علماء همواره عزت امت اسلام برایشان مهم است و به دنبال منافع نیستند امروز اقیانوس تفسیر و کلام حاصل مجاهدت علمای اسلام است.

 

وزیر اطلاعات خاطرنشان کرد: علما مردم را در مسیر عزت قرار دارند و برای نجات اسلام و مسلمان و وحدت مسلمانان به استقبال خطر رفتند آنها در برابر ظلم ایستادند، تاریخ پر از این مجاهدت ها است، هر چه داریم از علما است امروز سید عمار حکیم این مسیر را طی می کند و ملت عراق باید به علما از جمله آیت الله سیستانی توجه کنند اگر فتوای جهاد داعش از سوی ایشان صادر می شود برای عزت ملت مسلمان عراق است.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر دنبال عزت و کرامت هستیم باید پشتیبان ولایت فقیه باشیم تا آسیبی به ما نرسد علاوه بر این باید به وحدت بین کشورهای مسلمان توجه شود، در قرآن از وحدت به نعمت یاد می شود و علماء در جهت وحدت بین مسلمانان تلاش کرده اند، بخشی آسیب های مردم عراق به دلیل پراکنندگی صفوف مسلمانان است زیر پرچم ولایت فقیه و علماء باشیم خداوند نیز نصرت ما را تضمین خواهد کرد./818/پ202/ج1

ارسال نظرات