۱۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۴
کد خبر: ۳۲۳۷۸۷
استاد سطح عالی حوزه علمیه قم:

اعتکاف فرصتی برای خودسازی و اصلاح فردی و اجتماعی است

خبرگزاری رسا ـ استاد سطح عالی حوزه علمیه قم ضمن مناسب خواندن زمان اعتکاف برای خودسازی، گفت: با توجه به اینکه اجتماع از افراد تشکیل می شود، اگر مردم به ویژه جوانان را به خودسازی تشویق کنیم، سبب تهذیب نفس آنها شده و در نتیجه آن، اصلاح جامعه را در پی خواهد داشت.
مراسم اعتکاف

حجت­الاسلام والمسلمین سیدرسول جعفری­آملی، استاد سطح عالی حوزه علمیه قم در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا به بیان مسأله فقهی اعتکاف در غیر مساجد اربعه پرداخت و خاطرنشان کرد: اعتکاف در مساجد چهارگانه(بیت الله­الحرام، مسجد النبی، مسجد کوفه و مسجدالاقصی) از نظر فقهی قطعی است، اما در غیر از مساجد چهارگانه، مشکوک است؛ فتوای امام راحل در زمینه اعتکاف در غیر از مساجد ذکر شده این است که باید به قصد رجا اعتکاف کنند؛ اصل شرعیت اعتکاف در سایر مساجد قطعی نیست.

 

وی با اشاره به آثار فردی اعتکاف اظهار داشت: متعکفان در روزها بایستی روزه باشند و شب­ها نیز به شب­زنده­داری بپردازند و از جمله آثار معنوی اعتکاف، خودسازی است که افراد در سه روز ایام اعتکاف از دنیا منقطع شوند و آثار فراوان فردی زیادی دارد.

 

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم با بیان اینکه نتیجه اصلاح فردی، اصلاح اجتماعی است، تصریح کرد: با توجه به اینکه اجتماع از افراد تشکیل می‌شود، اگر مردم به ویژه جوانان را به خودسازی تشویق کنیم، سبب تهذیب نفس آنها شده و در نتیجه آن، اصلاح جامعه را در پی خواهد داشت.

 

حجت­الاسلام والمسلمین جعفری­آملی درباره تأثیر حضور اقشار مختلف در مراسم اعتکاف در جامعه، گفت: برخی از اقشار جامعه خیلی به دنبال معنویت نیستند و مسائل دنیایی بر آنها غلبه دارد و چنین افرادی اگر خداترس و خودساخته باشند، به ویژه مسؤولان که کاری در دست دارند، اگر ساخته شوند، آثار آن بر جامعه منعکس می­شود.

 

وی افزود: مشکل ما در ادارات، کم بودن کارمند صالح است که متأسفانه کم­کاری­ها و مسائلی از این قبیل، زیاد است که اگر افراد اصلاح شوند، مطمئناً آثار مستقیم آن بر جامعه ظاهر خواهد شد.

 

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم با بیان نکاتی به معتکفان برای بهره­مندی بیشتر از ایام اعتکاف، یادآور شد: افرادی که در مراسم اعتکاف شرکت می‌کنند، برای استفاده بیشتر از این فرصت، بایستی از سخنان متفرقه پرهیز کنند و بیشتر مشغول عبادت و خودسازی باشند و همچنین ارتباطشان با خانواده کم باشد.

 

وی با بیان این‌که اصل اعتکاف منقطع­شدن از دنیا است و هر چه معتکفان به خدا نزدیک تر شوند و از دنیا دوری گزینند، ثمرات بیشتری نصیبشان خواهد شد، گفت: فقها فرموده­اند که اگر کارهای ضروری ایجاب کرد، از مسجد خارج شوند، چرا که پرداختن به امور دنیوی، فرد را از فضای نورانی اعتکاف و ثمرات آن دور خواهد کرد./822/302/ب2

ارسال نظرات