۱۷ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۱
کد خبر: ۳۲۳۵۳۳
استاد حوزه تبیین کرد؛

احکام به جا آوردن و جماعت خواندن نماز قضا

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با بیان این که اگر نماز واجبی به عمد یا سهوا قضا شود باید فرد قضای آن را بجای آورد، گفت: نماز قضا را در هر زمان و مکانی می توان به جا آورد و به جماعت خواندن نماز قضا نیاز به هماهنگی کامل با امام جماعت ندارد.
نماز قضا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، خانم طلابیان، استاد حوزه علمیه قم، شامگاه امروز در شبستان نجمه خاتون حرم حضرت معصومه(س) با بیان این که اگر نماز واجبی به عمد یا سهوا قضا شود باید فرد قضای آن را بجای آورد، گفت: نماز قضا را در هر زمان و مکانی می توان به جا آورد.


وی افزود: خواندن نماز قضا هیچ وقت معینی ندارد و در هر مکان و هر زمانی از روز می توان آن را به جا آورد.

 

استاد حوزه علیمه قم تصریح کرد: خواندن نماز قضا مانند خواندن نماز واجب است و تمام نکات لازم برای خواندن آن باید رعایت شود و باید به همان شکلی که قضا شده خوانده شود و نمی توان آن را تغییر داد، به عنوان نمونه نماز چهار رکعتی را نمی توان به صورت قضای دو رکعتی خواند و حتی قضای نماز شکسته را چه در وطن و چه در سفر، باید به همان صورت خواند.

 

خانم طلابیان ادامه داد: در نماز جماعت می توان به امام جماعت اقتدا و نیت نماز قضا و یا شکسته کرد و در خواندن نماز قضا هماهنگی با امام جماعت واجب نیست.

 

وی افزود: همچنین بر انسان واجب شرعی نیست که نماز قضای صبح را بلافاصله بعد از آن که قضا شد و یا از خواب بیدار شد بخواند، ولی بهتر نماز را در اولین فرصت بخواند تا این کار به حساب سهل انگاری در پرونده اعمال او نوشته نشود و حتی بعضی از مراجع گفته اند که نماز قضا را قبل از نماز واجب روز بخوانید.


استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: کسی که نماز قضا دارد، می تواند نماز مستحبی بخواند ولی اگر فرد روزه قضا داشته باشد نمی تواند روزه مستحبی بگیرد بلکه باید ابتدا روزه های خود را قضا کند.


خانم طلابیان یادآور شد: :طبق نظر همه مراجع، اگر ترتیب نمازهای قضای خود را ندانیم، ترتیب در خواندن آن واجب نیست و اهمیت ندارد اما اگر بدانیم به چه ترتیبی قضا شده باشد برخی مراجع رعایت ترتیب را در خواندن قضای آن واجب و برخی دیگر بی اهمیت می دانند./968/پ202/ی

ارسال نظرات