۱۶ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۷
کد خبر: ۳۲۳۳۱۰

حجاب خدمه «ایرفرانس» در پروازهای ایران موضوع بحث سیاستمداران فرانسه

خبرگزاری رسا ـ نارضایتی برخی از مهمانداران شرکت هواپیمایی «ایرفرانس» از پذیرش قوانین ایران در مورد حجاب هنگام حضور در ایران، مواضع متفاوت مسؤولان سیاسی فرانسه را در پی داشته است. شرکت فرانسوی قرار است اواخر ماه جاری پروازهای خود را در مسیر پاریس - تهران - پاریس از سر بگیرد.
ايرفرانس

 

به گزارش خبرگزاری رسا، در حالی که اتحادیه خدمه پروازی شرکت ایرفرانس به پوشیدن حجاب اسلامی از سوی خدمه ایرفرانس در ایران انتقاد دارد، مسؤولان سیاسی فرانسه از احزاب راست گرا و چپگرا نظر واحدی در مورد این مساله ندارند.


از سرگیری پروازهای پاریس- تهران از 17 آوریل (29 فروردین) یکی از بحث برانگیزترین اخبار روزهای گذشته فرانسه بوده است. بر پایه قوانین ایران، مهمانداران شرکت ایرفرانس در خاک ایران باید حجاب داشته باشند و این امر ناراحتی برخی از مهمانداران و اتحادیه های کارکنان خدمه پروازی را در پی داشته است.


مقررات داشتن حجاب در پروازهای ایرفرانس به عربستان سعودی نیز اجرا می شود و در پروازهای ایران نیز پیش از توقف آن در سال 2008 میلادی، اجرا می شده است. با این حال اتحادیه پرسنل پرواز (SNPNC) می خواهد در برنامه از سرگیری پروازهای پاریس- تهران، مهمانداران بتوانند برای حضور در پروازهای به مقصد ایران، مختار باشند.


طبقه سیاسی فرانسه نگاه متفاوتی به این مساله دارد:


«برونو لو مِر» نامزد انتخابات درون حزبی حزب «جمهوریخواهان» فرانسه دیروز (یکشنبه) در گفت وگو با شبکه خبری «ب اف ام»، گفت: ما در فرانسه فرهنگ فرانسوی را رعایت می کنیم ... اما فرهنگ سایر کشورها را نیز محترم می شماریم.


وی که پیشتر مسؤولیت وزارت کشاورزی فرانسه را برعهده داشت، افزود: در ایران، چه خوشمان بیاید چه خوشمان نیاید، باید همه ما که ماموریتی در این کشور داریم، حجاب را رعایت کنیم. من چند سال پیش به همراه همسرم به تهران رفتم. به محض ورود به ایران همسرم مجبور بود حجاب کامل داشته باشد. این مساله بخشی از سنت ایرانیان است.


لو مِر عنوان کرد: من امیدوارم اقدام و فرهنگی مغایر با فرهنگ فرانسوی به کارکنان ایرفرانس زمانی که در خاک کشورشان و در هواپیمای خط ایرفرانس هستند، تحمیل نشود. به محض رسیدن به ایران و ورود به خاک این کشور، زنان چه خوشایندشان باشد چه نباشد، حجاب خواهند داشت.


وی افزود: به نظر من اگر این ماموریت برای مهمانداران داوطلبانه باشد، سازش خوبی حاصل می شود.


«روژه کاروچی» دیگر مسؤول حزب جمهوریخواهان نظر دیگری دارد. این سناتور نزدیک به «نیکلا سارکوزی» رِیس جمهوری سابق فرانسه، در توئیتی عنوان کرد: ایرفرانس از جریمه مهماندارانی که حاضر نشوند در فرود هواپیما در تهران حجاب داشته باشند، سخن می گوید. دولت کجاست؟


دولت سوسیالیست فرانسه موضع قاطعی در این مناقشه اتخاذ کرده است. «ژان ماری لو گان» مسؤول روابط دولت با پارلمان در گفت وگو با شبکه سوم تلویزیون فرانسه گفت: مهماندارن باید تابع آداب و رسوم ایران باشند.


وی افزود: ما در هر کشوری که باشیم باید قوانین آن را رعایت کنیم. در فرانسه، نباید از روبند (برقع) استفاده کرد. اگر در قانون ایران حجاب آمده باشد، شرکت ایرفرانس باید از زمانی که تصمیم می گیرد به ایران برود، قوانین این کشور را رعایت کند.


لو گان در مورد مذاکراتی که میان اتحادیه کارکنان ایرفرانس با مدیریت این شرکت در جریان است، گفت: پیشنهاد می کنم ایرفرانس راه هایی را بیابد که همزمان با رعایت قوانین ایران خواسته مهمانداران نیز در نظر گرفته شود.


«ژان لوک ملانشون» رهبر «حزب چپ» فرانسه در گفت و گو با رادیو «ار ت ال» فرانسه، در اعتراضی تند به شرکت ایرفرانس، اعلام کرد: آن ها (مهمانداران) شهروندان فرانسه هستند، فرانسویان آزادند و به دولتی لائیک تعلق دارند... و البته قوانین بین المللی و توافقات را رعایت می کنند.


حزب راست افراطی «جبهه ملی» نیز موضع تندی در قبال این موضوع گرفت و با تصمیم مقامات شرکت ایرفرانس در مورد پرواز به تهران و رعایت حجاب اسلامی توسط کارکنان آن هنگام اقامت در ایران انتقاد کرد.


خبر از سرگیری فعالیت خط پروازی پاریس- تهران پس از هشت سال با سودی که از آن ایرفرانس می کند، خبری خوش برای مسئولان این شرکت محسوب می شود اما این خبر با اعلام نارضایتی برخی از مهمانداران این شرکت برای رعایت قوانین ایران در مورد پوشش خود، همراه شده است.


اتحادیه های کارکنان شرکت ایرفرانس در حال مذاکره با مدیران ایرفرانس هستند و تلاش می کنند آنان را متقاعد کنند که مهمانداران حق داشته باشند بدون ایجاد خلل در برنامه کاری، کسر از حقوق و درج در پرونده، این ماموریت (پرواز پاریس- تهران) را نپذیرند.


ایرفرانس اما سه نکته را در مورد طرح یونیفورم خود برای پروازهای ایران، یادآوری کرده است؛ نخست آن که قوانین ایران در مورد همه خطوط پروازی که به این کشور می روند اجرا می شود؛ دوم، شرایط اجرای بند «ال 1121-2» مربوط به قانون کار فرانسه مبنی بر ممنوعیت اقدامی که مغایر آزادی های فردی باشد، در این مورد صدق نمی کند و سوم آن که این قوانین پیش از توقف پروازهای این خط هوایی به تهران در سال 2008 میلادی، اجرا می شده است و بنابراین چیز جدیدی نیست.


مذاکره میان مهمانداران و مدیران ایرفرانس در این باره همچنان در جریان است./982/ب102/د

منبع: ایرنا

ارسال نظرات