۰۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۱
کد خبر: ۳۲۲۶۳۵
استاد حوزه علمیه قم:

ترک صله رحم به بهانه معصیت جایز نیست

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این که عده ای به این دلیل که نزدیکانشان مرتکب به گناه می شوند صله رحم را با آنها ترک می کنند، گفت: ترک صله رحم به بهانه معصیت جایز نیست.
صله رحم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمود اکبری، بعد از ظهر امروز در حرم حضرت معصومه(س) با بیان این که اگر یکی از اقوام انسان و ارحام مرتکب گناه شود و انسان به دلیل ارتکاب گناه و لاابالی بودن ارتباط خود را با قطع کرده و صله رحم را به جا نیاورد، گفت: این کار جایز نیست.


وی افزود: اما اگر انسان احتمال بدهد که ترک معاشرت با او موقتا موجب می شود که او این عمل زشت و معصیت را تکرار نکند به عنوان امر به معروف و نهی از منکر واجب است که انسان ارتباط خود را با او قطع کند.


استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: اما اگر انسان می داند که این ترک صله در معصیت کردن یا معصیت نکردن او بی اثر است جایز نیست که ارتباط خود را قطع کند.

 

حجت الاسلام اکبری ادامه داد: دلیل این دستور شرعی این است که وقتی اطرافیان ارتباط خود را با فرد خاطی به دلیل معصیت خالی کرده و با او قطع رحم کنند به ناچار این فرد با افرادی هم مانند خود ارتباط می گیرد که این ارتباط با افراد معصیت کار بیشتر او را به دام گناه گرفتار می کند در حالی که ارتباط با اطرافیان مؤمن می تواند او را به سمت توبه راهنمایی کند.


وی افزود: ما تا جایی که می توانیم باید با اعمال و رفتار خود دیگران را به کارهای نیک و حسنه و ترک معصیت دعوت کنیم و راهنمایی دیگران در این زمینه از روی مهربانی و دلسوزی مؤثر و مفید است.


حجت الاسلام اکبری با اشاره به این که یکی از برکات صله رحم هدایتگری است، یادآور شد: باید تا جایی که می توانیم با صله رحم زمینه هدایتگری و گره گشایی از مشکلات ارحام خود را فراهم کرده و به این نکته توجه داشته باشیم که هیچ سنتی در نزد خدا و رسولش پسندیده تر از صله رحم نیست و قطع این سنت حتی به بهانه گناهکار بودن اطرافیان و خویشان جایز نیست پس براساس دستورات شرعی هیچ بهانه ای در روز قیامت از انسان برای قطع صله رحم پذیرفته نیست./968/202/ب2

ارسال نظرات