۲۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۱:۱۸
کد خبر: ۳۲۲۳۶۹
معاون تهذیب حوزه های علمیه استان اصفهان:

قرائت قرآن با لحن صحیح عربی در منابر تأثیرگذاری بیشتری بر مخاطب دارد

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام مؤمنی تفاسیر با مبانی و شاخص های صحیح را تفاسیر مورد وثوق شیعه دانست و گفت: وقتی درباره صوت و لحن حوزویان صحبت می کنیم منظور این نیست که همه طلاب بتوانند مانند یک قاری برجسته قرآن را قرائت کنند، اما مسلماً این که یک روحانی در منبر بتواند قرآن را به عربی صحیح و ترتیل مناسب بخواند تأثیرگذاری بیشتری دارد.
معاون تهذيب حوزه علميه اصفهان

حجت الاسلام سید حسین مؤمنی، معاون تهذیب و تبلیغ حوزه های علمیه استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، درباره جایگاه قرآن در حوزه های علمیه و جامعه با اشاره به اهمیت تفسیر و معرفی تفاسیر موثق به جامعه، گفت: اگر چه تفاسیر متعددی از قرآن کریم وجود دارد اما تفاسیر مورد وثوق و نزدیک به واقع  محدود به چند تفسیر می شود.

 

وی ادامه داد: تفسیر مجمع البیان، تفسیر علی ابن ابراهیم و دیگر تفاسیر تا برسد به تفسیر مشهور المیزان حضرت علامه طباطبایی(ره) و تفسیر نمونه از جمله تفاسیر مورد تایید هستند، در میان تفاسیر متعدد قطعاً باید تفاسیری که بر مبنای موازین و شاخص های صحیح نوشته شده اند بیشتر مورد توجه قرار بگیرند.

 

معاون تهذیب حوزه های علمیه اصفهان با اشاره به اهمیت فرازخوانی برای پیشرفت افراد مبتدی در قرائت قرآن کریم، افزود: تقریباً اکثر افرادی که به تازگی وارد فضای قرائت می شوند از یک قاری مشهور برجسته تقلید می کنند و هنوز خودشان ابتکاری در این زمینه ندارند و برای تشویق این افراد به محک زدن خود، امسال در مسابقات قرآنی حوزه رشته فرازخوانی هم گنجانده شد.

 

حجت الاسلام مؤمنی تصریح کرد: وقتی درباره صوت و لحن قرآن کریم در مورد حوزویان صحبت می کنیم منظور این نیست که همه روحانیان و طلاب بتوانند مانند یک قاری برجسته در صوت قرآن را قرائت کنند، اما مسلماً این که یک روحانی در منبر بتواند قرآن را با لحن عربی صحیح و ترتیل مناسب بخواند از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

 

وی  بیان داشت: مسلماً وقتی صوت قرآن از سوی منبری حوزوی به عربی فصیح خوانده شود نسبت به زمانی که به صورت فارسی قرائت می شود تاثیرگذاری بیشتری بر مخاطب خواهد داشت، چون قرآن عربی است پس باید شیوه و لحن قرائت آن هم عربی باشد.

 

معاون تهذیب حوزه علمیه اصفهان بیان داشت: ما در اسلام دستور داریم که قرآن را با الحانی بخوانید که مناسب آن باشد، اهمیت قرائت صحیح قرآن علاوه بر زیبا و جداب بودن آن در مقدمه بودن برای فهم و درک صحیح معارف قرآنی است، تا ظاهر قرآن را صحیح نشناسیم و ادا نکنیم از معانی و معارف آن هم محروم خواهیم بود. /869/302/ب2

ارسال نظرات