۲۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۹
کد خبر: ۳۲۲۰۲۳
آیت الله امامی کاشانی در افتتاحیه مرکز پژوهشی حوزوی حضرت ولی عصر:

طلاب برای توانمندی در تبلیغ دین نیازمند نگاه تخصصی به فلسفه، کلام و عرفان هستند

خبرگزاری رسا ـ آیت‌الله امامی کاشانی با تأکید بر این‌که طلبه باید در اختیار خودش باشد و در بند ضوابط حوزه نباشد، گفت: توانمندی طلاب برای تبلیغ و پاسخگویی به سؤالات، در گرو توجه به مباحث تخصصی فلسفه، کلام و عرفان است.
آيت الله محمد امامي كاشاني افتتاح فاز اول مركز مجتمع پژوهشي حوزوي حضرت ولي عصرآيت الله امامي كاشاني آيت الله امامي کاشاني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، آیت الله محمد امامی کاشانی امام جمعه موقت تهران، ظهر امروز در مراسم افتتاحیه فاز اول مرکز مجتمع پژوهشی حوزوی حضرت ولی عصر آیت الله امامی کاشانی، گفت: انسان باید مترصد این باشد تا از فرصت هایی که مانند نسیم برایش فراهم می شود استقبال و از آن استفاده کند.

 

وی افزود: این فرصت برای عمربن سعد نیز پیش آمد و برای هرفرد لا ابالی و منکری نیز مانند نسیم می وزد که رحمت خدا است و باید مراقب باشد این نفحات الهی که به انسان می رسد بتواند آن را بگیرد.  

 

آیت الله امامی کاشانی در ادامه با اشاره به برنامه های تخصصی و رشته های تخصصی در حوزه و دروس مختلفی که خوانده می شود، گفت: طلاب باید شایستگی این را داشته باشند که بتوانند همه جا تبلیغ کنند و تبیین کنند تا مسأله ای که پرسیده می شود بتوانند جواب داده و برعکس آن نیز سؤال کنند و جواب بشوند و بحث کنند.

 

به گفته وی، توانمندی طلاب برای تبلیغ و پاسخگویی به سؤالات نیازمند بحث تخصصی فلسفه و کلام و عرفان است و طلبه باید در اختیار خودش باشد و در بند ضوابط حوزه نباشد.  

 

عضو مجلس خبرگان رهبری یاد آور شد: گفته می شد طلاب فاضل قم از طلاب فاضل نجف مفید تر هستند چرا که مرحوم علامه طباطبایی در قم فلسفه درس داد و وضعیت قم عوض شد.

 

آیت الله امامی کاشانی با تأکید بر تخصصی شدن درس ها گفت: درس ها خصوصی باید باشد تا بتوانند مفید باشند، از این رو فقه و اصول و ادبیات عرب خوب است اما در کنارش فلسفه و تفسیر و کلام و زبان نیز باید باشد تا بتوانند برای جامعه مفید باشد.

 

امام جمعه موقت تهران یاد آور شد: پرفسور هانری کروبن شخصیتی غربی و مسیحی که با مرحوم علامه طباطبایی در ارتباط بود، حدود 20 سال قبل در دیداری با مرحوم علامه طباطبایی به ایشان می گوید من وقتی صحیفه سجادیه را می خوانم اشک می ریزم و وقتی خسته شدم و می خواهم حالی پیدا کنم قرآن، صحیفه سجادیه و صحیفه فاطمیه می خوانم و گریم می کنم.

 

آیت الله امامی کاشان گفت: پرفسور هانری کروبن به علامه طباطبایی می گوید، چرا در مغرب زمین حرفی از حضرت فاطمه و امام زین العابدین نیست، مرحوم علامه طباطبایی می گوید، برای این که غربی ها اسلام را از قدم و زبان اهل سنت دریافت کرده اند و برخی از آنها مطالبی را که در رابطه با امیرمومنان(ع) است یا آن کم و یا اصلا نمی گویند.

 

وی افزود: بنابر این‌ کشوری که ام القرای اسلام، قطب تشیع و مرکز لطف حضرت ولی عصر(عج) و رهبری ولایت فقیهی است که این ولایت مجمع تمام گروه ها و اجتماعات کشور است در دنیا بی نظیر است که باید ندای این مرکز به جوامع بشری دنیا برسد.  

 

به گفته وی، اگر آنچه را که فرا می گیریم منحصر به داخل کشور شود و غرب و فرانسه و آلمان از آن بی خبر باشند مفید نخواهد بود، از این رو طلاب باید فقه و اصول و فلسفه و تفسیر و تاریخ اسلام و ادیان را بدانند تا بتوانند در خارج از کشور انجام وظیفه کنند.

 

آیت الله امامی کاشانی در ادامه با اشاره به معرفی مرکز پژوهشی حوزوی ولی عصر(عج) امامی کاشانی در فاز دوم ناجی آباد کاشان گفت: من این مرکز را به عنوان مرکز پژوهشی حوزوی ولی عصر(عج) نامگذاری کردم، اما ممکن است برای برخی این گونه تصور شود که این مرکز مسکونی طلاب است در حالیکه اینگونه نیست و سکونت به آن معنای متعارف نیست بلکه سکونت موقتی است.

 

وی افزود: واحدهای این مرکز سازمانی است که بعد از یک دوره کوتاه مدت زندگی با خانواده و مطالعه برای شرکت در درس و بحث  آماده شوند.

 

آیت الله امامی کاشانی اظهار امیدواری کرد با راه اندازی این مرکز پژوهشی و حوزوی از نفحاتی که خواهد داشت بیشترین بهره برداری را داشته باشند.

 

ابراهیم تفرشی مدیر پروژه پژوهشی حوزوی ولی عصر(عج) امامی کاشانی نیز گفت: عملیات اجرایی پروژه همزمان با مراسم کلنگ زنی در تیرماه سال 92 از سوی آیت الله امامی کاشانی آغارشد و عملیات اجرایی آن از سال 93 در زمینی به مساحت 8 هزار و 700 متر مربع در 4 بلوک آغاز شده است.

 

وی افزود: مساحت کل پروژه مرکز مجتمع پژوهشی حوزوی حضرت ولی عصرآیت الله امامی کاشانی، 15 هزار مترمربع شامل، مجتمع مسکونی آموزشی، اداری و تجاری است.

 

تفرشی یاد آور شد: اولین بلوک از چهار بلوک در فاز اول این پروژه به مساحت 1250 هزار مترمربع آماده و امروز افتتاح و بهره برداری از آن آغاز می شود./1307/202/ب1

ارسال نظرات