۲۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۰
کد خبر: ۳۲۱۸۵۰
استاد حوزه علمیه مازندران:

چهارشنبه سوری هیچ گونه پیشینه دینی و اسلامی ندارد

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه مازندران با اشاره به در پیش بودن آخرین چهارشنبه سال، آیین چهارشنبه سوری را مراسم خرافی و غیر همسو برای ارزش های دینی معرفی کرد و گفت: این آیین هیچ گونه پیشینه دینی و اسلامی ندارد.
ويژه‌نامه چهارشنبه سوري

حجت الاسلام زین العابدین زارع، استاد حوزه علمیه مازندران در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، با اشاره به در پیش بودن آخرین چهارشنبه سال، آیین چهارشنبه سوری را مراسم خرافی و غیر همسو برای ارزش های دینی معرفی کرد و گفت: این آیین هیچ گونه پیشینه دینی و اسلامی ندارد.

 

وی با بیان این که در عدم مشروعیت دینی و اسلامی این آیین هیچ شبهه و شکی وجود ندارد، افزود: در فرهنگ دینی و اسلامی جامعه چنین برنامه های خرافی جایگاهی ندارد.

 

معاون حوزه علمیه مازندران با بیان این که چهارشنبه سوری با دانایی همخوانی نداشته و نوعی جهل محسوب می‌شود، تصریح کرد: عده ای که سلامت خود را با روشن کردن آتش و سر دادن شعار دنبال می کند مرتکب اقدامی بسیار غیر عقلی می شوند.

 

استاد حوزه علمیه مازندران با بیان این که در داشته های اصیل فرهنگ اسلامی ما چنین آیین های خرافی و انحرافی وجود ندارد، خاطرنشان کرد: باید نسبت به این آیین های خرافی موجود در جامعه ما اطلاع رسانی دقیقی صورت گیرد.

 

حجت الاسلام زارع با اشاره به این که متأسفانه بخش مهمی از جامعه با خرافی بودن آیین چهارشنبه سوری آشنایی ندارند، تصریح کرد: روحانیت به عنوان مرجع فکری و دینی جامعه باید نسبت به این خرافی و بدعت بودن این آیین اطلاع رسانی کند.

 

وی با بیان این که متأسفانه برخی آیین های خرافی از گذشته در جامعه ما ترویج شده است، ادامه داد: نباید از این آیین های بدعت آلود کورکورانه تقلید کرد.

 

استاد حوزه علمیه مازندران با تأکید بر این که مبلغان دینی باید با بیان صحیح و اثرگذار مبانی دینی و ارزشی جامعه را در برابر رواج این گونه بدعت ها واکسینه کنند، تصریح کرد: دشمنان اسلام و انقلاب نیز تلاش می کنند با ترویج برخی بدعت ها ارزش های دینی جامعه اسلامی را تضعیف کنند.

 

حجت الاسلام زارع با بیان این که مخالفان مبانی دینی و انقلابی تلاش می‌کنند با ترویج و گسترش برخی افسانه های خرافی باستانی مانع گسترش اصول و مبانی دینی در بخش های مختلف جامعه شوند، ادامه داد: امروز روحانیت به عنوان مهم ترین ملجأ و پناهگاه مردم باید مانع از رشد این عقاید خرافی در جامعه شود.

 

وی مبارزه با خرافه ها را یکی از بزرگ ترین ره‌آورد پیامبران و ائمه معصومین(ع) عنوان کرد و بیان داشت: انبیاء و اولیای الهی در زمان حیات خود همواره با افکار خرافی حتی اگر ظاهرشان هم به پیشرفت کمک می کرد سرسختانه مبارزه می کردند و تمام تلاش و کوششان آن بود که مردم بنده حقیقت باشند و نه در بند افسانه قرار گیرند.

 

معاون حوزه علمیه مازندران، بت شکنی حضرت ابراهیم، مقابله حضرت موسی با گوساله پرستی مبارزه حضرت موسی با کسانی که قداست ربوبی برای او قائل بودند و زحمات حضرت عیسی(ع) در مبارزه با بدعتی فاحش به دست حاکمی ستمگر و مبارزه خستگی‌ناپذیر پیامبر گرامی اسلام در سراسر زندگی پر افتخارش علیه شرک و خرافه پرستی نمونه ای از این تلاش‌های الهی انبیاء است و این نشان دهنده تلاش گسترده انبیاء الهی برای مبارزه با افکار خرافی بوده است./1317/302/ب2

ارسال نظرات