۲۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۶
کد خبر: ۳۲۱۳۷۵
حجت الاسلام وافی تبیین کرد؛

پیام روشن «دفاع از ولایت» مدیون دغدغه‌های حضرت زهرا

خبرگزاری رسا ـ مدیر مؤسسه دینی خانه خورشید با تأکید بر اینکه مصیبت ها و دغدغه‌های حضرت فاطمه(س) از ابتدا تا پایان، مسأله دفاع از ولایت امیر مؤمنان(ع) و توجه دادن جامعه به اهمیت رجوع به اطاعت از مولا و امامت بود، گفت: اقدامات حضرت پیام‌های روشنی داشت که سبب شد ولایت فراموش نشود.
حجت الاسلام مرتضي وافي

حجت الاسلام مرتضی وافی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به اینکه وجود مبارک حضرت فاطمه(س) در روایات و زیارات به عنوان محور ولایت معرفی شده است، اظهار داشت: یکی در متن حدیث کساء و دیگری در متن زیارت حضرت همه معصومین(ع) به وجود نورانی حضرت صدیقه طاهره(س) معرفی شده اند.


وی افزود: در زیارت حضرت زهرا(س)، زائر خطاب به حضرت عرضه می دارد«أَنَا یَا مَوْلَاتِی بِکِ وَ بِأَبِیکِ وَ بَعْلِکِ وَ الْأَئِمَّةِ مِنْ وُلْدِکِ مُوقِنٌ»من به شما، پدرتان، همسرتان، فرزندان شما، یقین دارم؛ یعنی محور حضرت زهرا(س) است.


مدیر مؤسسه دینی خانه خورشید با اشاره به روایت امام حسن عسگری(ع) که می فرماید«نَحْنُ حُجَةُ اللّه عَلى خَلْقِهِ وَ فاطِمةُ حُجَّةٌ عَلیَنا» گفت: علمای بزرگوار در شرح این جمله می گویند اهل بیت(ع) در زندگی خود از نور وجود حضرت فاطمه بهره برده اند و همواره به نورانیت آن حضرت رجوع می کنند.

 

جایگاه حضرت فاطمه در نگاه پیامبر و امیرالمؤمنین
حجت الاسلام وافی خاطرنشان کرد: روایاتی داریم که حضرت زهرا(س) به عنوان «ام» نامیده شده است؛ در رابطه با ائمه اطهار(ع)، ایشان ام ائمه و نجبا هستند و نسبت به پیامبر(ص)، ام ابیها معرفی شده اند، رسول خدا(ص) در کنار روایتی که می فرمایند«فداها ابوها» به این نکته اشاره می کنند.


وی به بیان روایاتی از امیرالمؤمنین(ع) در ذکر فضائل حضرت فاطمه(س) پرداخت و گفت: حضرت ایشان را به عنوان «نِعمَ العَونُ عَلی طاعَةِ اللهِ» و به عنوان تکیه گاه و عماد معرفی فرموده است و در برخی روایات حضرت زهرا(س) را برطرف کننده دردها و تسکین غصه ها و آلام امیرالمؤمنین(ع) می خوانند.

 

ریشه جریان ولایت نور وجود زهرای مرضیه است
مدیر مؤسسه دینی خانه خورشید بیان داشت: علامه میرجهانی پیرامون معنای کلمه«ام» می گوید، ریشه و اصل جریان ولایت، نور وجود حضرت زهرای مرضیه(س) است.

 

حجت الاسلام وافی علت محور قرار گرفتن حضرت فاطمه(س) را جایگاه والا و منحصر به فرد ایشان دانست و گفت: پیامبر(ص) در مورد حضرت زهرا(س) می فرماید« مَنْ آذَاهَا فَقَدْ آذَانِی» و در جای دیگر می فرماید«یا فاطمةُ إنّ اللهَ یَغضِبُ لِغَضَبِکِ ویَرضى لِرضاکِ»عامه نیز این حدیث را نقل کرده اند که محور رضایت و غضب خداوند، رضایت و خشنودی آن حضرت است.


وی حرکات و نوع زندگی حضرت زهرا(س) را عماد و ستون ولایت خواند و تصریح کرد: حضرت مسؤولیت خانه ای را به عهده داشتند که در آن امیرالمؤمنین(ع)، حسن(ع)، حسین(ع) زندگی و رشد پیدا کرده اند و تاریخ نشان می دهد که حضرت چگونه در تربیت و نگهداری اهل این خانه کوشید.

 

اقدامات حضرت زهرا سبب شد که ولایت فراموش نشود
مدیر مؤسسه دینی خانه خورشید افزود: پس از رحلت پیامبر(ص)، حضرت زهرا(س) جریان نبوت را زنده نگه داشت و امت را به مصیبت فقدان وحی و فقدان برکات وجود رسول خدا(ص) توجه می داد؛ بکاء علنی، خطبه ها و زندگی به ظاهر کوتاه حضرت پس از پدرش، پیام های بسیاری داشت و موجب شد که ولایت فراموش نشود.


حجت الاسلام وافی ادامه داد: مصیبت ها و دغدغه های حضرت از ابتدا تا خاتمه مسأله دفاع از ولایت امیرالمؤمنین(ع) و توجه دادن جامعه به اهمیت رجوع به اطاعت از مولا و امامت، بود؛ که این اطاعت و تسلیم جلوی سرسپردگی به شیطان و هوا و هوس را می گرفت.

 

جای جای زندگی حضرت زهرا حقایق انکارناپذیر تاریخ است
وی حکایات زندگی حضرت فاطمه(س) را حقایق انکار ناپذیر تاریخ دانست و گفت: حضرت فاطمه(س) با آن شرایطی که داشتند با تمام وجود ایستادگی کردند تا آنها امیرالمؤمنین(ع) را رها کردند و زمانی که حضرت علی(ع) از مسجد بیرون آمدند، حضرت زهرا(س) شانه ایشان را بوسه زدند و گریه می کردند و فرمودند که جانم و روحم فدای شما؛ با جنس رفتارها حضرت فاطمه حقانیت امامت و مظلومیت ولایت را به اثبات رساند.


مدیر مؤسسه دینی خانه خورشید با بیان اینکه دختر پیامبر یگانه هستی است، اظهار داشت: مفضل از امام صادق(ع) سؤال کرد اینکه فاطمه(س) سیده نساء عالمین است آیا سیده اهل زمان خود بوده است؟ حضرت فرمودند سیده زمان خود مریم است؛ از اول خلقت تا آخر حضرت فاطمه(س) سرور زنان عالم است./928/

ارسال نظرات