۲۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۹
کد خبر: ۳۲۱۳۳۵
حجت‌الاسلام برنجکار:

آموزه‌های فاطمی به زبان روز برای جامعه تبیین شود

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت مدیره انجمن کلام حوزه علمیه قم با تأکید براینکه سیره حضرت زهرا(س) را باید به سبک زندگی تبدیل کنیم، گفت: برای رسیدن به یک جامعه اهل بیتی ابعاد مختلف شخصیت حضرت زهرا(س) را باید برای مردم شرح دهیم و به یک موضوع اکتفا نکنیم.
حجت الاسلام رضا برنجکار رييس پرديس قم دانشگاه تهران

حجت الاسلام رضا برنجکار در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت زهرا(س) را اسوه عالمیان دانست و اظهار داشت: ما باید از سیره آن حضرت درس بگیریم؛ رویکردهای حضرت را به روز کنیم و با زبان روز برای جامعه تبیین و تشریح کنیم.


وی با تأکید بر اینکه سیره حضرت فاطمه(س) باید برای ما تبدیل به سبک زندگی شود، گفت: آموزه هایی که از اهل بیت(ع) به دست ما رسیده است را باید از حالت کلی به جزئی تبدیل کنیم؛ رفتارها و فرمایشات حضرت را به عنوان سبک زندگی برای خودمان و زنان شرح دهیم.


عضو هیأت مدیره انجمن کلام حوزه علمیه قم به ابعاد مختلف شخصیت حضرت اشاره کرد و بیان داشت: برای اینکه بتوانیم جامعه اسلامی و اهل بیتی داشته باشیم باید عملکرد حضرت را در مباحث اجتماعی، فردی، خانوادگی، تربیت فرزند، رعایت حجاب و مسائل متعدد دیگری که از ایشان نقل شده است، گسترش دهیم و به یک موضوع اکتفا نکنیم.

 

موضع گیری خواص نسبت به ولایت در طول تاریخ جریان ساز بوده است
رییس پیشین دانشگاه پردیس قم در تبیین جایگاه ویژه حضرت فاطمه زهرا(س) در عالم هستی اظهار داشت: حضرت به عنوان برترین زن عالم و دختر خاص پیامبر(ص) هستند.


وی با بیان اینکه رسول خدا(ص) فرمایشات متعددی در بیان عظمت شخصیت حضرت فاطمه(س) داشته اند، گفت: پیامبر اسلام(ص) می فرماید هرکس فاطمه را آزار دهد مرا آزرده و هرکس مرا بیازارد، خدا را آزرده است؛ بنابراین جایگاه حضرت زهرا(س) نزد خداوند بسیار ویژه است و به همین منظور حمایت ایشان نیز از مقام ولایت نیز اهمیت دارد.


عضو هیأت مدیره انجمن کلام حوزه علمیه قم تأکید کرد: خواص وقتی از ولایت حمایت می کنند با افراد عادی تفاوت دارد همان گونه که اگر خواص به ولایت حمله کنند تأثیر زیادی خواهد داشت؛ طبیعتا حمایت یک دانشمند، عالم و یک شخصیت مهم، تأثیرگذارتر است تا یک فرد عادی؛ بنابراین هرچه جایگاه افراد مهم تر باشد حمایت و یا عدم حمایتشان نیز به تناسب مهم تر است.

 

حضرت فاطمه همه هستی خود را خرج ولایت کرد/ حضرت زهرا با حرکت در مسیر ولایت راه را برای دیگران مشخص کرد
حجت الاسلام برنجکار تصریح کرد: حضرت فاطمه(س) همه هستی اش را و همه توانش را در راه ولایت خرج کرد؛ ممکن است برخی با یک اطلاعیه و یا با حمایت جزئی به دفاع از ولایت برآیند این کار هیچ گاه قابل مقایسه با کسی نیست که با تمام وجود به حمایت برمی خیزد و با مال، زبان، عاطفه، علم، جان به میدان می آید.


وی افزود: دفاع حضرت از ولایت همه جانبه بود؛ ایشان افزون بر سخنرانی در مسجد به مبارزه با خلفایی برخواستند که حق ولایت نداشتند؛ این فعالیت ها سبب شد که بیش از 60 یا 90 روز پس از پیامبر(ص) زنده نماندند و در راه ولایت به شهادت رسیدند.


عضو هیأت مدیره انجمن کلام حوزه علمیه قم با اشاره به تأثیرگذاری حمایت حضرت فاطمه از امام علی(ع)، گفت: حضرت با کارهایی که در این راستا انجام دادند راه را برای جامعه اسلامی مشخص کردند؛ مردم می دانستند که پیامبر(ص) نسبت به حضرت زهرا(س) چه نظری داشتند بنابراین می دانستند که هرکس حضرت را اذیت کند صلاحیت خلافت بر مردم را ندارد./928/ت302/ی

ارسال نظرات