۱۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۰
کد خبر: ۳۲۰۸۴۳
استاد حوزه و دانشگاه:

همسران طلاب یاور شوهران خود در مسیر تبلیغ باشند

خبرگزاری رسا ـ کارشناس مسایل دینی با اشاره به مقام و منزلت حضرت فاطمه(س)، گفت: در روایات مختلف و بسیاری به شان و مقام وجودی حضرت اشاره شده است، به شکلی که با هیچ زبان و یا قلمی نمی توان تمام ویژگی ها و کمالات ایشان را ضبط کرد.
سيد محمدرضا غياثي کرماني حجت الاسلام و المسلمين محمدرضا غياثي کرماني سيد محمد رضا غياثي کرماني
حجت الاسلام سید محمدرضا غیاثی کرمانی، استاد حوزه و دانشگاه، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمان، با اشاره به مقام و منزلت حضرت فاطمه(س)، گفت: در روایات مختلف و بسیاری به شان و مقام وجودی حضرت اشاره شده است، به شکلی که با هیچ زبان و یا قلمی نمی توان تمام ویژگی ها و کمالات ایشان را ضبط کرد.
 
وی افزود: پیامبر گرامی اسلام(ص) هر گاه فاطمه وارد می شد، به احترام ایشان می ایستادند و این نشان از عظمت و بزرگی مقام این بانو دارد.
 
این کارشناس مسایل دینی، گفت: هر گاه پیامبر ایشان را می پوسیدند، می فرمودند: فاطمه بوی بهشت می دهد.
 
حجت الاسلام غیاثی کرمانی با اشاره به ماجرای معراج پیامبر و انقعاد نطفه حضرت فاطمه(س) توسط میوه بهشتی، اظهار کرد: پیامبر گرامی اسلام از معراج سیبی را به همراه خود آوردند و از آن تناول نمودند و سپس به دستور جبریل امین چهل شبانه روز از حضرت خدیجه روی گردان شدند؛ در نهایت بعد از چهل روز نطفه حضرت فاطمه(س) که در واقع بهشتی و میوه بهشتی بودند، به واسطه پیامبر ایجاد شد.
 
این کارشناس مسایل دینی خاطرنشان کرد: در واقع فاطمه زهرا(س) محصول بهشت بودند که در طول عمر اندک خویش به عنوان مدرس بزرگ کلاس بشریت معرفی شدند.
 
وی با اشاره به احادیثی از امام زمان (عج) و سایر ائمه اطهار(ع)، گفت: بنا به تصریح امام زمان(عج) الگوی ائمه و امام زمان (عج) مادر بزرگوار شان یعنی حضرت فاطمه(س) است.
 
این محقق حوزوی با اشاره به سایر احادیث گفت: بنابر حدیث قدسی اگر فاطمه زهرا(س) نبودند، هرگز پیامبر(ص)، امام علی(ع) و بشریت خلق نمی شدند.
 
وی به تفسیر صحیح این حدیث اشاره داشت و گفت: منظور برتری این بانو بر سایر آفرینش نیست، بلکه حدیث در پی بیان جایگاه وجودی ایشان در میدان هدایت است.
 
حجت الاسلام غیاثی کرمانی گفت: فاطمه زهرا حلقه ای از زنجیر هدایت هستند که نبود حضرت سبب پاره شدن زنجیر هدایت و وجود ایشان تکمیل راه هدایت است.
 
این کار شناس مسایل مذهبی گفت: اگر فاطمه زهرا(س) نباشد، تمامی زحمت های پیامبر(ص) و امام علی(ع) و حتی سایر ائمه بی فایده و نابود بود؛ چرا که هدف عالیه خلقت بشر یعنی هدایت ناقص و متوقف می ماند.
 
وی گفت: در واقع حضرت زهرا (س) در بحث تبلیغ دین و هدایت، همتای پیامبر و امام علی و سایر ائمه هستند که نبود ایشان سبب نقصان حلقه ی زنجیر هدایت خواهد بود.   
 
این استاد حوزه علمیه گفت: بر اساس روایات، اگر علی علیه السلام نبود، برای ایشان کفو و همسری مناسب نبود.
 
وی با اشاره به بیانات آیت الله جوادی در تبیین این مسئله، گفت: از آنجا که اطاعت از شوهر واجب است و چون فاطمه زهرا دارای مقامی بزرگ بودند، پس اطاعت ایشان از هر کسی به جز امام علی (ع) جایز نبود؛ بنابراین در بحث ازدواج هیچ کس شایسته ایشان به جز امیر مومنان علی علیه السلام نبودند.
 
حجت الاسلام غیاثی کرمانی با تقسیم زندگانی حضرت فاطمه به زمان حیات پیامبر(ص) و پس از رحلت ایشان، گفت: فاطمه (س) در دوران حیات پیامبر علاوه بر نقش دختری، مادر پدرشان بودند و بر همین اساس به (ام ابیها) توصیف شده اند.
 
وی گفت: ایشان همسری شایسته برای علی علیه السلام و مادری مهربان در جهت تربیت فرزندانی مانند حسن و حسین بودند و در میدان مبارزه و جنگ نقش پرستاری را ایفا می کردند.
 
این استاد حوزه علمیه گفت: فاطمه زهرا نماد دفاع از ولایت و مبارزه در راه ولی خدا بود؛ گریه ها و اشک های این بانوی بزرگوار جهاد در راه ولایت و جبهه دفاع از امر ولایت بود.
 
وی گفت: فاطمه زهرا همراه همسر خود در راه تبلیغ دین و تبیین مذهب تلاش و جهاد می کردند و حتی موجب امیدواری، تقویت روحیه برای همسر خود بودند و در مواضع متعدد همیار و همراه همسر خود در میدان جهاد بودند.
 
این استاد حوزه علمیه با انتقاد از عملکرد همسران طلاب در بحث یاری و همکاری با شوهران خود در مسیر تبلیغ و تبیین دین، گفت: اسف بار است که برخی از همسران طلاب شوهران خود را در مسیر تبلیغ همراهی نمی کنند و اسباب ضعف روحیه و تضعیف آنان را در میدان تبلیغ فراهم می کنند.
 
وی گفت: فاطمه زهرا یاور و همراه امیر مومنان علی (ع) در مسیر جهاد و تبلیغ دین بودند؛ لکن امروز برخی از خانواده های طلاب همسر خود را در مسافرت های تبلیغی همراهی نمی کنند و موجب شکست و تضعیف عملکرد تبلیغی همسران خود می شوند.
 
این کار شناس مسایل مذهبی گفت: لازم است خانواده های طلبه با الگو گیری از زندگانی فاطمه زهرا(س) زمینه حضور قوی همسران خود را در مباحث تبلیغی فراهم کرده و سبب توفیق آنان در بحث های تبلیغی شوند.
 
وی گفت: برخی در قم لانه کرده اند و هرگز راضی به هجرت از این شهر جهت تبلیغ نیستند؛ همه باید بدانیم که ائمه اطهار(ع) خادم می خواهند نه زائر؛ بنابراین لازم است که نسبت به این موضوع تجدید نظر کنند و با تصمیم قاطع و عملکرد جهادی وارد عرصه تبلیغ شوند.9701/302/ب3
ارسال نظرات