۱۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۰
کد خبر: ۳۲۰۲۴۸
مقتدا صدر:

در برابر فساد سکوت نمی‎کنیم

خبرگزاری رسا ـ رهبر جریان صدر در جمع هزارن تن از تظاهرات کنندگان عراقی بر مسالمت آمیز بودن اعتراضات تاکید کرد.
مقتدا صدر، رهبر جريان صدر عراق

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، هزاران تن از مردم عراق، امروز پس از نماز جمعه با هدف حمایت از اصلاحات سیاسی و مبارزه با فساد در برابر منطقه سبز (المنطقة الخضراء) بغداد تظاهرات کردند.


حجت الاسلام سید مقتدا صدر، رهبر جریان صدر عراق در جمع تظاهرات کنندگان خطاب به حامیانش گفت: تظاهرات ملت عراق باید به صورت مسالمت آمیز برگزار شود زیرا این تظاهرات علیه هیچ فرد یا حزبی نیست و تنها صدای مردم است که می‌تواند با فساد مبارزه کند.


وی بر ضرورت پاکسازی حکومت از چنگال افراد نالایق تاکید کرد و افزود: ما سلطه طلب و یا درپی نفوذ در حکومت نبوده‎ایم بلکه خواستار عدم بازی با زندگی مردم هستیم. صدای مردم هیچ وقت صدای تهدید نبوده است و هر کسی که بگوید اعتراضات مردم علیه من است، مانند مجرمی است که بگوید بیایید و من را بگیرید.


رهبر جریان صدر عراق تصریح کرد: دولتمردان عراق نمی توانند بر کرسی حکومت نشسته و بر مردم تحکم کنند. آنان در مدت طولانی که سکان دولت را در اختیار داشتند هیچ اقدام تاثیرگذاری را در زمینه‎های مختلف مانند کشاورزی، درمان و اقتصاد انجام ندادند. ما نمی‌خواهیم در کشور غارت و چپاول باشد و باید همه طرف‌های سیاسی برای از بین بردن این کابوس با مردم به گفت‌وگو بنشینند.


وی ادامه داد: امروز در حالی تظاهرات کنندگان در کنار مردم آسیب و رنج دیده عراق در مقابل درهای منطقه سبز ایستاده‎اند که هفته گذشته در حاشیه این منطقه بودند. آن‎ها باید ضمن پایبندی به اصول اخلاقی مانند سیاستمداران دزد نباشد و از اموال بیت المال محافظت کنند. رعایت این نکات برای جلوگیری از ریختن خون شخصی بسیار ضروری است مگر اینکه مصالح اقتضا کند که خود من در ردیف اول از جانفشانی برای مردم هستم.


حجت الاسلام صدر تاکید کرد که طرح اجرای حکومت تکنوکرات باید در پارلمان عراق مطرح و مورد رای گیری واقع شود تا نمایندگان مردم نسبت به آن تصمیم بگیرند.


در مقابل، حیدر العبادی نخست‌وزیر عراق از مردم معترض خواست که در حفظ و عدم آسیب به اموال عمومی و خصوصی بکوشند.


نیروهای امنیتی عراق، از شب گذشته در پیرامون «المنقطة الخضراء» که شامل مقر دولت عراق و سفارتخانه‌هاست، مستقر شده‌اند.


مقتدا صدر، چند روز گذشته در اعتراض به عدم اصلاحات سیاسی و عدم مبارزه جدی دولت با فساد، از هواداران خود خواست که امروز تظاهرات کنند.


وی گفته بود که بر خلاف دریافت پیام‌های تهدیدآمیز مبنی بر تلاش برای کشتن او، در تظاهرات بعد از نماز جمعه، شرکت خواهد کرد.


پیش از این مقتدا صدر به حیدر العبادی نخست‌وزیر عراق هشدار داده بود که اگر روند اصلاحات وعده داده شده را تسریع نکند، خواستار تظاهرات خواهد شد.


در چند ماه گذشته چندین بار تظاهرات برای حمایت از اجرای اصلاحات سیاسی و ضد فساد برگزار شده است؛ اقداماتی که در ماه اوت (تابستان) گذشته سبب شد حیدر العبادی مجموعی از دستورات را برای اجرای اصلاحات صادر کند اما منتقدان می‌گویند، هیچ یک از این دستورات اجرایی نشده است./994/ب902/د

ارسال نظرات